خبرگزاری کار ایران

منصور غلامی:

دانشگاه‌ها باید برای حل مشکلات جامعه ورود پیدا کنند

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۹۴۳

وزیر علوم گفت: دانشگاه‌ها باید برای حل مشکلات جامعه ورود پیدا کنند و این نقش آنها در سال آینده و سال‌های بعدی یک شاخص ارزیابی می‌شود.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی عصر امروز در نشست شورای اداری خراسان جنوبی اظهار داشت: دانشگاه‌ها برای توجیه حضور و وجود خود باید به شکل تاثیرگذار وارد جامعه اطراف خود شوند و این امر جز همکاری مدیران دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها میسر نمی‌شود.

وزیر علوم، اعتماد و مشورت را یک خواسته در ارتباط دوسویه بین دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد و افزود: در بسیاری از امور دیدگاه های علمی راهگشای امور خواهد بود. امیدوارم این همکاری متقابل منجر به اعتماد شده و مشارکت بیشتر با مراودات علمی تاثیرگذارتر اتفاق افتد.

غلامی با بیان اینکه عملکرد بسیار خوبی در تعامل دانشگاه‌ها و وزراتخانه‌ها داریم، افزود: این عملکردها در عین حال که قابل توجه است اما به‌دلیل وجود ظرفیت‌های دانشگاهی هنوز کمتر از مورد انتظار بوده و می‌تواند افزایش یابد.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌های شهرستانی اسفندماه گذشته چندین پروژه بزرگ و مهم با وزارت نفت داشته اند که قرارداد اکتشاف و تجهیزات استخراج نفت منعقد شده و گزارش پیشرفت کار آنها امیدوار کننده است.

وزیر علوم با اشاره به سایر ظرفیت‌های فعال گفت: چندین دانشگاه نیز به‌صورت کنسرسیومی با سازمان محیط زیست قرارداد حل مسائل و مشکلات را منعقد کرده‌اند که ریزگردها، خشکی، شوری و تغییرات آب و هوایی به‌صورت ویژه مورد توجه است.

وی با ابراز امیدواری از اثرات مثبت این تعامل‌ها در آینده افزود: در حوزه صنایع دفاع نیز دانشگاه‌ها کارهای ویژه انجام می‌دهند.هر جا مشتری پای سفارش کار تحقیقاتی بوده دانشگاه‌ها با دقت و سرعت فعالیت ارایه کرده‌اند.

غلامی تصریح کرد: بسیاری از پروژه‌های دفاع را در مجامع عمومی نمی‌توان ارایه کرد اما با حضور این طرح‌ها در مجامع ویژه، عملکردهای دانشگاهی مشاهده شده که حاصل کار محققان و اساتید است.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در خراسان جنوبی افزود: با توجه به سابقه علم و دانش در این استان امید است که از ظرفیت‌های موجود در کیفی‌سازی مراکز آموزش عالی و ارتقای جایگاه علمی استان استفاده کنیم.

وزیر علوم در تشریح جمع‌بندی نتایج نشست‌هایی که در این سفر برگزار شده، بیان کرد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود بیشتر از حد تصور بود.

وی با بیان اینکه زمانی 2 هزار و 856 واحد و مرکز دانشگاهی در کشور داشتیم، گفت: توسعه کمی در این حد علاوه بر اینکه شتاب‌زدگی توسعه را نشان می‌دهد اما با اقبال مردم برای تحصیل مواجه بود اما امروز آن اشتیاق و تقاضا فروکش کرده و در حال حاضر با تعدادی زیاد صندلی خالی بخصوص در مراکز علمی کوچک مواجه هستیم.

غلامی با بیان اینکه دانشگاه‌های بزرگ و معتبر هم به‌دلیل بعضی راهنمایی‌ها و هیجان‌های خاص انتخاب رشته با کمبود دانشجو روبه‌رو شده‌اند، افزود: به‌طور مثال به رشته‌های علوم پایه در دانشگاه‌های بزرگ کمتر مراجعه می‌شود و به‌تبع آن در شهرستان‌های دور دست و استان‌های وسیع نیز این وضع مشاهده شده است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه خراسان‌جنوبی به لحاظ کثرت واحدها جزو استان‌های پر مرکز نیست، تصریح کرد: در برخی استان‌ها تعداد زیادی از مراکز مشابه هم داریم که نمونه آن 47 موسسه آموزش‌عالی غیر دولتی در یکی از استان‌های کشور است.

وی درباره برنامه‌های حوزه توزیع مراکز آموزش عالی گفت: علی‌رغم مشکلات و مقابله با روش‌های اصلاحی ساماندهی جدی واحدهای پیام نور و مراکز علمی کاربردی از سال قبل شروع شده است. دانشگاه فنی و حرفه‌ای مورد حمایت است و دانشگاه‌های آزاد نیز به‌عنوان بخش غیردولتی تحت نظارت و حمایت قرار دارد.

غلامی با ابراز امیدواری از اینکه طرح ساماندهی مراکز در خراسان‌جنوبی منجر به بسته شدن مراکز موجود نشود، گفت: در بحث تنظیم ماموریت‌ها و توزیع رشته‌ها به‌طور حتم این استان مورد توجه واقع می‌شود. امیدواریم شرایطی فراهم کنیم که همین مراکز موجود با ماموریت‌های خاص و ظرفیت‌های تمام به کار خود ادامه دهند.

وزیر علوم تاکید کرد: به دلیل همسایگی خراسان‌جنوبی با افغانستان به‌طور حتم کار کارشناسی انجام می‌شود تا به لحاظ نزدیکی فرهنگ و زبان با جذب دانشجوی خارجی از ظرفیت‌های موجود برای پایداری مجموعه‌ها استفاده کنیم.

وی ضمن قدردانی از همت اساتید و محققان اظهار داشت: دانشجویان نیز ذهن خلاق ریزبین دارند که حضور آنها در حل مسائل اجتماع می‌تواند به نوع‌آوری منجر شود.

غلامی با اشاره به تغییرات جدی در آیین‌نامه‌های مختلف وزرات علوم ابراز امیدواری کرد روش‌های جدید به تدریج اثرات خود را نشان دهد.

وی از برنامه‌ریزی برای آینده 15 تا 20 ساله آموزش عالی خبر داد و گفت: امید است امسال برنامه اجرایی در استان‌هایی که شرایط مناسب دارند، شروع شود.

وزیر علوم با تاکید بر ورود دانشگاه به رفع نیاز جامعه افزود: مرکز آموزش‌عالی باید از فاز صرف علمی بیرون آمده به سمت مدل آموزشی دنیا برای حل مسائل از طریق پروژه‌های تحقیقاتی پیش رود.

وی فضای کشور را برای این موضوع مناسب دانست و گفت: جمعیت علمی بسیار قوی داریم و حضور ما در سطح جهانی بسیار درخشان بوده است.

غلامی ابراز امیدواری کرد خراسان‌جنوبی از تاثیر حضور دانشگاه‌ها در حل مسائل بهره مند شده و در جلسات بعدی اثر این همکاری های مشترک به بحث گذاشته شود.

وی ضمن انتقال سلام رئیس جمهوری و هیات دولت به مدیران و مردم خراسان جنوبی گفت: تمام تلاش‌های دولت در شرایط فعلی به سمت حل مشکلاتی است که ماه‌های اخیر پیش آمده که توفیق‌های خوبی در کنترل شرایط فراهم شده و به‌طور قطع تصمیم‌گیری‌ها برای حفظ شرایط بهتر و بهبود کامل مسائل خواهد بود.

گفتنی است، در سفر وزیر علوم به بیرجند چهار طرح عمرانی در دانشگاه بیرجند افتتاح شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز