خبرگزاری کار ایران

بیش از دوسوم محصولات شیمیایی اروپا سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازند

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۸۶۷

۷۱ درصد از محصولات شیمیایی تولید شده در قاره اروپا در حالی روانه بازارها شده‌اند که یا نقصی در روند آزمایش و تست‌های آنها قبل از ورود به بازار وجود داشته و یا نقص در ارائۀ اطلاعات دربارۀ خطرات احتمالی آنها دیده می‌شده است.

به گزارش یورونیوز، بسیاری از شرکت‌های اروپاییِ فعال در تولید محصولات شیمیایی، مقررات مربوط به تولید محصولات ایمن را نادیده گرفته‌اند و در میان این شرکت‌ها، نام برندهای شناخته شده‌ای همچون بایر، میشلن، اندسا، مرک، داو کمیکال و اورئال که در صنایع داروسازی، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و تولید لاستیک فعالند، دیده می‌شود.

این شرکت‌ها با هدف افزایش سطح تولیدات خود، از مقررات اروپایی سرپیچی کرده و از میلیون‌ها تن مواد شیمیایی غیرمجاز استفاده کرده‌اند.

بنا بر اعلام بیورن هانسن، مدیر آژانس اروپایی محصولات شیمیایی (ECHA) از مجموع ۷۰۰ محصول شیمیایی تولید شده در سراسر اروپا که از سوی این آژانس بررسی شده‌اند، بیش از دو سوم آنها سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازند و تهدیدی برای محیط زیست این قاره محسوب می‌شوند.

به گفتۀ این آژانس دست‌کم ۶۵۴ شرکت در سراسر اروپا مقررات موسوم به REACH (در موضوع ثبت، ارزیابی، صدور مجوز و محدودیتهای استفاده از مواد شیمیایی) را که رعایت آنها برای محافظت از سلامت انسان‌ها و محیط زیست لازم است، نادیده گرفته‌اند.

به این ترتیب ۷۱ درصد از محصولات شیمیایی تولید شده در این قاره در حالی روانه بازارها شده‌اند که یا نقصی در روند آزمایش و تست‌های آنها قبل از ورود به بازار وجود داشته و یا نقص در ارائۀ اطلاعات دربارۀ خطرات احتمالی آنها دیده می‌شده است.

این اولین بار نیست که اخبار مربوط به تخلفات گستردۀ شرکت‌های تولیدکنندۀ محصولات شیمیایی در اروپا رسانه‌ای می‌شود. پیش از این در سال ۲۰۱۴ میلادی مقامات آلمان در این باره زنگ خطر را به صدا درآورده بودند. آژانس اروپایی محصولات شیمیایی نیز در ماه نوامبر با ارائه گزارشی به پارلمان اروپا، دربارۀ این تخلفات گسترده و ناسازگاری این تولیدات با استانداردهای ایمنی اروپا هشدار داده بود.

اما این موضوع بار دیگر از آن رو توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است که روز سه‌شنبه موسسه خیریۀ آلمانی BUND که بزرگترین انجمن غیردولتی فعال در بخش محیط زیست این کشور محسوب می‌شود، اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌داد بر اساس تحقیقات دولت آلمان، از سال ۲۰۱۴ میلادی به اینسو ۹۴۰ محصول شیمیایی تولید شده است که در تولید آنها قوانین اروپایی REACH نادیده گرفته شده‌اند.

بر اساس گزارش جدید، شرکت‌های آلمانی در میان شرکت‌های متخلف اروپایی در این موضوع، در ردۀ اول قرار دارند و تا کنون تخلفات مربوط به ۱۶۹ شرکت به ثبت رسیده است.

پس از آلمان، به ترتیب شرکت‌های فعال در بریتانیا (۸۰ شرکت)، هلند (۶۸ شرکت)، فرانسه (۵۶ شرکت)، ایتالیا (۴۹ شرکت)، اسپانیا (۴۲ شرکت) و بلژیک (۳۸ شرکت) بیشترین تخلف را به ثبت رسانده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز