خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

نظر ستاد مرکزی اربعین درباره اعزام زائران به صورت کاروانی/ نمی‌توان از الگوی حج برای اربعین استفاده کرد

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۶۱۴

دبیر ستاد مرکزی اربعین درباره اعزام زائران در راهپیمایی اربعین به صورت کاروانی گفت: اعزام زائر به صورت کاروانی بسیار خوب است، اما باید ساز و کاری مناسب اربعین برنامه‌ریزی شود و نمی‌توان از الگوی حج برای اربعین استفاده کرد.

احمد محمدی‌فر (دبیر ستاد مرکزی اربعین) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اعزام بیش از ۳ میلیون زائر آیا بهتر نیست برای ارائه خدمات بهتر به زائران در راهپیمایی اربعین به صورت کاروانی سفر کنند، گفت: ما هم با اعزام کاروانی زائران در راهپیمایی اربعین موافقیم و معتقدیم اعزام زائران به صورت کاروانی بسیار ایده‌آل است، اما در مراسم اربعین چون زائران باید مسیر ۸۰ کیلومتری را طی کنند، کمی کار را برای کاروان‌ها سخت و مشکل می‌کند.

وی با بیان اینکه هزینه‌های سفر اربعین کمتر از دیگر مواقعی است که زائران به کربلا اعزام می‌شوند، تصریح کرد: سفرهای انفرادی مردم در راهپیمایی اربعین با هزینه‌‌های کمتری نسبت به سفر به صورت کاروانی است از سوی دیگر وقتی حدود ۲۵ میلیون نفر در یک مسیر قرار می‌گیرند، انجام اقداماتی از جمله تعیین مکان برای اسکان و تغذیه که از وظایف کاروان‌ها است در چنین شرایطی امکان‌پذیر نیست.

دبیر ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه برخی از زائران در قالب گروه‌های خانوادگی، مسجدی و هیاتی در راهپیمایی اربعین حاضر می‌شوند، آیا می‌توان این گروه‌ها را سامان‌دهی کرده و ساز و کار مشخصی برای آنها ایجاد کرد تا در قالب کاروان‌های مشخص اعزام شوند، گفت: همانطور که گفتم اگر زائران به صورت کاروانی در اربعین حرکت کنند، حرکت بسیار خوبی خواهد شد. در حال حاضر نیز ثبت‌نام در سامانه سماح به همین منظور است که یک نفر به عنوان سرگروه مشخص می‌شود و دیگر افراد به صورت زیرمجموعه این سرگروه به حساب می‌آیند.

محمدی‌فر با بیان اینکه ماهیت ثبت‌نام در سامانه سماح گروهی و کاروانی است، خاطرنشان کرد: کلیات سفر به صورت کاروانی خوب است، اما باید ساز و کار برای آن مشخص شود در حال حاضر که به صورت گروهی در سامانه ثبت‌نام می‌کنند. عده‌ای با ماشین‌های شخصی و گروهی نیز با اتوبوس به مرز می‌روند و همه اقدامات از جمله اتوبوس را در عراق هماهنگ می‌کنند.

وی ادامه داد: ما پارکینگ مناسب و امکانات تغذیه و اسکان را تا جایی که در توان داریم، برای آنها فراهم می‌کنیم. حتی اگر حضور در راهپیمایی اربعین را به صورت کاروانی اجبار کنیم باز هم باید این امکانات را فراهم کنیم و نمی‌توانیم بگوییم به کسی که به صورت انفرادی سفر کرده است خدمات ارائه نمی‌دهیم.

دبیر ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: در حج ۸۰ هزار نفر به مکه اعزام می‌شوند، در حالی که در اربعین در حدود ۴ میلیون نفر امسال به عتبات اعزام شده‌اند و نمی‌شود این دو سفر زیارتی را با هم مقایسه کرد و الگوی حج را برای سفر اربعین تعریف کرد. در حج بسیاری از امکانات در عربستان فراهم شده است در حالی که در عراق اینگونه نیست و امکاناتی از قبل فراهم نیست که بتوانیم خدمات ارائه دهیم.

محمدی‌فر با اشاره به حرکت زائران عراقی گفت: زائران عراقی در راهپیمایی اربعین در طول مسیر خدمات دریافت می‌کنند بنابراین ما نمی‌توانیم برنامه‌ای متفاوت از آنها داشته باشیم آنها هم در طول مسیر از خدمات استفاده می‌کنند ما هم باید در بین همان جمعیت ۲۰ میلیونی عراقی حرکت کنیم و امکاناتمان را مانند آنها تدارک ببینیم از همین‌رو امسال ۲۵۰۰ موکب در عراق مستقر کرده‌ایم تا بتوانند به زائران خدمات ارائه دهند. با توجه به اینکه ۲۰ میلیون جمعیت در یک مسیر حرکت می‌کنند، امکان ایجاد هتل برای اسکان زائران و شبیه آنچه در حج برای زائران تدارک می‌بینیم، امکان‌پذیر نیست شرایط حج بسیار متفاوت از سفر اربعین است.

وی ادامه داد: البته حرکت به صورت گروهی بسیار مناسب است و ما باید در این زمینه فکر کرده و بررسی‌های لازم انجام شود تا با شرایط اربعین برنامه‌ریزی کنیم، حداقل این است که تا مرز این حرکت گروهی را برنامه‌ریزی کنیم از آن طرف نیز از مرز تا مقصد بتوانیم این حرکت را انجام دهیم.

دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: مهمترین بخش در مراسم اربعین موضوع فرهنگ‌سازی است و ما بسیاری از اقدامات را باید با فرهنگ‌سازی انجام دهیم و از باب کار تشکیلاتی و دستوری نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. ما هر سال یک سری از اقدامات را به صورت موضوعی در دستور کار کمیته فرهنگی قرار می‌دهیم و روی آن کار می‌کنیم.

وی ادامه داد: موکب‌ها عمدتا وظیفه اسکان و تغذیه را برعهده دارند و وظیفه دیگری برعهده ندارند اسکان هم به مفهوم این است که مردم شب را در آن موکب به سر برند البته ممکن است در برخی از موکب‌ها مراسمی نیز برگزار شود البته همانطور که گفتم نمی‌توان دستورالعملی برای زائر کار کرد.

محمدی‌فر در پاسخ به این سوال که با توجه به اعزام بیش از ۳ میلیون زائر در ایام اربعین به عراق آیا لزوم یک سازمان که بتواند اقدامات را بهتر ارزیابی و برنامه‌ریزی کند، مانند آنچه در حج اتفاق می‌افتد احساس نمی‌شود؟ گفت: سازمان و ساختاری که بتواند همه اقدامات را بررسی کند همین ستاد اربعین است از آنجا که در اربعین امور مختلفی وجود دارد نمی‌توان یک سازمان مشخص برای آن ایجاد کرد و راهکار آن تنها ستاد است که نمایندگانی از همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها در آن حضور داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز