خبرگزاری کار ایران

در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

توضیحات وزیر علوم در رابطه با طرح بومی‌گزینی

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۲۸۸

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه با طرح بومی گزینی گفت: ما درخواست دادیم مزایا و معایب فرآیند بومی گزینی توسط کسانی که از این طرح استفاده کرده‌اند بیان شود تا بر اساس آن طرحی آماده کنیم و برای اصلاح به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور غلامی در حاشیه همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور درباره اصلاح طرح بومی گزینی عنوان کرد: طبیعتاً این تحقیق مزایای خاص خود را دارد مانند اینکه در طرح اولیه دانشجویان بتوانند در محل زندگی والدین خود  مشغول تحصیل شوند تا مشکلاتی از جمله رفت و آمد و مسافرت های آنان را کاهش دهیم. اما در عین حال یک سری معایب هم در این طرح دیده می‌شود به این صورت که در انتخاب ظرفیت‌های بومی، تعداد بیشتری از دانشجویان داوطلب منطقه در دانشگاه‌های منطقه می‌ماند. کاهش مبادلات فرهنگی یکی دیگر از انتقادات وارد شده به این طرح است و دانشجویان در عین حال می‌توانند در شهرهای دیگر دوستان و فضای جدید تجربه کنند.

غلامی با بیان اینکه یکی دیگر از معایب این طرح این است که به عنوان مثال اگر دانشجو به شهر دیگری برود و بتواند از گروه آموزشی بهتری برای تحصیل استفاده کند، با طرح فعلی بومی گزینی این شانس از او گرفته می‌شود گفت: ما درخواست دادیم مزایا و معایب فرآیند بومی گزینی توسط کسانی که از این طرح استفاده کرده‌اند بیان شود  تا بر اساس آن طرحی آماده کنیم و برای اصلاح به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهیم.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به اعتراضات داوطلبان نظام قدیم به سوالات کنکور 98 گفت: ما این اطمینان را به داوطلبانه کنکور می دهیم که مطمئن شوند نمرات شان تعادل دارد و متناسب با تحصیلات آنها است. سازمان سنجش آموزش کشور برای طراحی سوال، مخازن سوال دارد و در سال‌های متمادی سوال‌های مختلف از منابع نظام جدید و قدیم طراحی شده است. معمولاً انتخاب سوال برای هر آزمون به صورت تصادفی از این منابع سوال صورت می‌گیرد و اشخاص سوال را برای قرار گرفتن در دفترچه آزمون انتخاب نمی کنند بلکه سیستم نرم افزاری این انتخاب را انجام می‌دهد و به صورت تصادفی، سوالات دروس مربوطه برای نظام قدیم و جدید در دفترچه سوالات در نظر گرفته می شود.

غلامی با بیان اینکه وقتی گروهی بگوید سوالات ما سخت تر از گروه های دیگر بوده این مسئله قابل اثبات نیست گفت: اگر داوطلبان کنکور تک نظام هم باشند باز هم این سوالات برای همه آنها طراحی و استفاده می‌شود. زیر سوال بردن نتایج آزمون به این بزرگی غیر از اینکه تضعیف روحیه افراد را به دنبال دارد، شبهه در ذهن جوانان و احساس بی عدالتی ایجاد می‌کند. دانشگاه ها بر اساس همین آزمون دانشجویان خود را انتخاب می کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تسهیلات ویژه برای فرزندان اعضای هیئت علمی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای دارد که که به این مسئله پرداخته و باید به آن مراجعه کنید. این تسهیلات اجازه می دهد در مرحله اول دانشجویانی که فرزند اعضای هیئت علمی هستند پس از قبولی در دانشگاه به محل خدمت پدر و مادرشان در هر دانشگاهی که هستند بروند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز