خبرگزاری کار ایران

نماینده شورای عالی استان‌ها در خراسان جنوبی:

صف مردم روبه‌روی کمیته امداد و خیریه‌ها/ششمین شهر خشتی کشور جاده ندارد/نمی‌توانیم دختران و پسران جوان‌مان را با تریلی به اصفهان بفرستیم!

asdasd
کد خبر : ۶۷۰۶۵۵

عضو شورای شهرستان بشرویه با اشاره به مشکلات این شهرستان گفت: حقیقت را می‌گویم، مدیرانِ ما فقط به فکر حقوق و میز خود هستند. هر شهروندی که به شهرداری مراجعه می‌کند، به اصطلاح می‌خواهند بلافاصله گوش او را ببرند و اذیتش کنند. قیمت اجناس سه برابر افزایش یافته است و مردم شهر و روستا روبه‌روی کمیته امداد و خیره‌ها جمع می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهرستان بشرویه با مرکزیت شهر بشرویه، از شهرستان‌های استان خراسان جنوبی است. این شهرستان تا آبان سال ۱۳۸۷، یکی از بخش‌های شهرستان فردوس بود، اما از آن پس به شهرستان ارتقا پیدا کرد. بشرویه در فهرست مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در امور حمایتی قرار دارد، با این حال سرشار از باغ‌های پسته و آثار تاریخی‌ست و ششمین شهر خشتی و گلی کشور محسوب می‌شود.

مدیرانِ ما فقط دنبال میز و حقوق ماهیانه هستند

ادریس حسین‌زاده اول (عضو شورای شهرستان بشرویه و نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها) با اشاره شرایط اقتصادی این شهرستان گفت: استان خراسان جنوبی، استانی بسیار فقیر است. ما مدیران ضعیفی داریم که از نگاه من؛ مدیریت کارآمدی ندارند. برخی از آنها فقط به دنبال میز و حقوقی هستند که ماهانه دریافت می‌کنند.

عضو شورای شهرستان بشرویه با بیان اینکه گرانی‌های پیش آمده، آمار سوءتغذیه در شهرستان را بسیار افزایش داده است، افزود: به خاطر وضعیتِ درآمدی و اقتصادی مردم، شرایط بسیار نامناسب شده است. در حقیقت قیمت اجناس سه برابر افزایش یافته است، اما حقوق کارگران تغییر نکرده است و همین امر موجب کوچک شدن سبد کالای مردم شهرستان شده. روستاها به علت خشکسالی و بیکاری کم‌کم از جمعیت خالی می‌شوند. در این میان وضعیت شهرستان بشرویه که 18 سال با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده، اصلا مناسب نیست.

حسین‌زاده اول افزود: مردم روستاهای این استان 75 درصد کشاورز و دامدار هستند که درست به اندازه همین میزان جمعیت، آنها با فقر مطلق روبرو هستند. درآمدها به شدت کاهش یافته و قیمت‌ها بالا رفته است. مردم جایی نمی‌توانند بروند. بیشتر آنها برای دریافت کمک کنار در خیریه‌ها یا کمیته‌های امداد جمع می‌شوند. اما این‌طور نیست که ساکنان روستاها بیرون در این مراکز جمع بشوند بلکه برخی از اهالی شهرها هم به خیریه‌ها پناه آورده‌اند.

عضو شورای شهرستان بشرویه با اشاره به مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری در این منطقه ادامه داد: وقتی یک نفر می‌خواهد در داخل شهرستان سرمایه‌گذاری کند، در مسیرهای بوروکراتیک ادارات و استانداری‌ها پدرش درمی‌آید. کارخانه‌هایی که در شهرستان وجود دارند، امروز وضعیت مناسبی ندارند و کسی در آنها سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

نمی‌توانیم دختران و پسران جوان‌مان را با تریلی به اصفهان بفرستیم!

هیچ اتوبوسی از اینجا عبور نمی‌کند

حسین‌زاده اول با بیان اینکه مشکلات جاده‌ای؛ دسترسی و خروج از شهرستان را سخت کرده است، ادامه داد: اولین و آخرین باری که جاده‌ای از شهر بشرویه کشیده شد به 55 سال پیش و زمان طاغوت بازمی‌گردد. 15 سال است که ما به بن بست خورده‌ایم و خودروها کمتر به سمت منطقه ما می‌آیند. مسیرهای اطراف شهرستان ما برای رسیدن به مشهد تبدیل به بزرگراه شده و دیگر کسی از این مسیر عبور نمی‌کند.

 وی ادامه داد: ما با پلیس راه هم در این زمینه به مشکل برخوردیم حتی مساله را با سردار اشتری هم مطرح کردیم اما به نتیجه نرسیدیم. هیچ اتوبوسی از این منطقه عبور نمی‌کند. اگر دانشجویان بخواهند خود را به دانشگاه برسانند باید به شهرهای دیگر همچون طبس بروند چراکه اتوبوس از این منطقه عبور نمی‌کند. ما نمی‌توانیم دختران و پسران جوان‌مان را با تریلی به اصفهان بفرستیم!

حسین‌زاده اول با اشاره به پتاسیل‌ها و قدمت تاریخی این شهر افزود: شهر بشرویه دارای سابقه تاریخی است و ششمین شهر خشتی و گلی کشور محسوب می‌شود. اما به خاطر مساله جاده‌ای و تعصبات فرهنگی و مذهبی در حوزه گردشگری و توریسم با مشکل روبرو هستیم. البته طرح کویرنوردی در شهرستان با استقبال خوبی روبرو شد اما برخی نهادها روی آن انگشت گذاشتند و نگذاشتند ادامه پیدا کند. این منطقه دارای سابقه تاریخی و بناهای باارزش فراوانی است، اما سازمان میراث فرهنگی بهایی به ما نمی‌دهد. در شهر خانه‌های قدیمی با قدمت 400 الی 500 ساله وجود دارند که مربوط به دوران صفوی می‌شوند و می‌توان با  بودجه اندکی جلوی تخریب آن‌ها را گرفت.

اهالی بشرویه فقط در باغات کارگری می‌کنند

نماینده استان خراسان جنوبی در شورایعالی استان‌ها ادامه داد: کویر بسیار بکری در بشرویه داریم. کویرنوردی در سه شب برگزار می‌شد اما همین مسائل باعث شد، ادامه پیدا نکند. 75 درصد مردم این شهرستان کشاورز و باغدار هستند و شهرستان پر از باغ‌های پسته است. مالکیت حدود 60 درصد از باغات در اختیار مردم شهرستان نبوده و آنها فقط در این باغات کارگری می‌کنند. در نتیجه درآمد حاصل از باغات هم داخل شهرستان هزینه نمی‌شود.

عضو شورای شهر بشرویه در پاسخ به این سوال که آیا شهرداریِ این شهر کوچک، مانند برخی از شهرها در آستانه ورشکستگی قرار دارد، یا خیر، گفت: بودجه امسال شهر بشرویه نزدیک به هفت میلیارد تومان بود، اما شهرداری بدهکار مردم نیست. البته شهرداری بشرویه شرایط بلبشویی دارد و هر شهروندی که به شهرداری مراجعه می‌کند، به اصطلاح می‌خواهند بلافاصله گوش او را ببرند و اذیتش کنند. در حقیقت شهرداری از نظر پاسخگویی، در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

حسین‌زاده اول در انتها با تاکید بر اینکه میزان دسترسی به امکانات پزشکی به خاطر طرح تحول نظام سلامت مناسب بوده و شهر دارای یک بیمارستان است، افزود: همه روستاها لوله‌کشی شده و به برق دسترسی دارند. شهرستان بشرویه مرزی نیست و می‌توان گفت شرایط بهتری نسبت به شهرستان‌های مرزی استان خراسان جنوبی دارد. شهرستان‌های مرزی بیشتر از شهرستان‌های مرکزی با مشکل آب مواجه هستند و آنقدر فقیر هستند که فقط می‌توانند از طریق پرورش شتر درآمدزایی کرده و دیگر کشاورزی معنایی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز