خبرگزاری کار ایران

استاندار تهران:

روستاهای دارای امکانات در حال خالی شدن از سکنه هستند

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۶۰۱

استاندار تهران با بیان اینکه روستاهای دارای امکانات و زیرساخت در حال خالی شدن از سکنه هستند، گفت: جوانان فارغ‌التحصیل یکی از ظرفیت‌های روستایی است که باید زمینه ماندگاری آنها در روستایشان فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انوشیروان محسنی بندپی در سی و دومین نشست دهیاران با اشاره به ضرورت نگاه دولت و مجلس به توسعه روستایی گفت: ما با واقعیتی به نام روستاها مواجه هستیم که یک ظرفیت ارزشمند برای ما بوده و دارای نقاط قوتی همچون نیروی بالقوه، محور تولید بودن و مشارکت زنان در امر تولید است.  

وی ادامه داد: ارزش افزوده‌ای که در دست ما قرار داده شده است با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند توسعه مناسب پیدا کند اما امروز با روستاهایی که در حال خالی شدن از سکنه هستند مواجهیم روستاهایی که دارای امکانات و زیرساخت‌هایی مانند جاده و امکانات بهداشتی هستند اما در حال خالی شدن از سکنه هستند و میزان جمعیتی ۷۰ درصدی روستائیان در ابتدای انقلاب در حال حاضر برعکس شده و ۷۰ درصد در شهرها و ۳۰ درصد در روستاها ساکن هستند. 

او با تاکید بر اینکه باید به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های روستایی توجه شود خاطرنشان کرد: توانمندی روستاها امروزه با گذشته بسیار تفاوت دارد جوانان فارغ التحصیل از ظرفیت‌های روستایی هستند و باید زمینه ماندگاری آنها در روستاها فراهم شود و این اتفاق با روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست و بلکه باید از روش‌های نوین جهانی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: قوانین حمایتی که مجلس درباره روستاها مصوب کرده بسیار خوب است همچنین ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای روستاها تخصیص داده شده که ۸۰ درصد آن در این دولت اختصاص یافته است.

بندپی خطاب به دهیاران خاطرنشان کرد: باید از منابع استفاده کرده و معتقدم چه روستایی دهیار داشته باشد و چه روستایی دهیار نداشته باشد باید این مدیریت را داشته که در جهت اشتغال و توسعه با استفاده ازاین منابع قدم بردارد. 

وی با اشاره به اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ارزی به توسعه اشتغال روستایی گفت: ۱۷ هزار میلیارد تومان برای اشتغال در روستاها‌ در نظر گرفته شده است و معتقدم تمام ۲۰ میلیون روستایی کشور از این اعتبار استفاده کرده و ایجاد اشتغال داشته باشند این وام در مناطق مرزی با سود چهار درصد و دیگر مناطق با سود شش درصد به روستائیان ارائه می‌شود بنابراین معتقدم از آن به نحو احسن و بهینه استفاده کرد. 

وی همچنین با اشاره به تشکیل گروه‌های خودیار و همیار برای زنان سرپرست خانوار گفت: به طور قطع در حال حاضر فرصت خوبی برای توسعه پایدار روستایی فراهم شده و نگاه وزارت کشور و مدیران اجرایی در راستای توسعه روستایی است و باید از این فرصت استفاده کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز