خبرگزاری کار ایران

وزارت علوم ابلاغ کرد:

نحوه برگزاری جشن ورودی نو دانشجویان سال تحصیلی جدید اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۷۴۸

دستورالعمل برگزاری جشن ورودی نودانشجویان سال تحصیلی ۹۹ – ۱۳۹۸ از سوی اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه های کشور ابلاغ شد.

به گزارش ایلنا، این دستورالعمل بر اساس سه فاکتور اصلی آشنا ساختن، افق بخشیدن و راهی کردن برای نو دانشجویان به دانشگاه های کشور تهیه شده است.

آشنایی با امکانات فیزیکی و سخت افزاری، مکان ها و خدمات دانشگاه برای تحصیل، پژوهش و زندگی در محیط دانشگاه، همچنین آشنایی فکری و ذهنی نو دانشجویان با آنچه که فرهنگ دانشگاهی دانسته می شود، نخستین معیار اصلی برای برگزاری آیین ورودی نو دانشجویان است.

طبق تاکید معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این دو سویه آشناسازی باید مکمل یکدیگر باشند تا رفتار دانشگاهی در نودانشجویان متناسب با ارزش های دانشگاه شکل بگیرد.

در بخش دیگری از این دستورالعمل آمده است: «افق بخشی، ترسیم چشم اندازی از زندگی است که از منظر دانشگاه قابل تصور است. بی شک بخش عمده ای از اندوخته سرمایه فرهنگی دانش آموختگان دانشگاه ها در زندگی اجتماعی، حاصل زندگی در دانشگاه و کسب معرفتی که از این فرصت فراهم شده است.

راهی کردن هم بازشناخت ظرفیتی است که از نیروی جوانی کسانی که آزمون ورودی دانشگاه را پشت سر گذاشته و مهیای رهسپاری به سوی آینده ای دیگر هستند.»

بایدهای آیین نودانشجویان در دانشگاه‌ها

در این آیین ضروری است نمادهایی تولید و از آنها بهره برداری شود که در آینده زیست دانشگاهی امکان بازتولیدشان وجود داشته باشد.

نمادهایی که از خاستگاه، تاریخ و فرهنگ دانشگاهی برآمده و هویت اصیل و پویای دانشگاه را بازتاب می دهد.

پاسداشت دانشجویانی که با تلاش، رتبه برتر کنکور را کسب کرده اند و اهدای بسته های حمایتی و تشویقی ویژه ای که برای آنها تدارک شده است می تواند بخش جذابی از برنامه این آیین باشد.

 در این آیین از لباس رسمی دانشگاهی استادان و دانشجویان که عمدتاً در مراسم دانش آموختگی استفاده می شود رونمایی و به گونه ای استفاده شود تا نو دانشجویان تصوری از پوشیدن این تن پوش در آینده داشته باشد.

در مراسم های ویژه برای دانشجویان ورودی جدید از سرودهای رسمی دانشگاه ها با معرفی ویژه آن برای ماندگارسازی شنیداری دانشگاه در ذهن نودانشجویان بهره برده شود.

از طریق برگزاری آیین نو دانشجویان فرایند آشناسازی و مرتبط کردن نو دانشجویان با بخش های مختلف دانشگاه صورت گیرد و برای آنها مشخص شود که دانشگاه چه قواعد و بایسته هایی دارد.

اهداف طرح برگزاری آیین ورودی نو دانشجویان محورهایی را مانند ایجاد روحیه نشاط و طراوت در نخستین روز حضور نو دانشجویان در دانشگاه و ثبت خاطره ای ماندگار از آغاز تحصیل دانشگاهی دنبال می کند.

همچنین ایجاد انگیزه و رغبت برای جستجوی دانش و نیل به سوی جنبه های مثبت اخلاقی در آغازین روز دانشجویی، دغدغه مند کردن نو دانشجویان نسبت به رویه های کلان علمی، تبیین نقش و جایگاه آنان در نقشه علمی کشور هدف دیگر از برگزاری این مراسم است.

بر اساس پیشنهاد معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه ها، آیین ورود نو دانشجویان با ثبت نام از آنها شروع و در ادامه دانشجویان در گروه های ۱۰ نفری سازماندهی می شوند.

مسئولیت گروه ۱۰ نفره به عهده یکی از دانشجویان برتر سنوات بالاتر دانشگاه است که به عنوان همیار مسئولیت هماهنگی برنامه ها را تا پایان مراسم بر عهده دارند.

بعد از تشکیل گروه ها، مسئولان گروه تورهای دانشگاه گردی را آغاز می کنند که پیش تر جزئیات آن مورد توافق مسئولان دانشگاه ها قرار گرفته است.

برخی دانشگاه‌ها از جمله علامه‌طباطبایی و الزهرا (س) سال تحصیلی را از ۲۳ شهریورماه و سایر دانشگاه ها از ۳۰ شهریورماه آغاز می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز