خبرگزاری کار ایران

سید حسن رسولی مطرح کرد؛

سه معاونت در شهرداری فاقد مصوبه قانونی است/تاکید بر حذف پست قائم مقام در شهرداری تهران

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۱۸۹

خزانه‌دار شورای شهر تهران ضمن تاکید بر لزوم حذف برخی معاونت‌های شهرداری تهران گفت: سه معاونت در شهرداری فاقد مصوبه قانونی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در نود و هفتمین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه ایجاد حوزه‌های معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا، امور اجتماعی و فرهنگی و توسعه منابع انسانی فاقد مصوبه و رعایت قوانین و مقررات جاری است، تصریح کرد: فقط شش پست معاون شهردار به تصویب مراجع ذیصلاح رسیده؛ بنابراین حذف معاونت‌های مذکور و ادغام وظایف و ماموریت‌های آنها در حد حداکثر 6 معاونت ضروری است.

سیدحسن رسولی در ارائه توضیح یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری از 9 سطح به حداکثر 6 سطح سازمانی و حذف پست‌های قائم‌مقام و یا جانشین و مشاور در کلیه واحدهای ستادی، مناطق، سازمان ها و شرکت‌های تابعه» اظهار کرد: طرح مذکور پس از ماه‌ها بررسی و مذاکره و مشورت با حوزه مربوطه در شهرداری تهران تهیه شده است. اصلاح ساختار کار سختی است اما می‌بایست در شهرداری تهران این اصلاح انجام شود.

این عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: سازمان شهرداری تهران همانند سایر دستگاه‌های اجرایی دیگر دارای وظایف و ماموریت‌های اصلی و پشتیبانی است. ماموریت‌های ذاتی به آن دسته از کارکردها گفته می‌شود که ایجاد و استقرار سازمان برای تحقق و انجام آن صورت گرفته است. بخش‌های پشتیبان که خدمات مدیریتی مورد نیاز را ارائه می‌کنند، عهده‌دار مسئولیت‌های غیراصلی است.

وی ادامه داد: متاسفانه تاپ چارت و سازمان تفصیلی شهرداری تهران و واحدهای تابعه (سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌ها) با استانداردهای علمی و کاربردی فاصله قابل توجهی دارند. گستردگی سازمان و تصمیمات مدیریتی طی دوره 12 ساله قبل از دوره جدید مدیریت شهری تهران، زمینه جذب و به کارگیری بیش از دو برابر نیاز نیروی انسانی را فراهم کرده است. متناسب‌سازی ساختار و تعدیل نیروی انسانی بدون بازطراحی سازمانی کمترین دستاوردها و بیشترین هزینه‌های اجتماعی را متوجه حوزه مدیریت شهری (شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری) می‌کند.

رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر تهران همچنین گفت: هرچند ظرف 15 ماه دوره فعالیت شورای پنجم اقدامات خوبی در این عرصه انجام گرفته، تا جائیکه ضمن توقف روند گذشته قریب به دوهزار نفر از ابواب جمعی شهرداری کاسته شده، ولی متاسفانه بدلیل عدم وجود اراده مدیریتی مورد انتظار و مقاومت های سازمانی، تا کنون بهبود مشهودی به ویژه در بخش اصلاح ساختار رخ نداده است.

رسولی با اشاره به اینکه ایجاد حوزه ‌های معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امورشورا، اموراجتماعی و فرهنگی، توسعه منابع انسانی فاقد مصوبه و رعایت قوانین و مقررات جاری است، تصریح کرد: فقط شش پست معاون شهردار به تصویب مراجع ذیصلاح رسیده است، لذا حذف معاونت‌های مذکور و ادغام وظایف و ماموریت‌های آن‌ها در حد حداکثر 6 معاونت ضروری است، همچنین به استناد بند 8 تبصره چهارم بودجه مصوب سال 1397 که شهرداری تهران را مکلف کرده، در جهت چابک‌سازی ساختار سازمانی شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات تابعه از طریق کاهش متوسط 10 درصد واحدهای سازمانی و عناوین شغلی غیرمصوب و پست‌های سازمانی زاید و غیرضروری اقدام کرد.

به گفته نائب رئیس کمیسیون برنامه و برنامه شورای شهر تهران متاسفانه شهرداری تهران تاکنون اقدام قابل توجهی در این خصوص انجام نداده است. پست‌های قائم‌مقامی یکی از پست‌هایی است که علاوه بر تحمیل هزینه زیاد به شهرداری تهران باعث آسیب‌رسانی به وحدت مدیریتی حوزه‌ها نیز شده و به بی‌نظمی مدیریتی در سازمان دامن می‌زند.

رسولی تاکید کرد: به تازگی سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز طی بخشنامه در تاریخ 28 فروردین امسال تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و دستگاه‌های اجرایی استانی را مکلف کرده است تمامی پست‌های سازمانی تحت عنوان قائم مقام را (به غیر از مواردی که مجوز ایجاد پست مربوطه به موجب قانون و یا اساسنامه صادر شده باشد) حذف و از این عنوان در مکاتبات اداری استفاده کنند.

وی درباره روند ایجاد پست‌های قائم مقام در شهرداری تهران اظهار کرد: در دوره اول شورای اداری شهرداری تهران براساس بند 8 مصوبات جلسه در تاریخ 16 فروردین ماه سال 1385 با توجه به حجم فزاینده وظایف و اقدامات اجرایی برخی از معاونت‌ها و مناطق شهرداری تهران، با ایجاد پست جانشین برای معاونین شهردار تهران و شهرداران مناطق با تشخیص و تایید شهردار تهران موافقت می‌شود همچنین در دوره دوم شورای شهر تهران در سال 1389 به سازمان‌ها و شرکت‌هایی که مطابق بند 6 بخشنامه ضوابط تدوین ساختار تشکیلاتی سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات شهرداری تهران در تاریخ 14 دی سال 1389  صادره از سوی شهردار وقت، در جدول گروه‌بندی بخشنامه در گروه یک قرار گرفته‌اند مجوز داشتن قائم مقام پس از طی مراحل قانونی داده شده است.

رسولی ادامه داد: برای برخی دیگر از واحدهای شهرداری تهران ازجمله یگان حفاظت شهرداری تهران، سازمان بازرسی، مرکز سامانه مدیریت شهری (137)، اداره کل دفتر شهردار و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، نیز پست قائم مقام ایجاد شده است. بر این اساس اکنون، تمامی معاونین شهردار تهران دارای قائم‌مقام با عنوان شغل مدیر 6 مرتبه 16 در ساختار سازمانی خود است، همچنین شهرداران مناطق بیست و دوگانه نیز قائم‌مقام با عنوان شغل مدیر 5 مرتبه 15 ذیل خود در اختیار دارند و برای برخی از واحدهای دیگر (پنج واحد) نیز پست قائم مقام با عنوان شغل مدیر 5 مرتبه 15 ایجاد شده است؛ جمعاً 36 پست سازمانی قائم مقام با کد پست مشخص در سازمان تفصیلی واحدهای ستادی و مناطق شهرداری تهران وجود دارد. علاوه بر این تعداد 26 سازمان و شرکت که در گروه یک رتبه‌بندی سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار گرفته اند نیز از پست قائم مقام برخوردارند.

خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: با توجه به تکالیف شهرداری تهران به کوچک‌سازی ساختار و حذف پست‌های غیرضرور و الزام آور بودن بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور و تاکید مکرر سازمان بازرسی کل کشور بر اجرای صحیح بخشنامه صادره که از زمان ابلاغ این بخشنامه، می‌بایست پست‌های مذکور حذف شود، شهرداری تهران موظف است به تبعیت از این مصوبه و جلوگیری از ضرر و زیان سازمان، نسبت به اجرای مصوبه فوق اقدام کند.

وی تاکید کرد: براساس توضیحات ارائه شده، شهرداری تهران مکلف است حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این طرح، اصلاحات زیر را در ساختار سازمانی ستاد، مناطق و نواحی، سازما‌ن‌ها و شرکت‌های تابعه به انجام برساند و نتیجه آن را به شورای اسلامی شهر تهران و سایر مراجع قانونی ذیربط جهت اقدام لازم اعلام کند.

رسولی همچنین تصریح کرد: تجدیدنظر در نظام تقسیم کار و انجام هماهنگی بین حوزه‌های معاونت و حذف معاونت‌های غیرمصوب شهرداری و تسری آن به تمامی واحدهای زیرمجموعه شهرداری تهران، طی مدت زمان مذکور، تعیین تکلیف سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های تابعه بر مبنای مصوبه ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران و بخشنامه شهردار وقت تهران از حیث اصلاح اساسنامه، ابقاء ادغام و انحلال و حذف کلیه پست‌های سازمانی تحت عنوان قائم‌مقام، جانشین و مشاور در کلیه سطوح سازمانی ستاد و واحدهای تابعه و اجرای بند 8 تبصره 4 بودجه سال 97 شهرداری تهران مبنی بر کاهش ده درصدی سایر واحدهای سازمانی و عناوین شغلی غیرمصوب و پست‌های سازمانی زائد و غیرضرور واحدهای دیگر سازمانی در کلیه واحدها ازجمله این اقدامات است.

با وجود توضیحات سیدحسن رسولی، یک فوریت این طرح با 9 موافق و 11 مخالف تصویب نشد و مقرر شد طرح به صورت عادی بررسی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز