خبرگزاری کار ایران

هدف‌گذاری برای کاهش ۲۵ درصدی مرگ‌های زودهنگام تا سال ۲۰۲۵

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۰۳۳

​نایب رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر گفت: عوامل موثر در ایجاد این بیماری‌ها از تنوع بالایی برخوردار است و برای پیشگیری از این بیماری‌ها در مناطق مختلف کشور باید براساس اطلاعات همان منطقه عمل و در کنار آن برنامه‌های سالیانه کشوری در هر زمینه طراحی کنیم.

به گزارش ایلنا، باقر لاریجانی نایب رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر و رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در آیین رونمایی از اولین سامانه مصورسازی اطلاعات جمعیتی سلامت و بیماری‌ها در ایران، با بیان اینکه دوره آموزشی کنترل و مدیریت بیماری‌های غیرواگیر برای همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار خواهد شد، گفت: بانک اطلاعاتی برای بیماری‌های غیرواگیر در کشور ساماندهی شده که می‌توانید از طریق این سامانه به اطلاعات کل کشور در این زمینه دسترسی داشته باشید. 

لاریجانی اظهار کرد: در اسناد سازمان جهانی بهداشت تاکید شده که که آموزش‌ها و ظرفیت‌سازی‌ها را افزایش دهیم. خصوصا برای کشورهای در حال توسعه بر توسعه آموزش‌ها با حمایت‌های بین‌المللی تاکید شده است. 

نایب رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه ما در حیطه بیماری‌های غیرواگیر چالش‌های سلامتی زیادی داریم و برنامه عملیاتی پیشگیری این بیماری‌ها طراحی شده است، عنوان کرد: عوامل موثر در ایجاد این بیماری‌ها از تنوع بالایی برخوردار است و برای پیشگیری از این بیماری‌ها در مناطق مختلف کشور باید براساس اطلاعات همان منطقه عمل و در کنار آن برنامه‌های سالیانه کشوری در هر زمینه طراحی کنیم. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اظهار اینکه امروز تسلط اطلاعاتی خوبی درخصوص بیماری‌های مختلف در کشور داریم، گفت: امروز، علاوه بر اینکه بانک اطلاعاتی گسترده‌ای در زمینه بیماری‌های غیرواگیر در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد، بلکه، این اطلاعات مبتنی بر تحقیقات انجام شده در کشور است. تمام این اطلاعات در اختیار برنامه‌ریزان استانی قرار می گیرد. 

وی افزود: برای اینکه بتوانیم از این اطلاعات استفاده کنیم، لازم است آموزش ببینیم و هدف از دوره آموزشی که قرار است اجرا شود، این است که با این اطلاعات برنامه‌ریزی و تلاش کنیم نهادهای مختلف در استان خود را فعال کنیم. 

لاریجانی نگاه اقتصادی به کنترل بیماری‌های غیرواگیر و توانایی رصد نتایج برنامه‌ها را از دیگر اهداف دوره آموزشی طراحی شده ذکر کرد و گفت: در سامانه اطلاعاتی طراحی شده ۵۳ سند در اختیار شما قرار گرفته که سازمان بهداشت جهانی این اسناد را چاپ کرده و در کشور ترجمه شده است. 

وی اضافه کرد: در این سامانه اطلاعات ملی، استانی و دانشگاهی در اختیار شما قرار می گیرد. 

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر با بیان اینکه اطلاعات بیش از ۴۰۰ شهر در این سامانه وجود دارد، تاکید کرد: دوره آموزشی به صورت عملی پیش می رود، تا شرکت کنندگان برای برنامه ریزی و اجرای آن در منطقه خودشان توانمند شوند. 

وی با بیان اینکه تا پایان سال تمام دانشگاه ها در این دوره شرکت می‌کنند، گفت: این دوره توسط پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداشت طراحی و اجرا می‌شود. 

 لاریجانی یادآور شد: برنامه این است که ۵۰۰ نفر تربیت شوند که توانایی مدیریت بیماری های غیرواگیر داشته باشند. 

وی خاطرنشان کرد: این دوره ۶ روزه است و از هر دانشگاه ۵ تا ۸ نفر شرکت می کنند و دوره با همکاری وزارت بهداشت کشور و دفتر سازمان بهداشت جهانی در ایران برگزار می‌شود. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه جامعه باید در کنترل بیماریهای غیرواگیر درگیر شود تا مداخلات اثربخش باشد، عنوان کرد: برنامه ریزی این است که در سال ۲۰۲۵ حدود ۲۵ درصد مرگ های زودهنگام را کاهش دهیم. 

وی درخصوص اهداف سند کنترل بیماریهای غیرواگیر گفت: این اهداف بازبینی شده و به همراه مستندات مربوطه در اختیار دانشگاه ها قرار می‌گیرد. 

 لاریجانی با ارائه توضیحاتی در خصوص سامانه ویزیت که به عنوان سامانه جامع اطلاعات مرتبط با بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آنها طراحی شده است، گفت: در این سامانه ۱۰۲ عامل خطر بیماریهای غیرواگیر و ۷۰ نوع سرطان و ۱۵۶ علت مرگ، به تفکیک استان‌های کشور در این سامانه وجود دارد. 

وی با اشاره به وسعت کشور، بیان کرد: اطلاعات این سامانه نشان می‌دهد که حتی استان‌های همجوار با فرهنگ یکسان هم با احتمال متفاوت خطر بیماریهای غیرواگیر روبرو هستند و باید جداگانه بررسی شود. 

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر خاطرنشان کرد: از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ مرگ و میر به علت بیماری های مزمن تنفسی ۳۰ برابر افزایش یافته است و با تحلیل ها، به این نتیجه می رسیم که علت عمده آن آلودگی های هوا است. 

وی با اشاره به اهمیت فشار خون و کمپین راه اندازی شده، تصریح کرد: وضعیت فشار خون در استان‌های مختلف متفاوت است و حتی در شهرستان‌های یک استان هم متفاوت است. لذا ضروری است برنامه‌ریزی‌ها برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر باید متناسب با شرایط استان‌ها باشد. 

لاریجانی با بیان اینکه استان ها و شهرها متناسب با شاخص‌ها رتبه‌بندی شده است، گفت: بیماری‌های غیرواگیر و مرگ و میر ناشی از آن یکی از چالش‌های جدی کشور است و ما برنامه‌های روشنی برای مبارزه با این بیماری‌ها وجود دارد.

گفتنی است، در ادامه این نشست، سامانه اطلاعات بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر آن (ویزیت) و دوره آموزشی طراحی شده برای آموزش مدیریت بیماری های غیرواگیر به دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور وزیر بهداشت و جمعی از مسئولان سازمان بهداشت جهانی افتتاح شد.‌

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز