خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

در آموزش مدیریت منابع انسانی ضعیف عمل کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۸۳۲

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تربیت و مدیریت نیروی انسانی تاکید کرد و گفت: در حوزه مدیریت و آموزش نیروی انسانی یک پیوستگی دائم در طول دوره چهل سال گذشته داشته‌ایم که این قابل ادامه دادن نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ششمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی با حضور منصور غلامی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در سالن همایش رازی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.

 وزیر علوم در این کنفرانس گفت: در همه دستگاه‌ها تحول به وجود آمده که ناشی از رشد و مدیریت است زیرا رویکردها متناسب با  شرایط زمان و بر مبنای داشته‌های علمی تغییر کرده است.

وی ادامه داد: در نظام بیداری کشورمان تجربه‌ هایی را اندوخته‌ایم که اتفافا برخی تجربه‌ها مکررا تکرار شده است. ما در حوزه مدیریت و آموزش نیرویی انسانی یک پیوستگی دائم در طول دوره چهل سال گذشته داشته‌ایم اما این قابل ادامه دادن نیست یعی نباید شرایط را طوری پیش ببریم که در دور و تسلسل بیافتیم که هم مشکلات مادی و هم ناامیدی را به دنبال داشته باشد.

غلامی بیان کرد: ضرورت زمان ایجاب می‌کند، در بحث مدیریت منابع انسانی تجربیات دنیا و خودمان را جمع کنیم و پایه‌ای استوار برای یک حرکت قوی بسازیم تا مشکلات را بتوانیم حذف کنیم. همچنین باید آموزش هدفمند و به روزی در حوزه مدیریت منابع انسانی داشته باشیم.

او افزود: من در حوزه دانشگاه حدود ۲۰ سال سابقه مدیریتی داشته‌ام و وقتی این دوره زمانی را مرور می‌کنم می‌بینم که خیلی جاها می‌توانستیم کارهای بهتری انجام دهیم، چرا که کارهای زیادی در حوزه مدیریت و آموزش انسانی لازم بود که انجام شود اما هنوز صورت نگرفته است. یکی از مهمترین نکات این است که  پیش‌بینی تحولاتی که در آینده نزدیک ممکن است اتفاق بیافتد را به هیچ وجه از نظر دور نکنیم.

غلامی اضافه کرد: کسانی که در تغییر و تحولات ارتباطات و نرم افزارها کار می‌کنند باید بتوانند به گروه های کاری دیگر مشاوره بدهند و کمک کنند تا از این طریق نگاه‌های آینده نگری را آموزش دهیم.

او افزود: سابقه ما در آموزش و به کارگیری تربیت نیروی انسانی بسیار ضعیف و پراکنده بوده است. از این رو دانشگاه‌ها وظیفه تربیت نیروی انسانی را دارند. دانشگاه‌ها شرایط احراز نیروی انسانی را تا حدی انجام داده‌اند اما در مواردی مثل آموزش نیروی سازمانی خوب کار نکرده‌ایم. به عنوان مثال کارمندی را استخدام کرده‌ایم که از او کارهای غیر از آموزش‌های دانشگاهی خواسته ایم.

وزیر علوم تاکید کرد: آموزش نیروی انسانی باید به موقع شروع شود و همچنین آموزش جدی در روز و ماه های اول باید هدفمند و کارشناسی شده باشد. اغلب آموزشها یا کم است یا به طور مرتب و روتین نیست.  آموزش مدیران باید بنا به علم و یافته‌های جدید باشد دوم اینکه ویژگی های خاص دستگاه ها را نباید نادیده گرفت. تکرار آموزش حتما به تثبیت علوم و حتی انتقال آن کمک می‌کند.

وی افزود: بسیار‌ مناسب‌است اگر هر مدیری‌ با هر درجه تحصیلات و سابقه‌، در یک نشست یا کارگاه با رعایت شئونات‌ و حساسیت ها شرکت کند و در آن برنامه ها‌ی‌ پیش رو و گذشته وی مورد بررسی قرار گیرد، درصورتی که همفکری برای حوزه های مختلف صورت نگیرد، در تنگناها با مشکلات بسیاری‌ مواجه می شویم.

غلامی بیان کرد: در حال حاضر به شدت به نگاه علمی‌ به حوزه مدیریت در‌ کشور‌ نیاز داریم‌، فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها آسیبی جدی‌ به به نظام اداری ما زده است، این آسیب ها از‌ انتصاب‌، ارتقا و مراحل دیگر دیده می شود. همچنین جای خالی آموزش نیز در این حوزه محسوس است یا اینکه آموزش‌ها ضعیف است، همچنین ممکن است تحت تاثیر فضایی باشیم که از بیرون در نظام اداری ما دخالت می کنند، طبیعتا هر چه چارچوب ها محکم تر باشد، آسیب پذیری کمتر خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی تحولات بسیاری در مدیریت نیروی انسانی به وقوع پیوست که مهم ترین آن مدیریت جنگ بود، همان طور که می‌دانید سخت ترین دوران مدیریت دوران دقاع مقدس‌بود که جوانان آن را مدیریت کردند، این افراد آموزش‌ندیده بودند و با اعتقاد خود و همراهی جمعی‌ پیش می رفتند که در‌کنارشان بودند. پس اگر بتوانیم از چالش ها و افق های پیش رو تحلیل صحیحی داشته باشیم می‌توانیم مشکلاتی که در حوزه اداری شاهد آن هستیم را رفع کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز