خبرگزاری کار ایران

رشیدیان:

بیش از 40 هزار زائر حج تمتع 98 زن هستند

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۳۴۲

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بیش از 40 هزار نفر از زائران حج تمتع در سال 98 را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در همایش آموزشی توجیهی زائران حج تمتع سال 98 که صبح امروز در استادیوم آزادی برگزار شد، گفت: با توجه به سیاست‌های انقباضی که در خصوص سفر حج سال 98 در پیش گرفتیم تلاش شد تا در برخی موارد صرفه‌جویی‌هایی صورت بگیرد و توانستیم هزینه زیارت را متوسط به 25 میلیون تومان برسانیم و بنابراین هزینه حج تمتع سال 98 با توجه به امکاناتی که کاروان‌ها به زائران ارائه می‌دهند از 21 تا 28 میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه توانستیم 55 میلیون ریال سعودی در حوزه مسکن صرفه‌جویی کنیم گفت: در مکه مکرمه هتل‌ها به مسجد الحرام نزدیک است اما در مدینه به دلیل عدم ساخت و ساز با کمبود هتل مواجه بودیم و به دلیل مشکلات اجاره‌ای که در این شهر داشتیم مدت زمان اقامت زائران در مدینه شش روز و پنج شب محاسبه شده است که از طریق کاروان‌ها به زائران اعلام می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تلاش کردیم سفرها را بین 28 تا 35 روز مدیریت کنیم گفت: حضور زائران در جلسات آموزشی کاروان‌ها بسیار اهمیت دارد و این جلسات باعث هماهنگ شدن کاروان می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ در خصوص حج دو مساله استطاعت مالی و استطاعت جسمی بسیار اهمیت دارند از همین روی در خصوص استطاعت جسمی هیئت پزشکی تشکیل داده‌ایم تا با معاینه فنی زائران استطاعت جسمی آنها تایید و احصا شود و چنانچه زائری استطاعت جسمی نداشته باشد و حضور آن زائر هم برای خود او و هم برای کاروان مشکل ایجاد شود بداند که وجوب حج او از گردن و ضمه او به دلیل مشکلات جسمی برداشته شده است.

رشیدیان ادامه داد: در خصوص مسائل جسمانی به غیر از مسائل پزشکی حتما باید زائران به آمادگی جسمانی توجه داشته باشند و از هم اکنون در خصوص آمادگی جسمانی اقدامات لازم را مانند پیاده‌روی و ورزش‌های ساده انجام دهند تا به آمادگی جسمانی برای بهره‌وری از عبادات برسند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در حج تمتع سال 98 بیش از 40 هزار نفر از زائران خانم و در حدود 30 هزار نفر از زائران آقا هستند گفت:‌ در حج در یک فضای فشرده با دیگر حجاج کشورها در تعامل هستیم و از آ‌نجا که ما نماینده یک ملت بزرگ هستیم باید این جایگاه را شناخته و در تعاملاتمان با دیگر حجاج آن را رعایت کنیم برخی پیش ذهنیت‌ها نسبت به کشورمان در میان حجاج دیگر کشورها وجود دارد که باید این ذهنیت را با رفتارمان اصلاح کنیم حج نماد وحدت و اتحاد مسلمانان است و در این سفر همه ما باید به بعد سیاسی و فرهنگی حج توجه کنیم.

وی در خصوص خرید سوغاتی نیز گفت: مانند سال گذشته سایتی در این زمینه ایجاد شده و حجاج می‌توانند با مراجعه به این سایت خریدهای خود را انجام دهند. همچنین با توجه به اینکه در همه هتل‌ها ظرفیت اینترنت پیش‌بینی شده است حجاج می‌توانند در مکه و مدینه پس از مقایسه قیمت‌های کالا در بازارهای آنجا و مشاهده تفاوت قیمت با کالاهای قرار داده شده در این سایت به این سایت مراجعه کرده و اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند، این کالاها نیز درب منزل به آنها تحویل داده می‌شود، دیگر مشکلی در خصوص حمل بار و هزینه اضافی در این زمینه نخواهد داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه بیشتر زائران بیمار دارای مشکلات قند خون و فشار خون هستند تصریح کرد: برنامه غذایی حجاج متناسب با این زائران در نظر گرفته شده و طبخ غذا در این آشپزخانه‌ها به صورت متمرکز انجام می‌شود همچنین قرار بود با مذاکراتی که با طرف سعودی صورت گرفته بود انگشت‌انگاری از زائران در ایران انجام شود اما امسال نیز به دلیل آماده نبودن برخی موضوعات انگشت‌نگاری از زائران در عربستان انجام می‌شود از همین رو ما از زئران می‌خواهیم در این زمینه سعه صدر داشته باشند.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز