خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان غذا و دارو:

حضور داروسازان در بیمارستان‌ها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۷۵۸۰۹۲

رییس سازمان غذا و دارو با تأکید بر لزوم توجه ویژه به جایگاه داروساز در نظام سلامت عنوان کرد: حضور داروسازان در بیمارستان ها باعث کنترل هزینه ها و کاهش هزینه های دارو می شود.

به گزارش ایلنا، مهدی پیرصالحی در مراسم اختتامیه همایش معاونان غذا و داروی سراسر کشور که با حضور وزیر بهداشت در قمصر کاشان برگزار شد، گفت: با توجه به نامگذاری شعار امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال رونق تولید، کارگاهی با این عنوان و به‌ منظور بررسی استراتژی سازمان غذا و دارو برای مقابله با تحریم های ظالمانه برگزار شد.

وی افزود: در پنل دیگری نیز موضوع تفویض اختیار به معاونت های غذا و داروی سراسر کشور و NGOها برای انجام کارهای اجرایی غیرحاکمیتی برگزار شد، تا سازمان غذا و دارو، بیشتر وقت خود را صرف نظارت بر سلامت و امنیت محصولات سلامت محور متمرکز کند.

معاون وزیر بهداشت یکی دیگر از کارگاه های برگزار شده در این همایش را برنامه سازمان غذا و دارو در حوزه داروخانه ها عنوان کرد و گفت: یکی از معضلات داروخانه‌ها، موضوع فاصله و جمعیت است که مورد اعتراض دیوان عدالت نیز قرار گرفته و برای آن، برنامه ها و راهکارهایی دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر برگزاری کارگاه آموزش سامانه تی تک نیز به منظور ایجاد مدیریت منسجم در حوزه کالاهای سلامت محور، موضوع رتبه‌بندی کارخانجات غذایی و امنیت غذایی از مزرعه تا سفره نیز در کارگاه دیگری برگزار شد.

پیرصالحی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مورد تامین دارو و تجهیزات در مناطق سیل‌زده نیز گفت: خوشبختانه اقدامات بسیار مناسبی توسط قسمت های مختلف وزارت بهداشت و معاونت‌های غذا و داروی مناطق سیل زده صورت گرفته و مستندات آن تهیه شده تا در آینده عملکرد بهتری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در هیچ استان سیل‌زده گزارشی از کمبود دارو و تجهیزات نداشتیم، هیچ واکسیناسیونی مختل نشد و حوزه درمان از دارو محروم نبود.

وی با تأکید بر لزوم توجه ویژه به جایگاه داروساز در نظام سلامت عنوان کرد: امروز داروساز از جایگاه اصلی خارج شده و در داروخانه ها بیشتر به عنوان فروشنده شناخته می شود؛ در حالی که داروسازان ارائه دهنده خدمات هستند و خلاء داروسازان در بیمارستانها احساس می شود.

رییس سازمان غذا و دارو، افزود: طرحی را در دست داریم که نیاز به دستور و حمایت وزیر بهداشت دارد تا داروسازان بالینی در بیمارستان ها مستقر شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به طور متوسط حتی یک داروساز در بیمارستان‌ها مستقر نیست، گفت: در حال حاضر ۸۰۰ بیمارستان در کشور وجود دارد که تنها ۵۰۰ داروساز در آنها مشغول به ارائه خدمات هستند؛ در حالی که با توجه به تخت های بیمارستانی و استانداردهای این بخش، باید به ازای هر ۱۰۰ تخت یک داروساز بالینی و به ازای هر ۳۰ تخت بیمارستانی یک داروساز به کار گرفته شود.

پیرصالحی با تاکید بر اینکه حضور داروسازان در بیمارستان ها باعث کنترل هزینه ها و کاهش هزینه های دارو می شود، عنوان کرد:  امیدواریم با حمایت وزیر، هم در داروخانه ها و هم در بیمارستان ها از خدمات داروسازان بهره ببریم.

 وی خاطرنشان کرد: در حوزه آرایشی و بهداشتی، قاچاق و تقلب مباحث اساسی هستند که بازار داخلی را تهدید کرده و خطر بایوتروریسم نیز مطرح است.

معاون وزیر بهداشت در پایان گفت: در بخش تجهیزات پزشکی باید به سمتی پیش برویم که عمده تجهیزات مورد نیاز کشور در داخل تولید شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز