خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تدبیر کشورهای اسلامی برای کاهش مهاجرت دانشجویانشان به اروپا و آمریکا/ آغاز به کار دانشگاه D۸ از مهر ۹۸ در همدان

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۲۸۳

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی با اشاره به اهداف راه‌اندازی دانشگاه D۸ تدبیر کشورهای اسلامی برای کاهش مهاجرت دانشجویانشان به اروپا و آمریکا را تشریح کرد.

حسین سالار آملی (قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تفاوت دانشگاه D۸ با دانشگاه‌های دیگر گفت: تاسیس دانشگاه D۸ روز سه‌شنبه دهم اردیبهشت سال ۹۸ نهایی شد و فعالیت خود در سطح بین‌الملل را اعلام کرد. همچنین ما آمادگی این را داریم که از امسال در این دانشگاه، دانشجو بپذیریم.

وی اضافه کرد: هدف اصلی این دانشگاه ایجاد فرصت تحصیل برای دانشجویان کشورهای اسلامی یا کشورهای عضو دی هشت است که در اروپا و آمریکا تحصیل می‌کنند، اما در آنجا شرایط مناسبی ندارند. از این رو تصمیم بر این شد که در داخل کشور خودمان و کشورهای مسلمان منطقه شرایط تحصیل برای دانشجویان کشور مسلمان به وجود بیاد که هم از کیفیت بالاتری به لحاظ آموزشی برخوردار باشد و هم فرهنگ نزدیک‎تری به فرهنگ مسلمانان دارد.

سالار آملی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی دانشگاه D۸ کاهش مهاجرت دانشجویان کشورهای مسلمان به کشورهای دیگر است، گفت: این مرکز خصوصی صرفا مربوط به D۸ است. D۸ یک نهاد بین‌المللی است که تصمیم داشت در یکی از کشورهای اسلامی دانشگاه تاسیس کند. ما قبول کردیم که این دانشگاه را در ایران احداث کنیم، چون ایران ظرفیت و پتانسیل‌های علمی بالایی دارد و  نهاد بین‌المللی D۸ نیز این را پذیرفت که دانشگاه در ایران تاسیس شود.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: دانشگاه D۸ صرفا یک دانشگاه ایرانی نیست، بلکه دانشگاهی مشترک میان هشت کشور ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی و نیجریه است.

وی با توضیح در این مورد که اگر دانشجویی به جز کشورهای دی هشت بخواهند به این دانشگاه بیایند، شرایط جذب آنها به چه صورتی خواهد بود و آیا اجازه ورود دارند یا خیر؟ گفت: البته که اجازه ورود دارند، اما دانشجویان به صورت اولویت‌بندی جذب می‌شوند، یعنی در درجه اول دانشجویان هشت کشور نامبرده می‌توانند، در دانشگاه پذیرش شوند و سپس دیگر متقاضیان از کشورهای مسلمان اجازه دارند به دانشگاه D۸ بیایند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی در پاسخ به این سوال که هزینه این دانشگاه به چه صورتی است؟ گفت: هیات امنا دانشگاه در مورد هزینه‌ها تصمیم می‌گیرند، ولی به صورت پولی است و دانشجویان باید برای تحصیل در آن مبلغ مشخصی پول پرداخت کنند.

وی با توضیح درباره جمعیت مسلمان کشورهای عضو D۸ گفت: جمعیت کشورهای عضو D۸ در حال حاضر از یک میلیارد نفر بیشتر شده و دارای نیروی کاری ۴۰۰ میلیونی و یک ظرفیت بزرگ اقتصادی و علمی در دنیا است. البته مصوبه تاسیس این دانشگاه در ایران، طی سال‌های گذشته، در نشست رؤسای جمهور هشت کشور در حال توسعه مسلمان به تصویب رسیده است.

سالارآملی در خصوص انتخاب رییس برای دانشگاه D۸ توضیح داد: مراحل انتخاب رئیس دانشگاه نیز فعلا مورد بحث و بررسی است که به محض نتیجه‌گیری آن را اعلام خواهیم کرد. به طور کل این انتظار وجود دارد که راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی D۸، در انتقال علم و دانش و نوآوری میان کشورهای مسلمان و بین‌المللی‌سازی آموزش عالی نقش پررنگی داشته باشد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی در پایان تاکید کرد: دانشگاه بین‌المللی D۸، به میزبانی شهر همدان و دانشگاه بوعلی سینای همدان از مهرماه سال ۹۸ از میان داوطلبان کشورهای مسلمان به ویژه  کشورهای عضو  D۸ دانشجو  جذب می‎کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز