خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با ایلنا:

"شناسایی علمای اقتصادی" برای برون‌رفت از وضعیت فعلی/ "حمایت از بخش خصوصی سالم" باید اولویت دولت باشد

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۸۱۳

رییس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به عملکرد دولت در مواجه با مسائل اقتصادی گفت: علمای اقتصادی که افراد شاخصی هستند در دانشگاه‌ها شناسایی شده‌اند و کمیته‌های ویژه‎ای برای تعاملات با دولت برقرار کردند.

محمدتقی احمدی (رییس دانشگاه تربیت مدرس) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره عملکرد دولت در حوزه اقتصادی گفت: دولت در مورد مباحث اقتصادی یک بدنه مشورتی را از قبل به صورت کلاسیک در اختیار داشت و حدود یک سال پیش یک جبهه مشورتی و همفکری را با دانشگاه‌های بزرگ به راه انداخت تا مسائل اقتصادی و معضلاتی که در زمان حال وجود دارد، مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه من این اقدامات را یک نشانه مثبت و خوب می‌دانم، گفت: چراکه پیش از این در دولت‌های قبلی چنین اقداماتی سابقه نداشته و آنها اینگونه اقدام نمی‌کردند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی یکپارچگی خیلی مهم است، ولی در حال حاضر در این زمینه همه اهرم‌ها در اختیار دولت نیست و نیازمند پشتیبانی قوای دیگر هم هست، لذا برای انجام اقدامات در این زمینه علمای اقتصادی که افراد شاخصی هستند در دانشگاه‌ها شناسایی شده‌اند و کمیته‌های ویژه‎ای برای تعاملات با دولت برقرار کردند.

احمدی با بیان اینکه یکپارچگی تصمیمات اقتصادی ناشی از مشورت‌هاست، گفت: دولت باید برای این مقوله بجنگد و کوشش کند تا بتواند تصمیمات مهم و محکمی بگیرد. به هر حال نسبت به رویکرد جدید و اقدامات انجام شده نشانه مثبت و خوشبینانه‌ای وجود دارد، زیرا دانشمندان اقتصادی به خصوص در دانشگاه‌های رده یک، در جلساتی که به صورت آکادمیک در دانشگاه‌ها تشکیل شد به کرات گفتند ما فکر می‌کنیم معضلات اقتصادی امروز راه و چاره مشخص دارد و به هیچ وجه در این زمینه احساس عجز نیست.

 وی اضافه کرد: نکته مهم این است وقتی این تصمیمات به یک جمع بندی کامل رسیدند به صورت یکپارچه همه قوای سه گانه از آن پشتیبانی و حمایت کنند تا اجرا شود. چندپارچگی و چندقطعه بودن است که در اقتصاد به ما ضربه می‌زند. البته مساله هم بسیار پیچیده است، اما به هر حال علمای اقتصادی در این زمینه رویکرد خوبی داشتند و امیدوارم به زودی ثمرات آن آشکار شود.

رییس دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این سوال که از نظر شما دولت برای سال آینده چه مواردی را باید در اولویت کارهای خود قرار دهد، گفت: من فکر می‌کنم الان نباید وارد راه حل‌ها شد، اما پشتیبانی از بخش خصوصی سالم، زنده کردن و تقویت بخش خصوصی  و مساله ساماندهی سوبسیت‎ها و یارانه‌ها در انواع مختلف و... مواردی است که احتیاج به تصمیمات شجاعانه‌ای دارد. اگر یکپارچگی در بحث‌های اقتصادی بتواند با تلاش دولت شکل بگیرد این تصمیمات قابل اجرا است، در غیر اینصورت اجرایی نخواهد شد.

رییس دانشگاه تربیت مدرس در پایان اظهار داشت: این مساله مهم است و به لحاظ علمی اقتصاددان‌ها در موردش راه‌حل‌های مشخصی با جزییات دارند و از این بابت دانشگاه تربیت مدرس هم در این زمینه یک مرکز مطالعات و پژوهشکده اقتصاد دارد. ضمن اینکه دانشگاه ما مشارکت خوبی دراین تصمیمات و توصیه‌ها به دولت داشته‌ است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز