خبرگزاری کار ایران

سالاری:

نماهای موجود شهر تهران باید بازپیرایی شود

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۶۵۹

محمد سالاری گفت: تخلف در نما باید خط قرمز باشد چراکه نما حق عمومی شهر و شهروندان است.

به گزارش ایلنا، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران طی سخنانی در همایش "نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی" با بیان اینکه موضوع نما از دغدغه های شهرداری در دوره های گذشته نبوده است، گفت: ما و همکارانمان در شورای چهارم شهر تهران تاکید کردیم که همانطور که در شهرداری ها و شوراهای معماری توجهات جدی به فضای پلان های معماری، نورگیر ساختمان ها و جانمایی فضاهای داخلی می شود،‌ موضوع نما نیز باید در فرایند صدور پروانه مورد توجه قرارگیرد، چراکه نما حق عمومی شهر و شهروندان است که متاسفانه  تا سال 93 اصلا مورد توجه قرار نگرفته بود و در فرایند صدور پروانه ساختمان های پایتخت و سایر شهرها موضوعی به عنوان نقشه نما وجود نداشت.

سالاری تصریح کرد: ما در شورای چهارم پس از دیدار با مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر لزوم ساماندهی سیما و منظر شهری و نما، شهرداری تهران را ملزم به ایجاد کمیته های نما کردیم و خرسندیم که امروز مطالبات جامعه شهری به سمتی رفته است که شهروندان ماموریت های حوزه نرم افزاری مانند نما که موجب ارتقاء کیفیت زندگی می شود را از مدیران طلب می کنند و برگزاری چنین همایشی در خصوص نمای ساختمان نیز حاصل همین مطالبه است.

وی خطاب به رییس سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: اکنون نقشه های برق، مکانیک و سازه که توسط مهندسین ذیصلاح و دارای پروانه اشتغال به کار هستند، بررسی شده اما این نقشه ها دو باره برای کنترل مضاغف به مرکز ارسال می شود و این یک تخلف است که باید اصلاح شود، چراکه این کنترل مضاعف موجب لوث شدن مسئولیت شخصی می شود که شما آن را ذیصلاح می دانید و این در حالیست که به نقشه های نما هیچ توجهی نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر ما موضوعی را تبدیل به دغدغه عموم جامعه، دیده بان های شهری، صاحبنظران و رسانه ها کنیم دیگر نمی توان آن روند را متوقف کرد گفت: زمانی این نگرانی بوجود آمد که می خواهند کمیته های نما را متوقف کنند اما خوشبختانه عملی نشد‌. البته کمیته های نمای موجود نیز اشکلاتی زیادی دارند و بعضا خلاقیت های معمارانه و شهرسازانه در آنجا مغفول می ماند‌. اما واقعیت اینست  اگر آگاهی بخشی و فرهنگسازی در این حوزه بخوبی انجام شود و دانشگاه های ما به حوزه مبانی نظری توجه کنند و پژوهش های جدی در این خصوص داشته باشند تا مبانی نظری به دستورالعمل ها و ضوابط ملاک عمل تبدیل شود و همچنین الگوهای کافی هم در شهر وجود داشته باشد در این شرایط شاید دیگر نیاز به کمیته های نما نباشد.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: ما در تهران لایحه طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر را تصویب کردیم و اکنون این موضوع به قانون تبدیل شده است، البته باید توجه داشت در فرایند طراحی خیلی نمی توانیم ضوابط کمی داشته باشیم چراکه در این حوزه خلاقیت های معمارانه باید لحاظ شود. در این قانون، شهرداری مکلف به ارائه ضوابط و دستورالعمل های ملاک عمل، بخصوص درمورد بناهای شاخص ظرف مدت یکسال شده است.

وی ادامه داد: اکنون شهرداری باید سند جامع منظر شهری را که در برنامه 5 ساله سوم تصویب شده است تهیه کند ،‌هرچند مقرر بوده این سند چند سال پیش تهیه شود و پهنه بندی های طرح تفصیلی بر اساس آن سند صورت گیرد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران  با تاکید بر لزوم فرهنگسازی و الگو سازی بیان کرد: ما باید به سمت برگزاری نمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی در خصوص نما برویم و با ایجاد جشنواره های دائمی نماهای برتر و طراحان برتر نما را معرفی کنیم تا الگو سازی شود.

سالاری افزود: ما در دهه چهارم انقلاب تازه ضوابط نما را تصویب کرده ایم در حالیکه دیگر کالبد شهر شکل گرفته است، بنابراین یکی از ماموریت های جدی شهرداری بازپیرایی نماهای موجود شهر تهران است.

وی در خصوص ضمانت اجرایی ضوابط نما گفت: فرایند تصمیم گیری کمیته های نمای موجود باید مورد تجدید نظر قرار گیرد که در همین راستا در لایحه ارائه شده از سوی شهرداری، کمیته های انضباطی نیز ایجاد شده است، اکنون شورای شهر  به عنوان نهاد نظارتی ضابطه را تدوین کرده و با پشتیابانی دیده بان های شهری، کارشناسان و صاحبنظران تداوم پیدا می کند اما ما در خصوص اجرا نگرانیم، چراکه اجرای این ضوابط صرفا وظیفه شهرداری نیست و نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی نیز باید به این فرایند نظارت داشته باشند. اگر ما نتوانیم خروجی کمیته های نما را در شهر تهران مشاهده کنیم و عملکرد آن ها قابل دفاع نباشد این رویکرد قابل برگشت است.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: تخلف در نما باید خط قرمز باشد چراکه نما حق عمومی شهر و شهروندان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز