خبرگزاری کار ایران

خزانه‌دار شورای شهر تهران خبر داد:

تحقق ۹۵ درصدی درآمدهای شهرداری تهران در سه ماهه نخست سال جاری

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۲۱۳

خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران در سه ماه امسال، ۹۵ درصد از درآمدهای خود را کسب کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در یکصد و پنجاه و پنجمین جلسه صحن شورای شهر تهران، سید حسن رسولی خزانه دار شورا به قرائت گزارش درآمدها و هزینه های شهرداری در سه ماهه نخست سال جاری پرداخت.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده در برش عملکردی سه‌ماهه خود نسبت به تأمین منابع در سقف ۴۷ هزار و ۷۰ میلیارد ریال اقدام کند، گفت: در سه ماه فروردین و اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۸، مبلغ ۴۴هزار و ۸۸۳ میلیارد ریال معادل ۹۵ درصد تحصیل شده است که نشان می دهد طی سه‌ماهه مذکور کسری عملکرد ۲ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود.

وی درباره درآمد حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، اظهار کرد: این سرفصل عمدتاً به عوارض تغییر کاربری، واگذاری مازاد تراکم مجاز و فروش اموال و املاک شهرداری و وصول مطالبات مربوط می‌شود. در این بخش مبلغ وصولی ۲۶هزار و۹۹۲ میلیارد ریال است که نسبت به ارقام مصوب (۲۰هزار و ۸۷۲ میلیارد ریال) معادل ۱۲۹ درصد است. به عبارتی این سرفصل ۲۹ درصد مازاد تحقق نسبت به اجازه داده‌ شده در بودجه ۹۸ را نشان می‌دهد.

رسولی درباره سرفصل منابع حاصل از تملک دارائی‌های مالی، نیز گفت: منابع و درآمدهای حاصله از این ردیف شامل استقراض بانکی و سایر روش‌های تأمین مالی است. کل ارقام مصوب مندرج در این ردیف سه هزار و ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده است. مبلغ تحقق‌یافته ۷۴۰ میلیارد ریال معادل ۲۴ درصد مجوز داده‌شده بودجه ۹۸ اعلام‌شده است. درحالی‌که شهرداری مجاز به استفاده شش‌درصدی کل بودجه سه دوازدهم خود از این محل بوده است. مبلغ مذکور نشان دهنده استفاده ۱.۶ درصدی کل بودجه سه‌ماهه از این محل است.   

نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه تحلیل و ارزیابی خود را نسبت به این گزارش را این‌گونه بیان کرد: بر اساس اعلام کتبی شهرداری به‌منظور کنترل دقیق منابع و مصارف، تخصیص اعتبار در تیرماه امسال از سوی کمیته تخصیص به مراکز هزینه اعلام‌شده است. بر این اساس متأسفانه برخلاف نص صریح ماده ۷۹ هیچ رویداد هزینه‌ای در گزارش دریافتی از شهرداری درج نشده است. این نحوه ثبت حساب‌های هزینه نه‌تنها مغایر با ماده‌قانونی مذکور است، بلکه با بند الف، تبصره ۲ بودجه ۱۳۹۸ و نیز ماده ۳۹ برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران، مرتبط با تکالیف شهرداری در خصوص مبادله به‌موقع موافقت‌نامه و تشکیل به‌موقع کمیته تخصیص نیز مغایرت آشکار دارد.

وی ادامه داد: سهم نقدی درآمدهای حاصله ۷۷ درصد و سهم غیرنقد ۲۳ درصد کل درآمدهای تحقق‌یافته است.

به گفته خزانه‌دار شورای شهر تهران درآمد حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای شامل عوارض تغییر کاربری، واگذاری مازاد تراکم مجاز، فروش اموال و املاک شهرداری و وصول مطالبات از اشخاص حقیقی و حقوقی است که  شهرداری برای سه‌ماهه مبلغ ۲۶ هزار و ۹۹۲ میلیارد ریال از رقم مصوب سه‌ماهه ۲۰ هزار و ۸۷۲ میلیارد ریال معادل ۱۲۹ درصد درآمد تحصیل‌کرده است. هرچند در ظاهر مازاد ۲۹ درصدی تحقق درآمد از این محل ممکن است نقطه‌ضعف شهرداری به‌حساب آید. لیکن از آنجا که قریب به ۹۸۰۰ میلیارد ریال از طریق تهاتر بدهی‌های معوقه دستگاه‌های دولتی با اسناد خزانه به‌دست‌آمده است این مازاد در واقع نقطه قوت عملکرد درآمدی شهرداری است.

رسولی همچنین تصریح کرد: به شهردار تهران یادآوری می‌کنم با اصلاح رویه‌های جاری نسبت به ثبت ماهیانه وقایع مالی حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری و اعلام آن تا قبل از فرارسیدن ۱۵ ماه بعد، وفق ماده ۷۹ اقدام کند. تشکیل ستاد کاهش هزینه‌های جاری در سطوح گوناگون سازمانی و مدیریتی به‌ موازات فعال‌تر ساختن ستادهای درآمد توصیه می‌شود. همچنین از آنجاکه عملکرد حساب هزینه‌ای سه‌ماهه را دریافت نکرده‌ام امکان اظهارنظر درباره ترکیب هزینه‌ها و نسبت‌های جاری و عمرانی این حساب (هزینه) که شاخص بسیار مهمی به شمار می‌آید، برایم فراهم نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز