خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از چالش‌های دانشجویی؛

از بی‌اعتنایی به نظرات دانشجویان تا رفتن دست دانشگاه‌ها در جیب‌شان

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۱۵۳

به گفته دبیر شورای صنفی دانشگاه علم و صنعت دانشگاه از هر فرصتی استفاده می‌کند تا کمبود‎های مالی‌اش را از جیب دانشجو جبران کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دانشجویان همواره از مسئولان دانشگاه‌ها مطالبات و درخواست‌هایی دارند که گاه مورد توجه قرار گرفته و گاهی هم مغفول مانده است. دبیران شوراها و تشکل‌های دانشگاه‌های برتر کشور در گفت‌وگویی با ایلنا به مشکلات انباشته شده‌ای اشاره کردند که تلاش‌ها برای حل آنها بی‌اثر بوده‌است، آنها ضمن انتقاد از عدم رفع مسائل آموزشی،‌ رفاهی و خوابگاه‌ها از نادیده‌گرفتن‌شان از سوی مسئولان گلایه‌مندند. در ادامه مطالبات دانشجویان که پرداختن به آنها قطعا نمی‌تواند کار دشواری باشد را در زیر بخوانید.

سردرگمی دانشجویان با وجود تعدد درختواره‌های درسی  

سرود ذاکرالحسینی (دبیر شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر) ضمن انتقاد از وضعیت آموزشی دانشگاه گفت: در بعضی از دانشکده‌ها بیش از چند درختواره درسی به دانشجویان داده می‌شود و معلوم نیست طبق کدام یک از این درختواره‌ها انتخاب واحد دانشجویان انجام می‌پذیرد. این موضوع در دانشکده‌ فیزیک و انرژی آنچنان بغرنج است که بیش از 5 درختواره درسی موجود است و اختلاف این درختواره‌ها نیز در حدی است که بعضی دروس در یک درختواره اختیاری و در درختواره‌ای دیگر اجباری و حتی پیش‌نیاز است.

او اضافه کرد: از ترم جاری قوانین جدیدی به طور ناگهانی در شورای آموزشی دانشگاه تصویب و به دانشجویان ابلاغ شده است که خود معاونان آموزشی نیز در فرآیند انتخاب واحد از آنها اطلاع کامل و درستی نداشتند و علی‌رغم منطقی بودن قسمت‌هایی از آن مشکلات شدیدی را در دانشکده‌هایی چون معدن که بیشتر واحدهایشان را دستی می‌گرفته‌اند، به وجود آورده است.

ذاکرالحسینی با بیان اینکه مشکلات آموزشی صرفا به انتخاب واحد محدود نمی‎شود، گفت: ‌ورود نمرات میان‌ترم به پورتال‌های درسی‌مان و اجبار اساتید برای گرفتن میان ترم از دو ترم پیش شرایط دشواری را در هفته‌های میانی ترم به وجود آورده که بدون هیچ فرجه و همزمان با تکالیف و پروژه‌های درس‌های مختلف مجبوریم در بازه‌ای کوتاه امتحان میان ترم تمام واحدهایمان را بدهیم. همچنین بازه کوتاه امتحانات پایانی و عدم وجود فرجه در تقویم آموزشی دانشگاه نیز مساله هر ترم ماست.

سخت‌گیری‌های بی‌مورد برخی اساتید

دبیر شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اینکه سختگیری‌های بی‌مورد برخی اساتید که نه تنها کیفیت آموزشی را زیر سوال برده بلکه باعث شده بسیاری از دانشجویان نسبت به کسب علم بی انگیزه و سرد شوند، گفت: عدم دستیابی دانشجویان به نتایج ارزشیابی اساتید و عدم بهره‌گیری دانشگاه از این نتایج حداقل به طور محسوس باعث گلایه‌مندی دانشجویان شده، به طوری که دیگر ارزیابی اساتید را جدی نمی‌گیرند.

این دانشجوی رشته عمران دانشگاه امیرکبیر گفت: صف طولانی سلف‌های دانشگاه و کمبود صندلی همیشه و همیشه دغدغه دانشجویان بوده و حتی با اضافه کردن سلف‌های جدید نیز مشکل برطرف نشده، چرا که دانشگاه صرفا با دیدگاه مقایسه‌ای ظرفیت سلف‌های خود را افزایش می‌دهد و تنها هدفش بالا بردن ظرفیت سلف‌هاست و میزان این افزایش که باید نسبت به تعداد دانشجویان اضافه شده در هر سال آموزشی باشد را مد نظر قرار نمی‌دهد.

وی به وضعیت خوابگاه‌ها اشاره کرد و افزود: بزرگترین مشکل خوابگاه‌ها، مسئولان آنهاست؛ مسئولانی که توسط مدیریت دانشجویی و رییس اداره امور خوابگاه‌ها انتخاب می‌شوند. در برخی خوابگاه‌ها امکانات رفاهی بسیار پایین است تا حدی که قابل گفتن نیست.

دبیر شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر در خصوص نکات مثبت این دانشگاه گفت: از جمله نکات مثبت دانشگاه می‌توان به سرعت اینترنت آن اشاره کرد که نسبت به دیگر دانشگاه‌ها بهتر است، اما همین اینترنت نیز دارای مشکلاتی مثل قطع و وصل شدن است که باید برطرف شود. از جمله موارد مثبت دیگر سالن‌های ورزشی دانشگاه هستند به طوری که سالن سنگ‌نوردی و شمشیربازی هم داریم و همچنین سالن بدنسازی دانشگاه از بهترین سالن‌ها بین دانشگاه‌های مختلف هست.

انتقاد از عملکرد انفعالی معاونت فرهنگی دانشگاه

معید مهدیان (دبیر شورای صنفی دانشگاه علم و صنعت) با اشاره به مشکلات رفاهی دانشگاه علم و صنعت گفت: در این دانشگاه از لحاظ تغذیه مشکل خاصی نداریم، اما قدیمی و خراب بودن سرویس‌های اتوبوس به سمت دانشگاه یکی از مواردی است که باید برطرف شود که البته در پاسخ به ما می‌گویند پول ندارند تا اتوبوس‌های جدید تهیه کنند.

مهدیان با بیان اینکه در حوزه آموزشی مشکلات زیادی برای دانشجویان وجود دارد، گفت: دانشگاه از هر فرصتی استفاده می‌کند تا کمبود‎های مالی‌اش را از جیب دانشجو جبران کند. به عنوان مثال سنوات رایگان تحصیل در کارشناسی به ۸ ترم رسیده است که اگر به ترم ۹ برسد باید ۴ میلیون شهریه بابت آن پرداخت شود.

او افزود: همچنین اگر  یک دانشجوی ارشد در ترم پنج تا بهمن دفاع نکند، باید به ازای هر هفته ۱۱۰ هزار تومان جریمه بدهد که به عبارت دیگر روزی ۱۵۷۰۰ می‌شود. نکته جالب این است که در روزهای تعطیل هم باید جریمه را پرداخت کرد. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد اگر دانشجویی درسی را حذف ‌‎کند یا موفق به قبولی در آن نشود به ازای هر واحد باید ۲۵۰ هزار تومان بدهد.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علم و صنعت در خصوص اینکه دانشجویان دختر با مشکلات بسیار زیادی در زمینه خوابگاه رو به رو هستند، گفت:‌ دانشگاه در پاسخ به چرایی وجود این مشکلات فقط می‌گوید؛ پول نیست، این در حالی است که برای اردوی معارفه دانشجویان جدیدالورود هزینه میلیونی کرد و ۱۲۴ نفر را به عنوان کادر اجرایی از تشکل‌های خاص به مشهد فرستاد‌. همچنین معاونت فرهنگی دانشگاه که یک معاونت منفعل است، سالانه میلیون‌ها تومان برای کارهای بی‌اهمیت خرج می‌کند.

این دانشجوی کارشناسی مهندسی راه آهن اظهار کرد: معاونت دانشجویی تا حد امکان با ما همکاری می‌کند، اما معاونت فرهنگی اصلا اینطور نیست و دلیلش هم همان انفعالی است که در آن وجود دارد. علاوه بر این در دانشگاه ما شورای صنفی طرح میان وعده را اجرا می‌کند که بسیار خوب است و دانشجویان می‌توانند خوراکی، نوشیدنی و تنقلات را با تخفیف‌های زیاد رزرو کنند.

واهمه برخی مسئولان از حضور در دانشگاه‌

پویا سلیمانی (نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف) با اشاره به مشکلات دانشجویان در این دانشگاه گفت: مساله جوانگرایی در میان مسئولان و همچنین عدالت‌خواهی در محافل جنبش دانشجویی به شدت مطرح است. اعتقاد ما این است که شاه کلیدهای حل مشکلات کشور هم به این دو مقوله بستگی دارد.

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم جوان‌گرایی به این معنی نیست که خودمان دلمان می‌خواهد، مسئولیتی را قبول کنیم،نه بلکه اعتقادمان این است که از جوانان می‌توان برای رهایی از مشکلاتی که دچارش هستیم به ویژه در صنعت و اقتصاد کمک گرفت.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه عدالت نیز باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: اگر عدالت را تقسیم‌بندی کنیم، یک بخش آن شفاف‌سازی است. ما به شدت دنبال این هستیم که شفافیت در جامعه گسترش یابد.

سلیمانی اضافه کرد: ما این مطالبه را داریم که چرا مسئولان نسبت به پاسخگویی به دانشجویان حتی در روز دانشجو اغماض می‌کنند. از برخی مسئولان برای حضور در دانشگاه دعوت کردیم، اما متاسفانه حضور پیدا نکردند و پیشنهاد برگزاری جلسه خصوصی دادند، از این رو به نظر می‌آید، برای حضور در دانشگاه‌ها واهمه جدی دارند.

این دانشجوی هوا و فضا دانشگاه صنعتی شریف در پایان اظهار داشت: ما حتی رئیس دانشگاه‌مان را نمی‌بینیم و سوالم این است که در روز دانشجو چند رئیس دانشگاه در میان دانشجویان حضور یافتند؟ هیچکدام. هیچ رئیس دانشگاهی در روز دانشجو در یک فضای آزاد در میان دانشجویان حضور نیافته است تا دانشجویان از او سوال کنند. متاسفانه اگر سوال زیاد بپرسیم، متهم به افراطی‌گری می‌شویم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز