خبرگزاری کار ایران

حسین ذوالفقاری:

بیش از ۸۰ اختیار در دولت به استانداران واگذار شده است/ صحبت از تمرکزگرایی یک شوخی است

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۴۴۵

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه بیش از ۸۰ اختیار در دولت احصاء و به استانداران واگذار شد، تاکید کرد: با وجود واگذاری این اختیارات اما هنوز با مشکلاتی مواجه هستیم چراکه اساسا و ریشه‌‌‌ای باید عدم تمرکز دنبال شود. فساد اداری در کجا ایجاد می‌‌شود؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین ذوالفقاری در جلسه تودیع و معارفه استاندار تهران با بیان اینکه بسیاری از مسایل استان تهران جنبه کشوری دارد، گفت: گاهی اوقات ممکن است یک مساله در تهران اثراتش در سراسر کشور نمایان شود، بنابراین حساسیت استان تهران بسیار بالا است.

وی ادامه داد: مدیران استان تهران به استان تهران هویت بدهند به هر حال شما در کنار وزارتخانه‌‌‌‌ها هستید. این اتصالات اگر چنانچه موجب تضعیف جایگاه وهابیت استان تهران شود، به نفع هیچ یک نیست.

معاون انتظامی امنیتی وزارت کشور با بیان اینکه تداخل کارهای استان تهران با اقدامات کشوری قطعا به نفع نیست، اظهار داشت: مدیران استان تهران باید مانند مدیران استانی که از مرکز فاصله دارند، عمل کنند و مدیریت کنند.

ذوالفقاری با بیان اینکه ما شاهد مسائل بسیاری در کشور هستیم و صحبت‌‌‌‌هایی بسیاری در کشور می‌‌‌‌شود، تصریح کرد: ما باید در این جلسات از زبان مردم سخن بگوییم. همه مسئولانی که بعد از انقلاب حضور داشتند، هم انگیزه خدمت داشتند و هم تلاش کردند و همیشه با صداقت بیان کردند که با اقدامات‌شان تلاش می‌‌‌‌کنند مشکلات را برطرف کنند اما امروز می‌‌‌بینید که مسئولانی هر کدام بودند و امروز دیگر نیستند، به نوعی در ارتباط با وضعیت کشور منتقد هستند.

وی افزود: مردم نیز گلایه‌‌هایی دارند. نمی‌‌‌شود این دو موضوع در کنار هم قرار بگیرند چراکه قاعده متعارف این است که اگر افرادی، مسئولانی انگیزه داشته باشند، تعهد داشته باشند و تلاش کرده باشند، نباید خودشان ناراضی باشند اما می‌‌‌بینیم مسئولان اسبق نیز ناراضی هستند و از مشکلات گلایه می‌‌‌کنند.

این مقام مسئول درخصوص علت این موضوع خاطرنشان کرد: بررسی‌‌‌های زیادی در این خصوص صورت گرفته و علت‌‌‌های زیادی برای این امر وجود دارد اما باید بگویم که دستاوردهایی که در کشور وجود دارد را متناسب با شرایط کشور نباید نادیده بگیریم. ما امروز در حوزه‌‌‌های امنیت و آرامش کشور دستاوردهای کمی نداریم. با توجه به شرایط اطراف ایران اروپایی بیشتر از ما احساس ناامنی می‌‌‌کنند اگر امنیت هم را می‌‌‌سنجیم باید با توجه به شرایط و با توجه به تهدیدات باشد نه در یک شرایط عادی. 

ذوالفقاری با بیان اینکه در حوزه علمی نیز در کشور پیشرفت‌‌‌هایی حاصل شده است، ابراز داشت: در حوزه پزشکی در حوزه خدمات‌‌‌رسانی به دورترین نقاط کشور شاهد پیشرفت‌‌‌هایی بوده‌‌ایم و این پیشرفت‌‌‌ها کاملا ملموس است اما اشکالاتی وجود دارد به‌ویژه معیشت و مسایل فرهنگی و ارزشی با مشکلاتی مواجه هستیم اما باید بگویم که بررسی‌‌‌‌های زیادی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در دنیا و در دولت‌‌‌‌های مختلف در کشورهای مختلف دنیا بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد دولت‌‌‌‌های کنونی براساس اقتصاد پساصنعتی برنامه‌‌‌ریزی شده‌‌‌اند و از یک بروکراسی سخت برخوردارند و در حقیقت دولت‌‌‌های کنونی متناسب با شرایط کنونی نیستند و لذا تلاش‌‌‌هایی انجام می‌‌شود اما راندمان کار براساس میزان تلاش و انگیزه‌‌ها پیش نمی‌رود.

معاون وزیر کشور ادامه داد: یکی از گرفتاری‌‌‌‌هایی که مردم امروز با آن مواجه هستند، همین وضعیت بروکراسی است که در کشور وجود دارد. هر جایی  که دست می‌‌‌گذاریم یکی از مشکلاتش از همین بروکراسی است.

ذوالفقاری با بیان اینکه بیش از ۸۰ اختیار در دولت احصاء و به استانداران واگذار شد، عنوان کرد: با وجود واگذاری این اختیارات اما هنوز با مشکلاتی مواجه هستیم چراکه اساسا و ریشه‌‌‌ای باید عدم تمرکز دنبال شود. فساد اداری در کجا ایجاد می‌‌شود؟ 

وی با تاکید بر اینکه حدود ۲۳ سال پیش بررسی‌‌‌‌های انجام شد و متوجه شدیم که اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم، قوانین زیادی برای انجام داریم و اگر بخواهیم کاری انجام ندهیم باز هم قوانینی زیادی برای انجان ندادن آن داریم، یادآور شد: فساد از همین جا شکل می‌‌گیرد. سرگردانی مردم از همین جا رقم می‌‌‌خورد. وقت مسئولان و مدیران کجا می‌‌‌‌گذرد؟ به چه علت این همه کارگروه و شورا در استان‌‌‌ها شکل گرفته است و به چه علت این همه سیستم اداری تو در تو شده است و ساختارهای موازی در کنار هم قرار گرفته است .

معاون وزیر کشور با تاکید بر اینکه برخی می‌‌‌گویند هزینه‌‌‌های کشور را باید کم کنیم اما چگونه باید این هزینه را کاهش داد، بیان کرد: وقتی ما براساس یک سری مزایا ساختارها و سیستم‌‌هایی را ایجاد کردیم که هزینه‌‌‌بر است و نمی‌‌توانیم با آن کاری بکنیم. اگر امروز سخن از ترافیک شهر است به دلیل همین سیستم اداری است که در ادارات وجود دارد و با سیستم اداری مشکلات ترافیک ما برطرف نمی‌‌شود.

ذوالفقاری با بیان اینکه یکی از اشکلات ما آن است که عمدتا به معلول‌‌‌ها می‌‌‌پردازیم، گفت: یکی از پایه‌‌های مهم کشور در ارتباط با این وضعیت وجود قوانین و مقررات انباشته شده در این کشور است. برای انجام هر کاری قوانین بسیاری وجود دارد چرا این سوال از خود نمی‌‌‌پرسیم که در این کشور از هر وقت یک نارسایی وجود دارد. هیچ کس مسئولیت آن را نمی‌‌پذیرد و از هر کسی سوال می‌‌‌‌پرسیم ادعا می‌‌‌کند وظیفه‌‌‌اش را انجام داده و مستندات ارائه می‌‌‌کند.

وی افزود: امروز در دنیا به دنبال بازآفرینی دولت‌‌ها هستند. اگر بنا به این است که مسایل کشور را برطرف کنیم باید به دنبال بازآفرینی قوانین و مقررات باشیم والا کدام دولت است که وقتی روی کار می‌‌آید، نخواهد کار کند. کدام دولت است به دنبال تحقق وعده‌‌های خودش نیست؟ 

این مقام مسئول با بیان اینکه فساد اداری معطل شدن مردم، رفت و آمد، ترافیک و... به دلیل همین امر است، اظهار داشت: چرا باید این همه شورا داشته باشیم و هر کاری را می‌‌خواهیم انجام دهیم؟ پنج الی شش سازمان را جمع کنیم و هماهنگی و همفکری انجام دهیم. چرا برخی از کشورها این همه جلسه ندارند؟ در برخی از کشورها ماهی یک جلسه برگزار می‌‌‌شود و شرح وظایفشان به طور کامل مشخص است. 

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه ما نیازمند بازبینی و بازنگری قوانین هستیم، تصریح کرد: امروز قوانین هر مجموعه‌‌‌ای را دنبال می‌‌‌کنیم، قوانین بسیاری را مشاهده می‌‌‌کنیم. یک تحقیقی را درخصوص پلیس کشور انجام دادیم و متوجه شدیم بدون اطلاع پلیس کشور،‌ دو هزار ماده قانونی تصویب شده و قوانینی است که پلیس نسبت به آن وظیفه دارد.

وی با بیان اینکه اگر بنا داریم کاری کنیم باید ببنیم گیر کار کجا است و به دنبال آن برویم، خاطرنشان کرد: یکی از این گیرهای ما قوانین و مقررات است. بسیاری از این فرآیندها غیرضرور است و بسیاری از این ساختارها و فرآیند من درآوردی است. می‌‌‌توانیم بسیاری از فرآیندی که درست کردیم، برطرف کنیم چراکه بسیاری از این فرآیندهایی که درست کردیم، فسادزا و معطل‌‌‌‌کننده مردم است. 

معاون وزیر کشور با بیان اینکه همه ما تمرکزگرا هستیم و اگر برعدم تمرکزگرایی صحبت می‌‌‌کنیم فقط یک شوخی است، ابراز داشت: در حال حاضر خط فرمان مدیریت ما عمودی است. باید بحث‌‌‌‌‌‌های الکترونیکی در کشور اجرایی شود و زندگی و سبک زندگی تغییر کند چراکه اگر تغییر نکنیم با مشکل مواجه می‌‌‌شویم. یکی از وظایف اصلی ما ترویج ارزش‌‌های اخلاقی است. علت اینکه هم‌اکنون همه تلاش کنیم ارزش‌های اخلاقی و دینی در جامعه ترویج دهیم و بعضی‌‌‌ها جوری دیگری هستند، به دلیل این است که ما برای ترویج ارزش‌ها و اخلاق تلاش نکردیم. 

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه باید دروغ را کنار بگذاریم، بیان کرد: تملق‌‌پروری به کنار برود و با مردانگی و کارآمدی جلو برویم. رفیق‌‌بازی و رانت کنار برود، صداقت جای آن را بگیرد و افرادی که تخصص و تعهد دارند، بر سرکار بیاوریم. افرادی که توانایی دارند خیلی زبان چابلوسی و تملق ندارند اما افرادی که توانایی ندارند و کار نمی‌‌‌‌کنند، دور و اطراف مدیر هستند. یکی از وظایف اصلی ما این است که مردم طعم شیرین اخلاق مدیران اسلامی را بچشند و در عمل با چشم خود ببینند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز