خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران در همایش «تکریم شقایق‌ها»:

توده مردم اشتباه نمی‌کنند/کسانی که مردم را محکوم می‌کنند، برای تبرئه خود تلاش می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۰۲۹

شهردار تهران گفت: هیچ‌کس بهتر از مردم قضاوت نمی‌کند. آن‌هایی که مردم را محکوم می‌کنند می‌خواهند خودشان را تبرئه کنند. توده مردم اشتباه نمی‌کنند.

به گزارش ایلنا، سیدمحمد علی افشانی (شهردار تهران) در همایش تکریم «یادگاران شقایق‌ها» که با حضور فرزندان شاهد شاغل در شهرداری تهران برگزار شد، یاد و خاطره شهدای اهواز را گرامی‌ داشت و گفت: این شهدا در ادامه راه شهدای شهریور سال 59 و شهدای سال‌های بعد به شهادت رسیدند.

وی شهادت را بخش جدایی‌ناپذیر فرهنگ مردم ایران دانست و افزود: ذلت‌ناپذیری و شهادت‌پذیری بعد از حاکمیت اسلام در ایران در فرهنگ ما پذیرفته شد. این فرهنگ که از رشادت امام حسین(ع) به درستی به جامعه ما رسیده، باعث شده است جامعه ما در طول چند قرن گذشته با استفاده از این فرهنگ غنی هم پایدار بماند و هم در شرایط سخت و دشوار هیچ وقت به فکر پذیرش ذلت نباشد.

شهردار تهران با بیان اینکه قدمت تاریخ ایران به اندازه تاریخ بشریت است، عنوان کرد: آکادمی‌ علوم روسیه می‌خواستند تئوری خودشان در رابطه با مراحل تاریخی را اثبات کنند. به همین دلیل قریب به 300 نفر در این آکادمی‌ کل جهان را بررسی کردند. آن‌ها به‌ این نتیجه رسیدند که اولین شهری که بشریت بنا نهاد و تمدن در آن شکل گرفت شهر شوش بود.

افشانی ادامه داد: بزرگترین زیگورات دنیا در 3350 سال پیش در پنج طبقه آجری و بدون ستون ظاهری در شوش ساخته شد. از رودخانه شاپور تا چغازنبیل را خط انتقال آبی کشیدند که دقیق‌ترین محاسبات هیدرولیکی در آن انجام شد. کاخ آپادانا در همان شهر شوش ایزوگام شده است.

وی با تاکید بر اینکه‌ این جامعه به اندازه تاریخ بشریت قدمت دارد، گفت: ایران همواره با فراز و فرودها و نبردهای فراوان مواجه بوده است، اما ماندگار بود و ماندگار خواهد ماند. آنچه در ادوار گذشته پیش آمد مثل همین نبرد بسیار ظالمانه‌ای که سال 59 صدام به پشتوانه شوروی، کشورهای اروپایی و امریکایی پیش آورد، در کشور ما فقط به پشتوانه فرهنگ اصیل شیعی به پیروزی رسید.

شهردار تهران با اشاره به‌اینکه ارتش پس از انقلاب تا حد زیادی از هم پاشیده بود، افزود: در آغاز جنگ تحمیلی تعداد نیروهای سپاه بسیار اندک بود و بسیج هم هنوز تشکیل نشده بود. به یاد دارم رادیو اهواز با صدای حزن انگیزی جوانان و مردم استان را برای جلوگیری از ورود تانک‌های عراقی به درون شهر اهواز، فرا می‌خواند.

افشانی ادامه داد: در این وضعیت هر کس به اندازه توان خودش تلاش می‌کرد نقشی داشته باشد و ملت ایران از سراسر این سرزمین به سمت استان خوزستان آمدند، سازماندهی‌ها آغاز شد و عملیات‌ها مثل طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس یکی پس از دیگری باعث شد خاک ایران آزاد شود. اینها را گفتم که بدانید من هم افتخار داشتم در کنار پدران شما در تمام عملیات‌ها حضور داشته باشم و می‌دانم امروز آزادگی، سربلندی و حتی اینکه در این شرایط کشور هنوز پایدار است، حاصل تجربه هشت سال دفاع مقدس و خون پاک شهیدانی است که رهروان واقعی امام حسین(ع) بودند.

وی تصریح کرد: در شب‌های عملیات همه به یکدیگر روحیه می‌دادند، خداحافظی می‌کردند و هیچ کس به‌اینکه فردا خودش در چه شرایطی قرار می‌گیرد فکر نمی‌کرد. کسانی که رفتند و شهید شدند پیشگامان واقعی بودند که از تمام هستی خودشان گذشتند و هیچ چیزی را برای خودشان نخواستند. آن‌ها سر در خاک آوردند تا ما امروز سر بلند زندگی کنیم. به همین دلیل جامعه ما مدیون این شهیدان است.

شهردار تهران، جامعه بشری را وامدار شهیدان دانست و بیان کرد: شهدا به منزله فانوسی هستند که همه باید به آن نگاه و حرکت کنند. هر گاه جوامع بشری به بن بست رسیدند این شهدا هستند که راه را برای دیگران روشن می‌کنند. پدران شما در جنگ هم اینچنین بودند و امروز هم جامعه ما باید همان جهت را ادامه دهد. امروز مبنای حرکت ما در جامعه باید با مبنای حرکت آن روزهای شهیدان منطبق باشد.

افشانی ادامه داد: باید به گونه‌ای کار کنیم که جامعه مبنا باشد، نه خودمان. باید به گونه‌ای رفتار کنیم که منافع مردم را بر منافع خویش ترجیح دهیم. الگو بودن شهدا به معنای پا گذاشتن در مسیری است که شهدای ما رفتند. به همین دلیل فرزندان شاهد وظیفه سنگین‌تری دارند. جامعه به فرزندان شهدا به عنوان الگو نگاه می‌کند .

وی عنوان کرد: در تشیع جنازه شهدای اهواز، در آن هوای بسیار گرم جمعیت بسیاری آمده بودند. این نشان می‌دهد هنوز مبنای جامعه ما رفتار و منش شهدایی که از هستی خود گذشتند را دارد.

 شهردار تهران خطاب به فرزندان شهدا که در شهرداری تهران مشغول به کار هستند، گفت: شما امروز باید الگوی جامعه باشید. با این تعداد فرزندان شاهد که صاحبان اصلی انقلاب هستند، آیا پذیرفته است وقتی صحبت از فساد می‌شود نام شهرداری در صدر باشد؟ ما فکر می‌کنیم فقط در میدان نبرد انسان شهید است. در تمام آیات قرآن که به شهادت اشاره دارد، شهادت مربوط به قبل از مرگ فیزیکی بدن است. از روزی که انسان وارد صحنه حق و باطل شد شهید است. اولین خواسته من از شما این است در سازمانی که شما کار می‌کنید به گونه‌ای رفتار شود که کسی در شعاع پیرامون شما نتواند کار خلاف انجام دهد و پس از آن به‌ایجاد رضایت مندی مردم توجه داشته باشید.

افشانی عنوان کرد: در برنامه‌ای که ارائه کردم به دو مورد تاکید داشتم. یکی ارتقای کیفیت زندگی مردم و دوم رضایت‌مندی شهروندان. ایجاد رضایت برای مردم زمانی است که صادقانه خدمت کنیم. هیچ کس هم بهتر از مردم قضاوت نمی‌کند. آن‌هایی که مردم را محکوم می‌کنند می‌خواهند خودشان را تبرئه کنند. توده مردم اشتباه نمی‌کنند و به راحتی راست و دروغ را تشخیص می‌دهند.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم وقتی منابع مردم در اختیارمان قرار دارد از آن‌ها درست استفاده کنیم، گفت: اگر این کار را انجام دادیم اطمینان داشته باشید مردم در کنار ما خواهند بود و به بهبود وضعیت کنونی که هم خودشان و هم ما در آن قرار گرفته‌ایم کمک می‌کنند. اینجا پایتخت ایران است و هر کس وارد تهران می‌شود در مورد تمام ایران قضاوت می‌کند. این نقش شماست که باید به درستی انجام شود تا مردم به رضایت برسند.

شهردار تهران تاکید کرد: وقتی در سازمان ما تعداد زیادی از فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران مشغول به خدمت هستند، باید سازمان ما یکی از بهترین سازمان‌ها باشد. باید تصمیم بگیریم هر روز بهتر از دیروز باشیم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم. بخش عظیمی‌از مدیران و کارکنان ما درستکار هستند. افراد ناسالم مثل لکه‌ای هستند که روی پیرهن سفید خیلی سریع به چشم می‌آید. اینها را باید شناسایی و طرد کنید و مراقبت کنید کسی در این فضا نیفتد. بزرگترین خدمت انسان‌ها به یکدیگر این است که کمک کنند به فساد کشیده نشوند.

افشانی با اشاره به‌اینکه‌این سرزمین را پدران شما و کسانی که در کنارشان بودند حفظ کردند، افزود: واقعیت این است که‌این ملت به نوبت همه در پیروزی جنگ نقش داشتند. هیچ وقت اجازه ندهید در جامعه دو قطب ایجاد شود. شما باید دیگران را جذب کنید و همان طور که گفتم شهدا برای جامعه نقش فانوس را دارند، شما هم باید جاذب باشید و کمک کنید فضای عمومی‌ محل کار ما بهبود پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز