خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران:

هزینه‌های شهر را باید از طریق عوارض تامین کرد/شهرداری که چاه نفت ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۲۸۵

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: شهرداری که چاه نفت ندارد و مثل دولت هم نمی‌تواند نفت بفروشد.

زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در تمام دنیا یکی از راه‌های درآمد پایدار برای شهرداری‌ها عوارض است و حتی دولت‌ها یکی از درآمدهای پایدارشان مالیات است حتی جمهوری اسلامی وقتی می‌خواهد به درآمد پایدارش اشاره کند روی ارزش افزوده حساب دیگری باز می‌کند؛ این در حالی است که ما صاحب نفت هم هستیم اما نفت قیمت متغیر دارد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: هر بشکه نفت یک روز 40 دلار و روز دیگر 60 دلار است و قیمت ثابتی ندارد؛ بنابراین نفت به آن معنا نمی‌تواند درآمد پایدار محسوب شود اما عوارض و مالیات درآمد پایدار محسوب می‌شود.

نژادبهرام با بیان اینکه غیر از عوارض برای دولت و شهرداری منابع دیگری را هم می‌توان متصور بود، عنوان کرد: یکی از این درآمدها می‌تواند سرمایه‌گذاری خارجی یا بخش خصوصی باشد همچنین یک درآمد دیگر مرتبط با سهم الشرکه‌ای است که سازمان‌ها و نهادها می‌توانند بپردازند. مثلا از آ‌نجا که پایتخت در شهر تهران قرار دارد دولت باید سهم حضورش را بپردازد که شهرداری به شدت در حال گفت‌وگو با نهادهای دولتی در این زمینه است.

وی افزود: دولت در کلانشهرها ممکن است بابت حمل و نقل عمومی و کاهش هزینمه مصرف بنزین مبلغی را بپردازد و این بحثی جدا از سهم‌الشرکه است؛ اما اینکه دولت هزینه حضوردر تهران را بپذیرد تاکنون در مجموعه‌های بودجه به عنوان مبنع درآمد پایدار لحاظ نشده است چندین بار هم از سوی شهرداران و اعضای مختلف شورای شهر این موضوع مطرح شده است اما دولت دلایل خاص خود را دارد. به هر حال همچنان در این حوزه در حال گفت‌وگو هستیم و به یک جواب مشخص نرسیده‌ایم.

نژادبهرام تصریح کرد: بنابراین به جز عوارض، درآمدهای پایدار دیگری را هم می‌توان برای شهرداری لحاظ کرد اما اینکه آنها را پایا کنیم زمان‌بر است و احتیاج به یک رابطه متقابل دارد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه هزینه‌های شهر را باید از طریق عوارض تامین کرد اظهار داشت: شهرداری که چاه نفت ندارد و مثل دولت هم نمی‌تواند نفت بفروشد. ضمنا از محل بودجه عمومی دولت هم بودجه‌ای به شهرداری تعلق نمی‌گیرد بنابراین محل تامین هزینه نگهداشت شهر و طرح‌های توسعه شهری همین عوارض و ساخت و سازی است که شهروندان در شهر انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سطح درآمدی مردم کفاف این هزینه‌های مدیریت شهری را می‌دهد، گفت: همین الان مردم ما در کشور مالیات پرداخت می‌کنند. ما هم در همین شهر زندگی می‌کنیم و هر کس به نسبت خودش این فشار را تحمل می‌کند. ما منکر سختی ها نیستیم اما تلاش ما هم این است که تا جای ممکن هزینه‌هایی که مرتبط شهروندان می‌شود کاهش یابد.

نژادبهرام در خصوص اینکه کار با بخش خصوصی می‌تواند برای شهرداری درآمد ایجاد کند گفت: شهرداری تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شرایط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را آسان‌سازی کند. در این زمینه تعاملاتی هم با اتاق بازرگانی و سایر بخش‌های مرتبط در حال شکل‌گیری است و امیدواریم در این عرصه موفق عمل کنیم.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران افزود: به عنون مثال قرار است یک تونل احداث کنیم اگر شهرداری بخواهد این کار را انجام دهد باید میلیاردها تومان از مردم پول بگیرد اما به جای آن می‌تواند بخش خصوصی را بیاورد و قرار بگذارد که این بخش در ازای احداث تونل مثلا تا 10سال عوارض مرتبط بر تونل را دریافت کند؛ آن هم عوارض معقول؛ مثل آنکه سال‌ها در اتوبان تهران – کرج پرداخت می‌کردیم یا اکنون در اتوبان تهران – قزوین می‌پردازیم از این طریق هم طرح‌های توسعه شهری انجام می‌شوند و هم در عین حال که هزینه سنگینی را به شهر تحمیل نکرده‌ایم، محل بازگشت سرمایه بخش خصوصی تامین می‌شود.

نژادبهرام یادآوری کرد: بعضا شهرداری می‌تواند سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهد و مثلا زمین از شهرداری باشد و ساخت و ساز از بخش خصوصی. این هم یکی دیگر از راه‌های درآمد برای شهرداری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز