خبرگزاری کار ایران

در ششمین نشست علمی «دوشنبه‌های فرهنگی و اجتماعی» مطرح شد؛

تقویت نهادهای خانواده باعث پویایی جامعه و رشد استعدادها می‌شود/ نیازمند نهاد متولی فرزندپروری هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۶۵۸۴۸

معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نهادهای خانواده باعث پویایی جامعه و رشد استعدادها می‌شود.

به گزارش ایلنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی "ابراهیم صادقی فر" امروز در ششمین نشست علمی «دوشنبه های فرهنگی و اجتماعی» افزود: بنیان خانواده و توجه به ارتباطات بین خانواده ها از جمله موارد مهمی است که با رسالت ما ارتباط مستقیم دارد و از این رو باید توجه شایسته ای  از طریق ابزارهایی که داریم   به این مقوله برای خانواده کارگران داشته باشیم.

وی افزود: باید از طریق ادارات کل ورزشی – فرهنگی و اجتماعی و با ترسیم راهکارهای موثر تا آثار سوء از هم گسیختگی خانوادگی را به حداقل برسانیم. تربیت فرزندان دست خانواده هاست اما آنچه مسلم است این است که  تکنولوژی در  عصر حاضر حتی به ریزترین و جزئی ترین موارد خانواده ها نیز رسوخ کرده و ما وظیفه داریم که برای جامعه مخاطب خود راه های مقابله با آن را پیدا کنیم.

صادقی فر، تاکید کرد: واقعیت این است که روز به روز با توجه به پیشرفت تکنولوژی، سهم نهاد خانواده در تربیت فرزندان، کاهش می یابد و گروه ها و نهادهای دیگر در تربیت فرزندان دخالت می کنند. به عنوان نمونه، گروه های تلگرامی و گروه های همسالان در مدرسه بیشتر از خانواده می توانند روی فرزندان تاثیر بگذارند.

وی افزود: وظیفه ساختاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که به مباحث مربوط به خانواده از ابعاد مختلف بپردازد. بخشی از این مباحث درباره آموزش و توانمند سازی، دستمزد، بهداشت و ایمنی است اما به طور مشخص معاونت فرهنگی و اجتماعی، ماموریت دارد کیفیت و مهارت های زندگی کارگران و خانواده های آنان را پیگیری کند  که شامل پیشگیری از آسیب هایی همچون اعتیاد، طلاق و نیز آسیب های نوپدید  و همچنین پرداختن به مباحثی مانند ترویج نماز و نشاط و شادابی می شود.

وی گفت: هنوزهم خانواده امن ترین و گرم ترین و سازنده ترین نهاد برای رشد و شکوفایی اخلاقی و فرهنگی فرزندان است و هرچقدر بتوانیم به قوام خانواده از راههای سلامت محور کمک کنیم جامعه رو به سوی آرامش و بدون تنش پیش خواهد رفت.

گفتنی است این نشست با سخنان"رویا نوری"، کارشناس امور خانواده  با موضوع «مهارتهای فرزندپروری»، ادامه یافت.

وی در سخنان خود  تاکید کرد: در کشورمان، جایی وجود ندارد که صلاحیت روانی والدین را تشخیص دهد و از این جهت، نیازمند تاسیس  نهادی هستیم که متولی فرزندپروری باشد.

نوری افزود:  فرایند سالمِ والدگری؛ تحقق و تجلی توانایی ها و قابلیت های بالقوه کودک است و این امر، تنها در سایه فضایی امن به نام خانواده، ممکن خواهد شد؛ بنایی استوار که با مهر مادر و هدایت حمایت گونه پدر، فرصت رشد را برای فرزند فراهم می کند.

این کارشناس امور خانواده، اظهار داشت: سالم بودن خانواده به معنای نداشتن مشکل نیست، بلکه به معنای احساس ارزشمندی و امنیت است.  

وی پس از بر شمردن ویژگی های خانواده سالم و ناسالم، به اضلاع مثلث قدرت در فرد و خانواده پرداخت و افزود: عشق، ارتباط و هماهنگیِ پدر و مادر، اضلاع این مثلث را تشکیل می دهند. فرزند باید عشق را در خانواده تجربه کند و هماهنگی والدین در همه امور می تواند اراده فرزندان را تقویت کند. ارتباط اعضای خانواده با همدیگر نیز قاعده و زیربنای این مثلث است و این ارتباط می تواند امنیت و آرامش را در خانواده حاکم سازد.

نوری، والدین را به چهار دسته مستبد، سهل گیر، غافل و توانا تقسیم کرد و اظهار داشت: در خانواده ای که والدین توانا، حاکمیت دارند، هر چند مانند والدین مستبد، قوانین و دستورالعمل هایی را تعیین می کنند (که انتظار می رود فرزندانشان از آنها پیروی کنند) اما شیوه این والدین بسیار آزادی خواهانه تر است. آنان قوانین را توضیح می دهند و برای خواسته های فرزندان شان اهمیت قائلند. به سوالات فرزندان گوش می کنند و به جای تنبیه، فرزندان را تقدیر و تشویق می نمایند. کودکان در اینگونه خانواده ها به والدین و نیز برادر و خواهر خود افتخار کرده و همه با هم مثل یک تیم کار می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز