خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

تلاش آمریکا برای جلوگیری از چاپ مقالات اساتید ایرانی در مجلات بین‌المللی/ "ایران‌هراسی" تاثیری در پیشبرد امور علمی نداشته است

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۶۹۸

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت: ایران‌هراسی نتوانسته بر پیشبرد اقدامات جامعه علمی کشور تاثیری بگذارد.

حسین سالارآملی (قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها بر تعاملات بین‌المللی دانشگاه‌ها تاثیرگذار بوده است؟ گفت: در این زمینه چند فاکتور هست که اهمیت دارد یکی این است که به هر حال جامعه علمی فناوری ما از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قوی داخلی برخوردار است، دوم اینکه ما در سطح علمی بین الملل شناخته شده‌ایم. اگر به جوامع علمی دنیا دقت کنیم درمی یابیم که این جوامع علمی خیلی روشن‌تر از جوامع غیرعلمی هستند، لذا آنها به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی کشور ما اعتماد دارند.

وی ادامه داد: در مجموع ضربه پذیری جامعه علمی فناوری ما به نسبت بقیه بخش‌های داخل کشور بسیار کمتر است؛ یعنی ارتباطات ما در این زمینه هنوز در سطح معقول قرار دارد و هنوز دانشمندان و دانشگاه‌های بزرگ دنیا علاقه مند به تماس و ارتباط با ما هستند، تا به حال که اینگونه بوده و همین نشان می‌دهد به دلیل وجود قدرت داخلی علمی ضربه‌پذیری ما کمتر است.

سالار آملی تاکید کرد: تا به حال ایران هراسی نتوانسته بر جامعه علمی ما اثر بگذارد. به هر حال دانشگاه‌های دنیا جزو نخبگان جهان محسوب می‌شوند و اینها سطح فهم و ادراکشان بیشتر است  و کمتر تحت تاثیر تبلیغات قرار می‌گیرند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در پاسخ به اینکه آیا اساتید ایرانی برای جذب و حضور در دانشگاه‌های خارجی با مشکلی مواجه نشده‌اند؟ گفت: اینکه کشورهای دیگر یا برخی سیاسیون بخواهند در کارها خلل ایجاد کنند شکی نیست و این کار را هم می‌کنند، اما بحث اساسی این است که ما صدمه‌پذیری خیلی پایین‌تری از بخش‌های دیگر داریم. آمریکا سعی می‌کند مقالات اساتید ما در ژورنال‌های بین المللی چاپ نشود و یا کتاب‌های اساتید ما به چاپ نرسد، اما همان فهم و ادراکی که در سطح بین الملل وجود دارد باعث شده آمریکایی به نسبت بخش‌های دیگر جامعه در این حوزه ها خیلی موفق نشوند.

سالارآملی با اشاره به عدم پرداخت ارز دانشجویی و حمایت دولت از دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ارزی که به این دانشجویان تعلق می‌گیرد همان ارزی است که در صرافی‌های دولتی وجود دارد و از همین طریق برای آنها تامین می‌شود.ارز دانشجویان که نزدیک ارز آزاد است و هر روز از سوی دولت اعلام می شود در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.ما بستری را فراهم کردیم تا اگر خانواده‌هایی از لحاظ ارزی متحمل فشار شده‌اند، وارد کشور شوند و اینجا ادامه تحصیل دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز