خبرگزاری کار ایران

فراهانی خبر داد:

امضای دو طرح تحقیق و تفحص در رابطه با تخلفات و بدهی‌های شهرداری/ 42 هزار میلیارد تومان؛ مجموع بدهی‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۱۹۶

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران از امضای دو طرح تحقیق و تفحص در خصوص شفاف‌سازی بدهی‌های شهرداری و واگذاری املاک نجومی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید فراهانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری ضمن تشریح جزئیات لایحه بودجه سال 98 شهرداری گفت‌: بودجه سال 98 با تاخیر 2 هفته‌ای ارائه شد و بلافاصله روند بررسی توسط کمیسیون‌ها و کمیته‌ها آغاز شد. باید تا پایان سال لایحه بودجه را تصویب کرده و به هیات تطبیق فرمانداری تهران ارسال کنیم.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه رقم کلیت بودجه سال 98 معادل 18 هزار و 900 میلیارد تومان است، عنوان کرد: این رقم نسبت به بودجه سال گذشته رشد هشت درصدی داشته است

وی افزود: این بودجه مرتبط با 22 منطقه شهرداری، 43 شرکت و سازمان وابسته، 9 معاونت در زیرمجموعه شهردار تهران و سایر مراکز زیرمجموعه شهرداری است.

فراهانی ادامه داد: برنامه‌ریزی کردیم تا بودجه را در چهار مقطع مختلف بررسی کنیم. این مقاطع شامل بررسی تبصره‌ها، منابع و درآمدهای پیشنهادی، هزینه‌ها و ردیف‌های هزینه‌ای و بررسی بودجه مرتبط با شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته بود. بررسی‌ها تا 16 اسفندها به پایان می‌رسد.

او افزود: در 9 ماهه گذشته از سال 97 حدود 56 درصد از بودجه شهردای که رقم آن 9871 میلیارد تومان است محقق شده است و این یعنی شهرداری تهران با کسری 1600 میلیارد تومانی مواجه است. البته این کسری در بدترین حالت می‌تواند به چهار هزار میلیارد تومان برسد.

لزوم کاهش بودجه شهرداری در سال 98 برای اجتناب از کسری بودجه

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران افزود: کسری بودجه برای سال 98 در شرایطی که در سال 97 حدود 20 درصد کسری بودجه داریم، یک مساله طبیعی خواهد بود؛ بنابراین باید در ارقام لایحه بودجه سال 98 تجدیدنظر کنیم.

وی افزود: در لایحه بودجه سال 98 رشد 15 درصدی درآمدها نسبت به سال 97 پیش بینی شده و منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای با 9 درصد رشد نسبت به سال جاری حدود 8174 میلیارد تومان است.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: منظور از دارایی‌های سرمایه‌ای، عوارض ساختمانی، مازاد تراکم مجاز و سایر درآمدهای ساختمانی و شهرسازی است.

وی با اشاره به کاهش 23 درصدی اتکا به وام و استقراض در بودجه سال 98، گفت: منابع حاصل از وام و استقراض در بودجه 98 ، 1300 میلیارد تومان پیش بینی شده است که این خود یک نوید است و امیدواریم میزان دیون شهرداری کاهش یابد. همچنین اعتبارات هزینه‌ای (حقوق، دستمزد و هزینه‌های جاری) در لایحه بودجه 98 رشد هشت درصدی داشته و برابر با 8122 میلیارد تومان است علاوه بر این، اعتبارات عمرانی رشد بیش از سه درصدی داشته و 7155 میلیارد تومان است.

وی یادآوری کرد: از نکات مثبت این لایحه رشد 23 درصدی اعتبارات پرداخت بدهی و ایفای تعهدات مالی نسبت به سال جاری است که رقم آن 3652 میلیارد تومان خواهد بود. همچنین منابع سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری رشد 11 درصدی داشته و 14 هزار و 846 میلیارد تومان است. برای اولین بار شورای شهر وارد بررسی بحث بودجه شرکت‌ها و سازمان‌ها با لحاظ جزئیات آنها می‌شود. همواره کلیت این بودجه تصویب می‌شد اما ما منابع تک تک شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته را در کمیسیون‌ها و صحن شورای شهر بررسی خواهیم کرد.

فراهانی با اشاره به کاهش 13 درصدی اعتبارات ماموریت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری در سال 98 نسبت به سال جاری گفت: رقم این اعتبارات 9729 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است همچنین اعتبارات معاونت حمل و نقل و ترافیک کاهش یک درصدی داشته و 5737 میلیارد تومان است.

به گفته فراهانی لایحه بودجه 98 در حوزه خدمات شهری و محیط زیست چهار درصد افزایش اعتبار داشته و که رقم آن 2513 میلیارد تومان است. همچنین بیشترین افزایش اعتبارات در لایحه بودجه 98 در بخش ماموریت ایمنی و مدیریت بحران بوده که با افزایش حدود 23 درصدی، رقم آن 920 میلیارد تومان است. ضمن اینکه اعتبارات ماموریت شهرسازی و معماری افزایش هفت درصدی داشته و رقم آن حدود 650 میلیارد تومان است. در بخش هوشمندسازی نیز افزایش 21 درصدی اعتبارات وجود دارد و رقم آن 135 میلیارد تومان است.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی مواد قانونی در لایحه پیشنهادی بودجه رعایت نشده است عنوان کرد: یکی از این موارد، ماده 68 قانون شهرداری‌هاست که تصریح می‌کند باید برای اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (درآمدها و هزینه‌ها و بودجه حمل و نقل و ترافیک و عمرانی) حداقل 40 درصد از بودجه اختصاص داده شود؛ این در حالی است که این بودجه در لایحه شهرداری 37.7 درصد است که باید آن را به بیش از 40 درصد برسانیم.

کاهش هزینه‌های شهرداری تا 30 درصد

فراهانی همچنین گفت: در مصوبه سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین بودجه 98 الزام کردیم که جدول عوارض و بهای خدمات شهرداری باید در قالب یکی از تبصره‌های بودجه با جزئیات ارائه شود اما متاسفانه چنین جدولی تاکنون ارائه نشده است. کمک این جدول این بود که تاثیرات کم و زیاد شدن عوارض و نرخ بهای خدمات را با استفاده از آن می‌توانستیم در بودجه ببینیم و این جدول عدم یکپارچگی بررسی بودجه را از بین می‌برد؛ بنابراین شهرداری باید ملزم به ارائه این جدول شود و در غیر اینصورت زمینه اتلاف منابع شهرداری ایجاد می‌شود.

وی افزود: در بحث درآمدهای پایدار شهرداری الزام کرده بودیم پیشنهادات جدی برای تغییر نظام درآمدی از سوی شهرداری ارائه شود اما تحول جدی در این حوزه نمی‌بینیم و در واقع بودجه 98 ادامه بودجه 97 است.

وی در بخش بعدی سخنان خود تاکید کرد: تاکید ما بر کاهش هزینه‌ها بود و بارها گفته‌ایم که شهر تهران گران اداره می‌شود می‌توان هزینه‌های شهرداری را به خصوص در بخش سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تا 30 درصد کاهش داد.

سال 98 سال اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شهری است

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با اشاره به تلاش مدیریت شهری برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام اظهار داشت: سال 98 سال اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهری است.

وی افزود: یکی از پروژه‌های نیمه تمام پایانه شرق است که 80 درصد آن تکمیل شده و تلاش داریم در سال 98 آن را به اتمام برسانیم. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌های شهرداری که به تایید شورای شهر رسیده، در صورت تحقق منابع اعتباری در سال جدید مجددا پیش بینی شده تا سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کنیم و این رقم علاوه بر اعتبار مصوب ماموریت حمل و نقل و ترافیک شهرداری است. این سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت قرار است فقط برای توسعه مترو استفاده شود.

وی با تاکیدبر اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهرداری در سال 98 گفت: برای اتمام این پروژه‌ها در نظر داریم تا از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده زیادی کنیم در واقع تکمیل این پروژه‌ها از سه راه شامل مشارکت عمومی و خصوصی، واگذاری به نهادهای مردمی و تضمین خرید محصول (در مواقعی که صرفه اقتصادی وجود ندارد اما لازم است پروژه ادامه یابد) امکان پذیر می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه رسیدگی به تخلفات شهرداری پیشین در کاهش هزینه‌ها موثر خواهد بود و آیا اقدامی در این رابطه انجام شده است؟ اظهار داشت: حدود 2 ماه پیش پیشنهادی به هیئت رئیسه شورای شهر تهران ارائه دادیم که شامل مکانیزمی برای دریافت گزارشات تخلف در شهرداری بود که در قالب آن افرادی که چنین گزارشاتی را ارائه می‌کنند تشویق خواهند شد و امنیت آنان نیز خدشه‌دار نمی‌شود، اما جای تاسف است که هنوز این پیشنهاد در دستور کار شورا قرار نگرفته است.

فراهانی افزود: در هفته گذشته دو طرح تحقیق و تفحص در صحن شورای شهر تهران در ارتباط با تخلفات شهرداری سابق امضا شد که یکی از آنها مربوط به شفاف‌سازی بدهی‌های شهرداری با جزئیات آن است و دیگری در خصوص واگذاری املاک نجومی است، چرا که اخیرا برخی از این موضوعات مورد تشکیک واقع شد.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری همواره از مهمترین مسائل بوده‌اند، گفت: بیشترین تعداد نیروی انسانی در این سازمان‌ها و شرکت‌ها هستند و بیشترین پرداخت کمک زیان از سوی شهرداری به این شرکت‌ها و سازمان‌ها انجام می شود؛ اما در لایحه بودجه 98 بنا داریم اقدامی کنیم که نه تنها این شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک زیان نگیرند بلکه درآمدزایی هم داشته باشند. مثلا شرکت شهروند، برج میلاد، سازمان پسماند و ... قرار است در سال 98 درآمدزایی داشته باشند.

وی اضافه کرد: همچنین در لایحه بودجه این هم دیده شده که با بسیاری از غرفه‌ها و فضاهایی که در پارک‌ها و معابر عمومی وجود دارند و قرارداد شسته و رفته‌ای با شهرداری ندارند، در سال 98 دارای قرارداد شوند و مناسبات آنها با شهرداری شفاف شود.

فراهانی در پاسخ به سوالی در خصوص بدهی‌های شهرداری گفت: بر اساس اسناد ما در کمیته بودجه، مجموع بدهی‌های شهرداری 42 هزار ملیارد تومان است.

او در  پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا در مورد تخلفات بانک شهر و شرکت جهان گفت: در این تحقیق و تفحص به این مسایل توجه شده و گزارش را در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز