خبرگزاری کار ایران

الهیار خبر داد:

رشد ۵.۴ درصدی بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۸

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۴۹۸

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از رشد۵.۴ درصدی بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۸ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی الهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش امروز در نشست خبری با موضوع مروری بر بودجه آموزش و پرورش در سال 1398گفت: لایحه بودجه ۹۸ با ویژگی های مشخصی در خصوص تبدیل تهدید ها به فرصت ها طراحی شده است و هدف مهار تورم و تولید و اشتغال، تامین معشیت و عدالت اجتماعی و.. است. در سقف اول بودجه چهل هزار و ۷۰۰ میلیارد در سال ۹۸ در نظر گرفته شده است.

وی اشاره کرد: مواردی از قبیل رویکرد اساسی و برنامه ریزی، اصلاحات فرآیند در آموزش و پرورش، اولویت بندی پروژه‌های عمرانی، هدفمند کردن مصرف در درآمدهای دستگاه ها، ممنوعیت ایجاد مراکز آموزشی جدید و ادغام مراکز کوچک،حذف موازی کاری‌ها، ممنوعیت ایجاد واحد‌های جدید، افزایش شفافیت و انضباط بودجه از نکات مهم بودجه ۹۸ هستند‌.

او افزود: اعتبارات عمومی سال ۹۷ به مبلغ ۳۸۶ هزار  میلیارد بوده که ۵‌.۴ درصد رشد داشته و اعتبار بودجه‌ای امسال ۴۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد رسیده است. در سال ۹۷ حدود ۱۱.۳ درصد از منابع بودجه عمومی کشور به بخش آموزش و پرورش اختصاص داده شده که در سال ۹۸ این رقم به ۱۳.۹ درصد رسیده است. همچنین اعتبارات ما در سال ۹۸ در جداول ۷،۸،،۹ و جدول یارانه‌ها قید شده است.

او بیان کرد: به طور کل اعتبارات هزینه‌ای ۲۹ درصد رشد یافته، ردیف پرداخت کارکنان ۲۱ درصد، تربیت بدنی ۲۰ درصد، مدارس خارج از کشور ۱۵ درصد، سرانه دانش آموزی ۱۰ درصد رشد داشته است اما سرانه‌هایی که به مدارس پرداخت شده ۲۵ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان است.

 معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضعف این بودجه گفت: یکی از نقاط ضعف  لایحه بودجه ۹۸ سرانه غذایی دانش‌آموزان است که ما در مدارس شبانه روزی همچنان در این زمینه مشکل داریم به گونه ای که روزانه برای هر دانش آموز ۳ هزار و ۵۰۰ تومان درنظر گرفته شده در حالی که این رقم برای هر دانشجو ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است. دانش‌آموزان در حال رشد هستند و باید بودجه بیشتری برایشان در نظر گرفته شده است.

اللهیار اشاره کرد: حقوق کارکنان خرید خدمات کشوری به ۳۷۵ هزار میلیاد تومان رسیده است. همچنین برای ۲۷۱ نفر نوآموز مناطق دو زبانه ۷۴ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

او بیان کرد: در سال ۹۷ ما چهارهزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم که هزار میلیاردتومان آن به سال بعد منتقل شد ‌و گفتند که تا اردیبهشت از محل بودجه قابل پرداخت است.بودجه سال ۹۸ نیز یک کسری ۵ هزار میلیاردی وجود دارد که چهار هزار میلیارد از ساز و کار تامین بودجه قابل برداشت است.

وی افزود: تعداد کل کارکنان ۹۵۷ هزار و ۸۰۰ نفر و اعتبار حقوق و مزایا ۴۰ هزار میلیارد تومان است. سرانه هر دانش آموز ۲۵ هزار و۸۰۰ تومان است.۸۰۰ میلیارد تومان برای توسعه آموزش در مناطق محروم اختصاص یافته است.

الهیار اشاره کرد: حدود دو هزار میلیارد برای مناسب سازی حقوق بازنشستگان  پیش‌بینی و در نظر گرفته شده است. همچنین مبلغ ۱۱ هزار میلیارد تومان برای کل اجرای رتبه بندی داریم که به طور پیش فرص هفت هزار میلیارو تومان را داریم که باید ببینیم مجلس با احتساب آن هفت هزار میلیارد می‌خواهد بودجه رتبه بندی را در نظر بگیرد یا نه؟ ما چهارهزار میلیارتومان نیاز داریم که به اعتبارات اجرای رتبه بندی اضافه کنیم. در حال حاضر تصویب نهایی قانون رتبه بندی معلمان برای ما خیلی اهمیت دارد.

الهیار اضافه کرد: امسال حدود ۲۰۰ میلیارد اعتبار برای شیر مدارس در نظر گرفته شده بود، اما تخصیص پیدا نکرد.

او درباره کوچک سازی ادارات استان‌ها گفت: این تغییر ساختار باید بر اساس مصوبه شورای عالی اداری در ستاد و استان ها باشد. ما پیشنهاد کردیم تغییری در معاونت ها ایجاد نشود و کوچک سازی ساختار را در باکس‌های زیرمجموعه دنبال کنیم. ضمن اینکه آمار موجود از ۷۶۰ منطقه آموزشی حدود ۴۰ درصد از ادارات آموزش و پرورش ما زیر ۵۰۰۰ هزار دانش آموز دارند که این ادغام باید با هماهنگی سازمان اداری انجام شود. اگر این مورد در مجلس تصویب شد کارگروهی برای آن تشکیل خواهیم داد زیرا برخی مناطق ما استراتژیک هستند و باید به آنها توجه کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز