خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با ایلنا:

اگر اساتید راهنما نقش خود را خوب ایفا کنند، تقلب علمی کاهش پیدا می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۱۹۳۹۶

رییس دانشگاه صنعتی شریف درباره نقش اساتید راهنما در تقلب‌های علمی گفت: اگر استاد راهنما بتواند نقش استاد راهنمایی خود را به خوبی ایفا کند امکان استفاده از پایان‌نامه‌های تقلبی و به طور کل تقلب علمی خیلی کاهش پیدا می‌کند.

محمود فتوحی فیروزآبادی (رییس دانشگاه صنعتی شریف) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره نقش استادان راهنما در روی آوردن دانشجویان به پایان‌نامه‌های تقلبی گفت: بحثی که در دانشگاه علامه طباطبایی درباره تقلب علمی مطرح شد، درباره اخلاق حرفه‌ای در آموزش و پژوهش بود؛ از این رو ما باید یک سری کدهای رفتاری و اخلاقی در ابعاد آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها داشته باشیم.

وی در ادامه به عوامل موثر در روی آوردن دانشجویان به پایان‌نامه‌های تقلبی اشاره کرد و گفت: عوامل مختلفی درباره پایان‌‎نامه‌های کپی و تقلبی نقش دارند؛ یکی از این عوامل افراد یا جاهایی هستند که از ارائه پایان‌نامه تقلبی به عنوان کاری تجاری استفاده می‌کنند و لازم است سیستم قوه قضاییه کشور با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مقابل این افراد بایستد. خوشبختانه تاکنون اقدامات موثر و خوبی برای جلوگیری از ادامه فعالیت‌های این متخلفان صورت گرفته است.

 فتوحی گفت: در این میان نکته مهم دیگر نقش اساتید راهنما است. به هر حال دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها استاد راهنما دارند و این اساتید راهنما هستند که باید کارهای تحقیقاتی و پژوهشی دانشجویان را بررسی و دنبال کرده و در طی انجام مراحل تهیه پایان نامه با  دانشجویان همکاری کنند.

رییس دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: طبیعی است، اگر استاد راهنما بتواند نقش استاد راهنمایی خودش را به خوبی ایفا کند، امکان استفاده از پایان‌نامه‌های تقلبی و به طور کل تقلب علمی خیلی کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل من فکر می‌کنم همه این پارامترها و عوامل مختلف باید دست به دست هم دهند تا بتوانیم به نوعی در مقابل تقلب‌های علمی تا همیشه بایستیم.

وی در واکنش به صحبت‌های معاون حقوقی سابق وزارت علوم مبنی بر اینکه برخی از اساتید راهنما پایان نامه‌های بسیاری در دست دارند، به گونه‌‌ای که نمی‎توانند به آنها رسیدگی کند، گفت: یک استاد راهنما می‌تواند تعداد معینی دانشجو برای راهنمایی پایان‌نامه داشته باشد، اگر تعداد دانشجویان بسیار بالا باشد، طبیعی است که امکان وقت گذاشتن برای تک تک آنها وجود نخواهد داشت و ممکن است به هر دلیلی بحث تقلب علمی به وجود بیاید، زیرا کشیده شدن دانشجو به سمت پایان‌نامه‌های تقلبی را سهل‌تر می‌کند. این نیز مساله‌ای است که باید دانشگاه مربوطه مانع رشد آن شود.

فتوحی اضافه کرد: ممکن است برخی از دانشگاه‌ها با کمبود استاد راهنما مواجه باشند، من در این زمینه اطلاعی ندارم، اما ما در دانشگاه شریف چنین چیزی نداریم. کاری که ما در دانشگاه شریف انجام می‌دهیم این است که تعداد دانشجویان ارشد و دکتری باید متناسب با تعداد اساتید راهنما باشد تا رسیدگی‌های لازم برای این امر صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما در دانشگاه صنعتی شریف با پایان نامه‌های تقلبی برخورد داشته اید یا نه گفت: تا جایی که من اطلاع داریم ما با این مساله خیلی کمتر برخورده کرده‌ایم. اما ما در دانشگاه صنعتی شریف تلاش کردیم یک آیین نامه اخلاق حرفه‌ای در پژوهش تهیه کرده و سپس این آیین‌نامه را برای دانشجویان و اساتید ارسال کنیم.

ریییس دانشگاه صنعتی شریف در پایان گفت: این آیین نامه کمک می‌کند تا دانشجویان و اساتید از مواردی که باید در حوزه پژوهشی استفاده کنند، مطلع باشند از این رو ما با این مساله کمتر برخورد کرده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز