خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

هشدار نسبت به فروریختن مدارس سیل‌زده/ هیچ‌کس نباید وارد مدارس شود/ ارائه وام کم‌بهره به سیل‌زدگان فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۳۹۵

به گفته نماینده ویژه وزیر آموزش‌وپرورش در استان لرستان اگرچه ممکن است، برخی از مدارس به ظاهر سرپا باشند، اما هیچ کسی نباید به داخل آنها برود، زیرا هر آن امکان فروریختن ساختمان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیل استان‌های گلستان و لرستان خسارت‌های زیادی را به مدارس وارد کرده است که این خسارت‌ها هم مالی و هم آموزشی بوده‌اند. خسارت وارد شده به مدارس استان گلستان حدود ۲۶ میلیارد تومان تخمین زده شده، اما میزان خسارات وارده به مدارس استان لرستان هنوز مشخص نیست. با توجه به تخریب مدارس در استان‌های سیل‌زده یکی از راهکارهای آموزش و پرورش برای پیشبُرد آموزش دانش‌آموزان ارسال کانکس به این مناطق است که تاکنون تعدادی از این کانکس‌ها نیز به استان‌ها ارسال شده، اما این نگرانی وجود دارد که مابقی کانکس‌ها دیر به دست آموزش و پروش استان برسد و آموزش دانش‌آموزان را با چالش مواجه کند، از طرفی معلمان نیز باید شرایط لازم را برای تدریس دانش‌آموزان داشته باشند و کتب و لوازم آموزشی نیز فراهم باشد، در این زمینه با مسئولان آموزش و پرورش به گفت‌وگو نشستیم که در زیر می‌خوانید:

ارائه دو هزار میز و نیمکت به مدارس استان لرستان

مهرالله رخشانی‌مهر (معاون وزیر و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آسیب دیدن بیش از ۳۰۰ مدرسه در سیل استان گلستان و خسارت وارده ۲۶ میلیاردی درباره وضعیت مدارس استان لرستان گفت: من امروز عصر عازم لرستان هستم و همچنین یک گروه جهادی را از طرف بسیج سازمان نوسازی مدارس ساماندهی کرده‌ایم که روز سه شنبه به استان لرستان خواهند رفت. برآورد ما درباره استان لرستان این است که حدود ۱۵۰ کانکس می‌خواهد که تا آخر هفته ۱۰۰ کانکس و دو هزار میز و نیمکت به اداره کل آموزش و پرورش استان تحویل می‌دهیم.

وی درباره آمار خرابی‎ها و خسارت‎ها گفت: آمارهایی که در این زمینه ارائه می‌شود، متناقض است. همکاران ادارات آموزش و پرورش این آمارها را داده‎اند که البته ما با ‌آنها در خصوص یک سری از موارد فنی مساله داریم. به عنوان مثال همکاران ما می‌گویند برخی از این مدارس تخریبی است و منظورشان این است که مدرسه باید به صورت کامل تخریب و دوباره ساخته شود، در حالی که مدرسه تخریبی نیست و فقط گل و لای به آن نفوذ کرده است، اما برخی از همکاران ما می‌گویند که این مدارس دیگر غیرقابل استفاده است. البته باید بررسی بیشتری انجام شود تا ما آمار دقیق‌تری بدهیم، اما میزان آسیب‌دیدگی مدارس استان لرستان به مراتب بیشتر از استان گلستان است.

آمار دقیق از خسارت‌ وارده به مدارس سه‌شنبه اعلام می‌شود

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: تجهیزات مورد نیاز مدارس را از شرکت‌هایی که در خودِ استان مستقر هستند، خریداری کرده‌ایم تا مشکلی برای رساندن آنها نباشد. این تجهیزات در انبار آموزش و پرورش خرم آباد تخلیه می‌شود و هر وقت که امکان دسترسی برقرار شد در محل نصب خواهند شد. البته در حال حاضر مدرسه محل اسکان مردم شده است و به همین دلیل کانکس‌ها را در محوطه مدرسه قرار خواهیم داد.

به کمک کانکس‌ها در همین هفته به طور موقت امکانات لازم برای بازگشایی مدارس را فراهم کنیم.

رخشانی‌مهر با بیان اینکه آمارهایی که تاکنون اعلام شده به صورت فنی نبوده است، گفت: عدد و رقم‌هایی که داده می‌شود متفاوت است و من تا سه‌شنبه آمار دقیقی از خسارت‌ها را اعلام خواهم کرد. من فکر می‌کنم مدیریت‌ها باید در شرایط سخت خودشان را نشان دهند، وگرنه در شرایط عادی همه می‌توانند مدیریت کنند. من می‌گویم که به کمک کانکس‌ها در همین هفته به طور موقت امکانات لازم برای بازگشایی مدارس را فراهم کنیم و بعد از اینکه این امکان فراهم و حداقل‌ها ایجاد شد، ستاد بحران و آموزش و پرورش استان تصمیم می‌گیرند که با توجه به شرایط منطقه کلاس‌ها را برگزار کنند یا خیر.

معاون وزیر افزود: من باید تا شنبه هفته آینده حداقل‌های برگزاری کلاس‌های آموزشی را در استان لرستان فراهم کنم. دقیقا مانند کاری که در استان گلستان انجام دادیم، در این استان حداقل‌های تجهیزات برگزاری کلاس‎ها در آق‌قلا و گمیشان فراهم شده، ولی ستاد بحران استان تصمیم گرفت کلاس‌ها را با تاخیر برگزار کند. در حال حاضر توپ تنها در میدان سازمان نوسازی آموزش و پرورش نیست و بخش‎های دیگر هم مهم هستند.  نباید دست روی دست بگذاریم و بگوییم چون منطقه در آب است و مردم امکان بردن فرزندانشان به مدرسه را ندارند، پس هیچ کاری نکیم. حدود ۳۲۰۰ میز، نیمکت، صندلی، دستگاه‌های کپی، کامپیوتر، تجهیزات الکترونیکی، فکس و ۵۰ کانکس را هم به استان گلستان ارسال کرده‌ایم. اکنون حتی نیمکت‌های جدید هم در کلاس‎های درس چیده شده است تا مشکلی برای آموزش دانش‌آموزان وجود نیاید.

حدود ۳۲۰۰ میز، نیمکت، صندلی، دستگاه‌های کپی، کامپیوتر، تجهیزات الکترونیکی، فکس و ۵۰ کانکس را هم به استان گلستان ارسال کرده‌ایم.

۸۱ مدرسه در استان لرستان صد در صد تخریب شده‌اند

آموزش و پرورش بعد از وقوع سیل بلافاصله گروهی را برای بررسی شرایط مدارس استان لرستان به این استان فرستاد که نمایندگی آن به شاپور محمدزاده؛ معاون وزیر و رئیس نهضت سوادآموزی واگذار شد.

شاپور محمدزاده (معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و نماینده ویژه وزیر آموزش‌وپرورش در استان لرستان) با اشاره به وضعیت استان لرستان و تدابیری که آموزش و پرورش برای بازسازی مدارس آسیب‌دیده این استان در نظر گرفته است، گفت: عمق خسارت در لرستان در تمام زمینه‌ها بسیار زیاد است و در حوزه آموزش و پرورش نیز متاسفانه خسارت‌های زیادی وجود دارد.

او با اشاره به آمار مدارس تخریب شده و آسیب‌دیده در استان لرستان گفت: بالغ بر ۸۱ مدرسه در استان لرستان به طور صد در صد تخریب شده است. شاید برخی از مدارس به ظاهر سرپا باشند، اما هیچ کسی نباید به داخل آنها برود، زیرا هر آن امکان فرو ریختن ساختمان وجود دارد، زیرا حداقل یک هفته در آب بوده‌اند. همچنین ۵۵۵ مدرسه در استان لرستان داریم که نیاز به تعمیرات جزئی و اساسی دارند و باید در اسرع وقت تعمیرات آن را انجام دهیم، از طرفی ما به شروع امتحان خرداد ماه نزدیک می‌شویم و باید فکری برای آن کرد، زیرا مدارس این دو شهرستان به علت گرم بودن هوا زودتر از استان‌های دیگر تعطیل می‌شوند و این هم یکی از مشکلات ماست، بنابراین باید جبران مافات را برای این آسیب‌ها در نظر گرفته باشیم.

شاید برخی از مدارس به ظاهر سرپا باشند، اما هیچ کسی نباید به داخل آنها برود، زیرا هر آن امکان فرو ریختن ساختمان وجود دارد، زیرا حداقل یک هفته در آب بوده‌اند.

سهمیه اختصاصی برای کنکوری‌های سیل‌زده

محمدزاده در ادامه با بیان در نظر گرفتن شرایط خاص دانش‌آموزان پشت کنکوری در مناطق سیل‌زده گفت: ما حتما در نظر داریم که برای این دانش‌آموزان کلاس‌های فوق برنامه برگزار کنیم، زیرا در این زمینه حساسیت بالایی داریم و به صورت متمرکز برای هر کدام از دانش آموزان دختر و پسر یک هفته کلاس در مرکز استان در نظر گرفته‌ایم تا از این طریق کمکی به داوطلبان کنکور در استان لرستان شود. در این میان نامه‌ای هم برای سازمان سنجش می‌نویسیم  که بتوانیم سهمیه اختصاصی برای کنکوری‌های سیل زده استان داشته باشیم.

معاون وزیر  آموزش و پرورش گفت: در میان این ۵۵۵ مدرسه آسیب‌دیده و ۸۱ مدرسه تخریبی، ۱۲۰ تا ۱۲۱ مدرسه به طور کامل تجهیزاتشان را از دست داده‌ند. ضمن اینکه آمار این ۵۵۵ مدرسه تنها برای استان لرستان است. همچنین در زمینه بودجه‌ای تلاش می‌کنیم با کمک خیرین و دیگر نهادها هرچه سریع‌تر اعتبارات لازم را تامین کنیم تا بتوانیم کارها را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: تمام هم وغم ما این است که دانش‌آموزان در اسرع وقت سر کلاس‌های درس حضور پیدا کنند. در حال حاضر مدارس پلدختر، معمولان و روستاهایی که امکان دسترسی به آنها وجود ندارد یک هفته تعطیل شده و دو روز هم برای مابقی استان‌ها که از روز شنبه مجدد در گیر باران شده‌اند در نظر گرفتیم، زیرا احتمالا تا ۳۰ میلی‌متر آب بالا خواهد آمد.

پرداخت وام‌های کم‌بهره به فرهنگیان سیل‌زده

نماینده وزیر آموزش و پرورش در استان لرستان با در نظر گرفتن شرایط فرهنگیانی که خانه خود را در سیل از دست داده‌اند، گفت: تعدادی همکار فرهنگی داریم که در حادثه سیل زندگی‌شان را از دست داده و کلی خسارت دیده‌اند، از این رو در نظر داریم تا وام‌های کم‌بهره به آنها بدهیم و برای این کار نیز با بانک‌ها به مذاکره نشسته‎ایم تا بتوانیم این وام‎ها را پرداخت کنیم. همچنین وزیر آموزش و پرورش تاکید داشت که ما در اسرع وقت معوقات استان‌هایی که بخاطر سیل آسیب دیده‌اند را در اولویت قرار دهیم.

ساخت مدارس تخریبی زمانبر است

وی در پاسخ به این سوال که خسارت ناشی از سیل چقدر تخمین‌زده شده است؟ گفت: عدد ریالی این خسارت‌ها را تخمین زده‌ایم، اما هنوز با دکتر رخشانی مهر در این باره صحبت نکرده‌ایم و کار فعلا کارشناسی نشده است، بنابراین این آمار را به طور دقیق بعد اعلام می‌کنم.

محمدزاده در پاسخ به این سوال که ساخت‌وساز مدارس تخریبی چقدر زمان خواهد برد؟ گفت: باید توجه داشته باشیم که نمی‎توان یک مدرسه را در عرض دو سه ماه ساخت، زیرا پروسه ساخت مدرسه زمانبر است اما تلاش می‌کنیم، در اسرع وقت کارها را انجام دهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: تمام هم و غم ما این است که بتوانیم دغدغه خانواده‌های لرستانی و دیگر اقصی‌نقاط کشور را که درگیر سیل شده‌اند، در حوزه آموزش و پرورش چه در بحث آموزش فرزندان‌شان و چه در رابطه با مشکلات فرهنگیان برطرف کنیم.  

در کنار همه امکاناتی که دولت برای افراد سیل‌زده در استان‌های ذیربط پیش‌بینی کرده، رایزنی‌هایی هم با بانک‌های کشور می‌کنیم تا تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت به معلمان داده شود.

علی الهیار ترکمن (معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش) با اشاره به وامی که قرار است به معلمان مناطق سیل‌زده داده شود، گفت: بر اساس وظیفه‌ای که آموزش و پرورش دارد، در کنار همه امکاناتی که دولت برای افراد سیل‌زده در استان‌های ذیربط پیش‌بینی کرده، رایزنی‌هایی هم با بانک‌های کشور می‌کنیم تا هم تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت به معلمان داده شود و هم از طریق صندوق ذخیره فرهنگیان، آن دسته از فرهنگیانی که عضو صندوق هستند، یک سری کمک‎‎های بلاعوض دریافت کنند. البته دریافت کمک بلاعوض مستلزم این است که اوضاع آرام شود و ما بدانیم چه تعداد از فرهنگیان در استان‎ها و با چه میزان و چه درصدی خسارت متحمل شده‌اند تا بر اساس آن وارد عمل شویم. در کنار همه امکاناتی که استان و دولت به سیل زدگان اختصاص می‌دهد، ما هم یک کمک ویژه‌ای برای بهبود وضعیت سیل‌زدگان فرهنگی انجام می‌دهیم.

اللهیار ترکمن ادامه داد: در حال حاضر استان لرستان و گلستان از وضعیت کنونی خود خارج نشده و بازگشت به حال عادی کامل نشده است، از طرف دیگر استان خوزستان اکنون در معرض خطر است. بعد از خروج از این وضعیت حتما برای کمک به سیل‌زدگان فرهنگی ورود خواهیم کرد.

وی بیان کرد: به محض اینکه تخصیص‌ها را دریافت کنیم، یکی از اولویت ‌های ما این است که فرهنگیان استان‎های سیل زده را در اولویت قرار دهیم، اما فعلا در حال پیگیری هستیم و طی چند روز آینده اخبار در این زمینه را اعلام خواهیم کرد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص علت تاخیر معوقات فرهنگیانی که قرار بود قبل از عید پرداخت شود، اما کماکان پرداخت نشده است، گفت: علت تاخیر وضعیت نقدینگی کشور بوده و انشالله به زودی مساله را حل خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز