خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

گزارشی از ارائه خدمات در مناطق سیل‌زده به مسئولان کشور و سازمان جهانی بهداشت ارائه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۵۷۷

وزیر بهداشت، گفت: در ایام نوروز 9 سفر به استان های سیل زده داشتم و در پایان سیلاب ها گزارشی مفصل از عملکرد وزارت بهداشت در ارائه خدمات به مردم مناطق سیل زده به مسئولین کشور و سازمان جهانی بهداشت ارائه خواهیم داد چون با توجه به گستردگی آبگرفتگی ها در کشور، توانستیم یک بحران از نظر سلامت به خوبی مدیریت شد.

به گزارش ایلنا به نقل از وبدا، سعید نمکی در نشست اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که به میزبانی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: دیروز در استان گلستان، 70 تن مرغ مرده در یک نقطه در آب رها شده بود و خوشبختانه تا امروز بیماری عفونی گزارش نشده و هیچ نشانه ای از اپیدمی در مناطق سیل زده کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به مشکل بالا آمدن فاضلاب در شهر اهواز، خاطرنشان کرد: دیروز چندین بار با استاندار خوزستان در تماس بودم و امیدواریم که تا امروز این مشکل برطرف شده باشد.

وزیر بهداشت یادآور شد: از 20 اسفند 97، مانور طرح سلامت نوروزی بهداشت محیط با 3000 اکیپ بهداشت محیط آغاز شد و نظارت های خوبی بر رستوران ها، هتل ها، اقامتگاه ها و مراکز عرضه و توزیع مواد غذایی و واحد‌های صنفی انجام شد. 

چهارشنبه آخر سال تبدیل به میدان جنگ شده بود  

 نمکی تصریح کرد: در مورد شب چهارشنبه آخر سال اعتقاد دارم که یک رفتار نابهنجار سازمان یافته در مورد این رسم باستانی شکل گرفته بود و این رسم تبدیل به میدان جنگ شده بود و برای کاهش مخاطرات این شب، هیچ کار پلیسی پاسخگو نیست، اما مشاهده کردیم که اگر در مدرسه، دانش آموزان را از خطرات این کار، آگاه کنیم و به آموزش بپردازیم، می توانیم شاهد کاهش مصدومیت ها و مرگ و میر ناشی از چهارشنبه آخر سال باشیم.

وی با بیان اینکه در طرح سلامت نوروزی بیش از 3 میلیون و 600 هزار نفر به اورژانس مراکز درمانی کشور مراجعه کردند، افزود: در این مدت 129 هزار مورد اعمال جراحی برای بیماران و مصدومان انجام شد که حدود 73 هزار مورد از این اعمال، مربوط به اعمال جراحی الکتیو بود چون به دانشگاه ها و بیمارستان ها ابلاغ کردیم که پزشکان متخصص و فوق تخصص در این ایام در بیمارستان ها حضور داشته باشند و اعمال جراحی الکتیو که لازم بود را انجام دهند که موجب نگرانی بیماران نشود.

تشکیل ستاد بحران سیل از 25 اسفند سال گذشته در وزارت بهداشت

وزیربهداشت با اشاره به تشکیل ستاد مقابله با بحران سیل برای ایام نوروز و ارائه خدمات در سیل به مردم مناطق سیل زده، گفت: این ستاد از روز 25 اسفند به فرماندهی بنده تشکیل شد و تمام مسئولان حق نداشتند از مناطق تحت مدیریت خود خارج شوند و معاونین بنده هر کدام به چندین استان سفر کردند و مراکز بهداشتی و درمانی را مورد سرکشی قرار دادند.

 نمکی خاطرنشان کرد: هر شب، هر روز صبح زود و در طول روز چندین بار با روسای دانشگاه ها و استانداران مناطق درگیر با سیل، در ارتباط بوده و هستم و به محض آگاهی از وضعیت، به تیم مدیریتی وزارت بهداشت دستورات لازم را می دهم و تا اینجا کارها به خوبی مدیریت شده و امیدوارم که مشکل حادی رخ ندهد و پیش بینی های لازم را انجام داده ایم.

وی با اشاره به خدمات ارزنده اورژانس به ویژه اورژانس هوایی و بهداشت محیط در ارائه خدمات به مناطق سیل زده کشور، گفت: تقارن سیل با طرح سلامت نوروزی و شلوغی جاده ها در مقایسه با سال گذشته، فشار کار را بر روی همکاران ما بیشتر کرده بود و برخی از صحنه ها مانند سیل شیراز خیلی غم انگیز بود و خانواده هایی را می دیدم که دختربچه 3 ساله در آغوش مادر از بین رفته بود و یا کودک 5 ساله در وضعیت کما بود اما در کنار این صحنه های غم انگیز، طبیعت ایران از خشکسالی قدیمی بیرون آمد، زاگرس احیا و تالاب ها، دریاچه ها و سدها پر از آب شدند.

برنامه های وزارت بهداشت در سال 98

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص برنامه های وزارت بهداشت برای سال 98 خاطرنشان کرد: در بهار امسال، پرونده الکترونیک سلامت را به عنوان یک تکلیف قانونی بر جای مانده، به سرانجام می رسانیم و برای اجرای این طرح مهم، دکتر صفی خانی را به عنوان مدیر پروژه منصوب کرده و مسئولیت مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت را نیز به وی سپرده ام.

 نمکی تاکید کرد: اعتقاد دارم که پرونده الکترونیک سلامت مهمترین ریل برای ورود به نظام ارجاع و پزشکی خانواده است و تا پایان امسال نیز بخش عمده ای از نظام ارجاع و پزشکی خانواده در کشور اجرا می شود.

به گفته وی یکی از اولویت های وزارت بهداشت در سال جاری، مدارس عاری از پوسیدگی دندان است که این طرح در اردیبهشت ماه در استان اردبیل به صورت آزمایشی اجرایی می شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در سال جاری ساعت فعالیت برخی مراکز بهداشتی بزرگ تا ساعت 10 یا 12 شب خواهد بود تا اقشار مختلف در ساعات بعداز ظهر و شب بتوانند به این مراکز مراجعه کرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

 نمکی اضافه کرد: یونیت های مراکز دندانپزشکی در سال جاری در نوبت بعدازظهر نیز فعال خواهند بود و با دندانپزشکانی که در مراکز دولتی و فاقد مطب هستند، این مراکز با نرخی کمی بیشتر از نرخ دولتی، خدمات دندانپزشکی را ارائه خواهند داد چون در شاخص های سلامت دهان و دندان وضعیت مناسبی نداریم.

به گفته وی، ساخت دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک با کمک هندی ها و کوبایی ها در کشور در حال انجام است و این دو واکسن، امسال با قیمت تمام شده پایین تر به پروتکل واکسیناسیون کشوری اضافه خواهند شد.

ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه سلامت

وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح تحول سلامت با تقویت سه بسته کاهش پرداخت از جیب، حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج و ماندگاری تیم پزشکی در مناطق کمتر برخوردار ادامه می یابد، افزود: در حال حاضر، تعداد زیادی پانسیون پزشک در کشور در حال ساخت است تا برای ماندگاری آنها کمی انگیزه ایجاد کنیم و از سوی دیگر بخش خصوصی را برای مشارکت در حوزه سلامت ترغیب می کنیم چون نمی توان با همان مدلی که بیمارستان قلب تهران یا نمازی شیراز را برون سپاری می کنیم، بیمارستان هایی در سراوان یا دیگر نقاط محروم را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

 نمکی اضافه کرد: یکی از پیشنهاداتی که برای تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری بر روی آن کار می کنیم این است که تا 3 سال به آنها نیروی طرحی بدهیم و یا ضریب اشغالی از تخت های بیمارستانی آنها را خرید تضمینی کنیم.

فرانشیز پلکانی یکی از اولویت های وزارت بهداشت در سال جاری

وی از فرانشیز پلکانی به عنوان یکی از اولویت های وزارت بهداشت در سال جاری یاد کرد و گفت: امسال، برآورد کردیم که اگر بتوانیم با فرانشیز پلکانی، به جای اینکه منابع را صرف گروه های برخوردار کنیم به سمت گروه های آسیب پذیر و کمتر برخوردار سوق دهیم، اقدام عادلانه ای انجام داده ایم و اولین گام در اجرای این طرح این است که دهک های برخوردار را با فرانشیز بالاتری پذیرش کنیم و افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند از پرداخت فرانشیز معاف باشند.

وزیر بهداشت با اشاره به تجهیزات مراکز بهداشتی و درمانی ساخته شده، خاطرنشان کرد: هر تصمیمی که وزیر سابق گرفته و هر تفاهمی که انجام داده است، چک سفید امضا است و در شعب ما قابل پرداخت است، اما سیاست ما در توسعه درمان سرپایی است چون اگر بتوانیم در مراحل اولیه، بیماری ها را تشخیص دهیم، به مردم و نظام سلامت کمک کرده ایم و با منابع 3 تخت بیمارستانی می توانیم یک کلینیک راه اندازی کنیم. البته تخت بیمارستانی را نیز براساس نیاز مناطق مختلف توسعه می دهیم.

 نمکی با بیان اینکه در حوزه آموزش پزشکی نارسایی های زیادی داریم، یادآور شد: آموزش هایی که ارائه می شود، هنوز جامعه محور نیست و هنوز دندانپزشک به جای جامعه محور و سلامت محور، یونیت محور تربیت می شود و پرستاران هنوز برای مراقبت های در منزل تربیت نمی شوند و دوره های رزیدنتی ما در برخی موارد، خیلی طولانی است، بنابراین در حوزه آموزش، حتما بازنگری خواهیم کرد.

 ترمز داروهای وارداتی کشیده شد

وی با بیان اینکه از روزی که به وزارت بهداشت آمدم، ترمز داروهای وارداتی کشیده شد، خاطرنشان کرد: جلوی واردات 70 داروی وارداتی که تولید مشابه داخل دارد را گرفتیم و در سال 98 هیچ دارویی که مشابه تولید داخلی داشته باشد به کشور وارد نمی شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در سال گذشته، 3 درصد داروی وارداتی 1.3 میلیارد دلار و 97 درصد داروی تولید داخل 550 میلیون دلار ارز بری داشته است. محکم ایستاده ایم که جلوی واردات داروی خارجی که مشابه داخلی دارد، گرفته شود و قید و بندها را از پای صنایع داخلی آزاد کنیم تا واردات دارو را با سه مکانیزم که شامل تحت لیسانس بودن، انتقال تکنولوژی و تولید با کمک شرکت های دانش بنیان است را کاهش دهیم.

نمکی گفت: در حال حاضر به شدت و با سختگیری های بیشتر بر روی کارخانه های تولید دارو در کشور نظارت می شود و بحث ما این است که استانداردها باید به گونه ای باشند که همه پزشکان، کیفیت داروی ایرانی را قبول داشته باشند و بنده به غیر از یک قرص برای مادرم، هیچ قرص خارجی را در منزلم مصرف نکرده ایم.

سلامت مردم از همه چیز برای ما مهمتر است

وی افزود: اگر یک کارخانه داروسازی تخلف کند، به شدت با آن برخورد می کنیم چون سلامت مردم از همه چیزی برای ما مهمتر است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه نسبت جمعیتی را برای توزیع امکانات و منابع حوزه سلامت در کشور قبول ندارم، افزود: قبول ندارم که نسبت جمعیت در سیستان و بلوچستان و مازندران یکسان است و پراکندگی جمعیت در ارائه خدمات مهم است و برای هر استان باید بر اساس یک مدل خاص، حوزه سلامت را مدیریت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز