خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

انتقاد شهرداری لواسان از وجود قوانین دست‌وپا گیر/ کلنگ‌زنی پارک بانوان در دهه فجر

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۹۸۲

سخنگوی شهرداری لواسان با اشاره به قوانین سخت‌گیرانه‌ای که در رابطه با ساخت‌وساز وجود دارد، گفت: گاهی همین قوانین دست و پاگیر مقدمات ارتکاب تخلف را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عزت‌اله چراغی امروز در نشست خبری درباره اقدامات شهرداری لواسان به مناسبت دهه فجر اظهار داشت: انقلاب ما نقطه عطفی در سراسر دنیا بود. برای حفظ انقلاب و ارزش‌های آن شهدا و هزینه‌های زیادی دادیم و گرامیداشت انقلاب حق کسانی است که در راه آن زحمت کشیدند.شهرداری لواسان مثل همه شهرداری‌ها برنامه‌هایی را به مناسبت دهه مبارک فجر تدارک دیده است که این برنامه‌ها شامل معرفی دستاوردهای انقلاب بخصوص برای جوانان عزیز است.

سخنگوی شهرداری لواسان ادامه داد: طبق معمول هر سال بحث آذین‌بندی شهر را برای ایام مبارک دهه فجر در برنامه داریم. همچنین نصب بنرهایی با محتوای فرمایشات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری و پرچم‌های منتسب به ایام فاطمیه از دیگر برنامه‌های ما در این ایام است.

وی افزود: برپایی نمایشگاه دستاوردهای چهل سال انقلاب که برخی ادارات لواسان نیز در آن همکاری می‌کنند و معرفی شخصیت‌های بازری که در انقلاب نقش داشتند از دیگر برنامه‌های ما در دهه مبارک فجر است. همچنین جهت آشنایی دانش‌آموزان با شعار انقلاب و اهداف شهدا مسابقه نگارش نامه به شهدا را داریم که در بین دانش آموزان بخش برگزار می‌شود. در 22 بهمن نیز به پنج نفر که نویسنده‌ نامه‌های برتر هستند، جوایزی اهدا می‌شود.

به گفته چراغی، برنامه دیگر شهرداری لواسان نمایش فیلم با موضوع انقلاب است که در فرهنگسرای زمرد به نمایش گذاشته می‌شود؛ به خصوص برای جوانان و نوجوانانی که کمتر با انقلاب و جنگ تحمیلی آشنایی دارند. علاوه بر این اجرای تئاتر با موضوع انقلاب در سطح مدارس بخش نیز در طول دهه فجر با هماهنگی آموزش و پرورش در برنامه قرار دارد.

سخنگوی شهرداری لواسان در ادامه گفت: در تاریخ 15 بهمن‌ماه مسابقه آشپزی ویژه دانش آموزان دبیرستانی در فرهنگسرای زمرد برگزار می‌شود و نمایشگاه هنرهای دستی نیز برنامه دیگر ما است که مختص هنرمندان لواسان است و از 15 بهمن ماه تا پایان دهه مبارکه فجر در فرهنگسرای مجرد برگزار می‌شود. مسابقات ورزشی والیبال زیر نظر مصطفی کارخانه که از مربیان ملی بوده نیز با حضور 9 تیم از تهران و لواسانات در برنامه قرار گرفته است. جوایزی هم برای تیم‌های برتر در این مسابقات در نظر گرفته‌ایم، ضمن اینکه امروز نمایشگاه کتاب با 50 درصد تخفیف و با همکاری آموزش و پرورش افتتاح شد و امیدواریم شهروندان از آن استفاده کنند. این نمایشگاه تا پایان دهه فجر ادامه دارد.

چراغی با اشاره به تشییع نمادین پیکر حضرت زهرا (س) گفت: این اقدام بیستم بهمن همزمان با نماز مغرب و عشا از مسجد حضرت زین‌العابدین تا امامزاده عبداله صورت می‌گیرد و کرسی قرائت قرآن نیز در مسجد حضرت زین‌العابدین (ع) برگزار می‌شود.

وی افزود: پیاده‌روی خانوادگی برنامه دیگر ماست که زمان آن در ایام تولد حضرت زهرا (س) خواهد بود که تاریخ آن متعاقبا اعلام می‌شود و در طول مسیر پیاده‌روی برنامه‌های متنوعی خواهیم داشت.

به گفته سخنگوی شهرداری لواسان، در دهه مبارک فجر همه سرویس‌های رفت و آمد شهرداری و بخصوص ون‌های شهرداری در سطح لواسان رایگان شده و 22 بهمن نیز پارک کنار دریاچه به صورت رایگان در دسترس شهروندان است. همچنین دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان با حضور شهردار و اعضای شورای شهر لواسان از دیگر برنامه‌های ایام دهه مبارک فجر است.

سخنگوی شهرداری لواسان با اشاره به اینکه کارهای عمرانی زیادی در سال 97 انجام شده است، گفت:‌ حدود صد میلیارد تومان پروژه عمرانی داشتیم و این پروژه‌ها در حوزه‌‌های ورزشی، فرهنگی، خدماتی و رفاهی است، اما یک پروژه که در ایام دهه فجر کلنگ‌زنی آن را در برنامه داریم و پیمانکاران آن نیز مشخص شده پارک بانوان است که در بودجه سال 97، چهار و نیم میلیارد تومان و در بودجه سال 98، چهار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است. این پارک در مرکز شهر لواسان است و دسترسی خوبی دارد. ضمنا وسایل رفاهی و خدماتی بسیاری در آن تدارک دیده شده است.

چراغی در خصوص آخرین روز دهه فجر که منجر به راهپیمایی 22 بهمن می‌شود، بیان کرد: در این روز ضمن مشارکت همه پرسنل زحمت‌کش شهرداری و اعضای شورای شهر برنامه‌های متنوعی برای مردم تدارک دیده‌ایم. ایستگاه نقاشی روی چهره در مسیر راهپیمایی برای ایجاد نشان بین نوجوانان و جوانان فراهم شده است. همچنین در این روز حضور در پارک و دریاچه رایگان است. آزادسازی چهل کبوتر به صورت نمادین و به مناسب چهل سالگی انقلاب و جشنواره بادبادک‌ها ویژه دانش آموزان از دیگر برنامه‌های این روز است. پیش از 22 بهمن بحث آموزش در زمینه بادبادک‌ها را در مدارس خواهیم داشت و در این روز به 40 نفر از دانش‌آموزانی که مربیان ما به عنوان نفرات برتر انتخاب می‌کنند در روز راهپیمایی جوایزی اهدا خواهیم کرد.

سخنگوی شهردار لواسان در پاسخ به پرسشی در خصوص مساله سگ‌گردانی گفت: سگ‌گردانی ممنوع شده است و من به شخصه با نگهداری هر حیوان به هر طریق و در هر فضایی مخالفم؛ چرا که باید حقوق حیوانات محترم شمرده شود. خیلی از افراد که دم از حقوق بشر می‌زنند و به حیوانات بهترین غذا را می‌دهند، به هر حال این موجودات را محصور کرده‌اند و به گردن آن قلاده زده‌اند من با این کار صدد در صد مخالفم این افراد به جای سگ‌گردانی باید به مبارزات با نگهداری حیوانات در منازل بپردازند؛ چرا که حیوان باید آزاد باشد.

قوانین بازدارنده‌ای در رابطه با سگ‌گردانی وجود ندارد

وی افزود: در کشور ما قوانین بازدارنده‌ای در رابطه با سگ‌گردانی وجود ندارد و ما هم این ضعف قانون را می‌دانیم اما در لواسان تابلوهایی را نصب کرده‌ایم تا این بحث کم‌رنگ‌تر شود.

سخنگوی شهرداری لواسان در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به ضعف قوانین در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: قوانین ما محکم و باثبات نیستند و افراد سودجو این ضعف را می‌دانند و از آن بهره می‌برند اینجا حوضه آبریز سد لتیان است و جایی خوش آب و هوا است و منابع محیط زیستی ما با ساخت و ساز به خطر می‌افتد.

وی اضافه کرد: روند پرونده‌های ما در کمیسیون ماده پنج گاهی تا شش ماه یا یک سال به طول می‌انجامد که ما درخواست داریم که این زمان کمتر شود. همچنین درخواست می‌کنیم مسئولان کنترل ساختمان ما ضابط قضایی محسوب شوند تا اگر ساخت و ساز غیرمجازی صورت گرفت مسئول کنترل ساختمانی با در بسته روبرو نشود در این لواسان این موضوع زیاد اتفاق می‌افتد؛ چرا که مردم با قانون زیاد آشنا شده‌اند؛ ما باید از دادگاه حکم قضایی دریافت کنیم و بعد موضوع حتما باید به کلانتری ارجاع شود و بعد به قفل‌ساز مراجعه کنیم و با حضور ماموران کلانتری و حکم قضایی به مساله ورود کنیم.

چراغی تاکید کرد: هر قدر که ساخت و ساز غیرمجاز شود، ما نمی‌توانیم آن را تخریب کنیم و باید حتما مجوزهای لازم را دریافت کنیم.

وی همچنین با اشاره به دست و پاگیری برخی قوانین گفت: اگر کسی بخواهد 150 متر را در سطح اشغال به 200 متر تبدیل کند، این جزو مغایرت‌های اساسی با طرح جامع است. چنین پرونده‌ای حتما باید موافقت کارگروه راه و شهرسازی را بگیرد و مجوزهای لازم دیگر را کسب کند، اما تصور کنید کسی از بانک وامی گرفته و فرصت کمی دارد. بنابراین قانون در چنین موقعیتی برای افراد قانونمند دست و پاگیر می‌شود.

او ادامه داد: تا 70 درصد احتمال مخالفت با چنین درخواست‌هایی وجود دارد، بنابراین این مخالفت‌ها می‌تواند به مهم‌ترین بستر تخلف تبدیل شود.

چراغی همچنین درباره تخلفاتی که اخیرا در ارتباط با منطقه لواسان مطرح شده است، گفت: این تخلفات مربوط به زمان گذشته بود و بعضی حتی به 15 سال پیش برمی‌گردد. من با اطمینان می گویم که بسیاری از این پرونده‌ها دارای پروانه بوده‌اند. خیلی از آنها پس از بررسی منجر به جریمه و عدم خلاف و پایان کار شده است. پرونده‌های کسانی که این مراحل را طی می‌کنند از نظر ما بسته شده و بلاتکلیف نیست اگر هم قرار است کسانی در خصوص تخلفات پاسخگو باشند، مسئولان آن زمان هستند. هیچ‌یک از تخلفات در زمان دوره جدید انجام نشده است.

چراغی با اشاره به کوه خواری بیان کرد: لواسان در کوهپایه و بخش عظیمی از آن در شیب قرار دارد و هر ساخت و سازی در شیب به معنای کوه خواری نیست.

وی گفت: بسیاری از اراضی در محدوده شهر لواسان بوده اند و بخش دیگری از آنها نیز طی طرح هادی به حریم این شهر افزوده شده‌اند.

این مقام مسئول تاکید کرد: کمترین کوه خواری و تخریب محیط زیست نسبت به مناطق خوش آب و هوای کشور در لواسان و اطراف این شهر صورت می گیرد.

معاون شهردار لواسان گفت: همواره کوه خواری به صورت عام در لواسان عنوان می شود و هیچکس مورد خاصی را اشاره نمی کند.

وی گفت: براساس قانون با در نظرگرفتن مشاعات و پارکنیگ در لواسان پروانه برای سه طبقه صادر می‌شود و ما به این موضوع پایبند هستیم. در این دوره حتی یک پروانه برخلاف ضوابط طرح جامع ارائه نشده است؛ مگر اینکه به کمیسیون ماده 5 رفته و برابر قانون پروانه مازاد گرفته باشد.

15 اسفند، آخرین فرصت تخلیه رسوبات پشت سد لتیان

سخنگوی شهرداری لواسان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص طرح ساماندهی رودخانه جارجرود بیان کرد:  حدود چهار سد ایجاد کردیم که مزیت‌های خوبی برای سد لتیان دارند. مزیت مهم این سدها این است که صددرصد جلوی رسوباتی را که پشت سد لتیان جمع می‌شوند می‌گیرند. این یک کار عمرانی پسندیده است اما حفاظت آن هم خیلی مهم است.

چراغی ادامه داد: اکنون بیش از 6 ماه است که آوردها پشت سد لتیان جمع شده و مسئولان امور آب به ما گفته‌اند هیچ کاری نکنید تا ما از طریق مزایده پیمانکار بگیریم و پشت سد را تخلیه کنیم اما این کار شش ماه زمان برده و هنوز کاری انجام نشده است. به نظر من تا 15 اسفند برای خالی کردن پشت سد لتیان فرصت داریم؛ چرا که پس از آن برف‌ها آب می‌شود و احتمال سیلاب وجود دارد که در چنین فضایی نمی‌توان برای رودخانه کاری کرد، اما تا آن زمان نزولات به صورت برف است و حداقل می‌توانیم پشت سدهای کوچک را خالی کنیم، چرا که این خطری است که سد لتیان و سدهای کوچک را تهدید می‌کند.

چراغی افزود: از مسئولان امور آب خواهش می‌کنیم این بحث را جدی بگیرند و در غیر این صورت مسئولان دیگر احکامی صادر کنند تا شهرداری این تخلیه را انجام دهد و فضایی برای سیلاب‌های بعدی ایجاد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز