خبرگزاری کار ایران

ارائه برنامه سوم پنج ساله شهرداری تهران از سوی شهردار در جلسه شورای شهر؛

هوشمندسازی سامانه‌ها از مهمترین راه‌های مقابله با فساد است

asdasd
کد خبر : ۶۷۲۰۱۳

شهردار تهران با حضور در جلسه شورای شهر گفت: هوشمندسازی سامانه‌های شهرداری یکی از مهمترین راه‌های ایجاد شفافیت و مقابله با فساد است که در تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری توجه ویژه‌ای به آن شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمدعلی افشانی در هشتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران به ارائه برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران پرداخت و گفت: سابقه برنامه‌ریزی در ایران به حدود ۷۰ سال پیش برمی‌گردد. شهرداری تهران هم امروز برنامه سوم خود را ارائه می‌کند اما متاسفانه در این سال‌ها تغییر فاحشی در نگرش ما در نظام مبتنی بر برنامه‌ریزی ایجاد نشده است.

وی افزود: مهمتر از تدوین برنامه، اجرای آن است. ما در تدوین این برنامه تلاش کرده‌ایم طوری کار کنیم که باتوجه به محدودیت‌های موجود در کشور به ویژه در حوزه منابع، برنامه قابلیت اجرا داشته باشد.

محمدعلی افشانی بیان کرد: برنامه سوم با محوریت موارد مهمی همچون زیست پذیری، شفافیت، مشارکت‌پذیری، توسعه عدالت و کاهش نابرابری تعبیه شده است این لایحه در 11 فصل و 91 ماده تنظیم شده است.

وی با بیان اینکه فساد از معضلات هر کشوری است و مانع توسعه می شود، اظهار داشت: تعیین و سنجش شاخص‌های فساد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این راستا باید نسبت به ایجاد سامانه دسترسی اطلاعات اقدام کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: هوشمندسازی ماموریت فناوری سامانه شهرداری اولین و مهمترین نیاز شهرداری تهران است که بدون آن شفافیتی ایجاد نمی‌شود.

افشانی همچنین با اشاره به اهمیت ارتقای کیفیت پدیدآوری و اجرای پروژه‌ها گفت: در مورد هر پروژه باید دقت کنید که علت ایجاد آن چیست و بر این اساس نسبت به ایجاد درست پروژه‌ها اقدام کنید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از روز اولی که بر سر کار آمدم اعلام کردم امسال باید صدور پروانه ساختمانی را هوشمند سازیم. اگر صدور پروانه‌های ساختمانی هوشمند شود مردم به راحتی می‌توانند کار خود را انجام دهند. باید در تمام خیابان‌های شهر صدور پروانه ساماندهی شود.

ضرورت هوشمندسازی سیستم آبیاری و روشنایی

افشانی با تاکید بر اینکه باید تمامی فرآیندها در شهرداری هوشمند شود، بیان کرد: حتی در زمینه آبیاری گیاهان و درختان هم باید هوشمندسازی را پیاده کنیم. همچنین سیستم روشنایی باید کاملا هوشمند باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه فرآیند بهبود و کنترل ترافیک از مهمترین برنامه‌های شهرداری است، عنوان کرد: تمامی پارک‌های حاشیه‌ای باید قابل کنترل باشند و مردم قبل از حرکت بتوانند جای پارک رزرو کنند. از این طریق از ترافیک جلوگیری می‌شود و زمان برای مردم معنادار خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت مدیریت پسماند به شکل هوشمند گفت: این اقدام نیز یکی دیگر از ماموریت‌های شهرداری در برنامه سوم پنج ساله شهرداری تهران است.

وی ادامه داد: خوشبختانه کم کم بخش خصوصی به مدیریت پسماند توجه نشان می‌دهد چراکه پسماند به‌تدریج به بحثی اقتصادی تبدیل می شود.

 بخش قابل توجهی از هزینه‌های شهرداری قابل کاهش است

افشانی در ادامه تصریح کرد:‌ ما ملزم هستیم تمامی درآمدهای خود را منتشر کنیم و در قانون شهرداری به این موضوع تصریح شده است. همچنین فرآیند کاهش هزینه و افزایش درآمد از دیگر موارد مهمی است که باید به آن توجه کنیم. بر همه ما روشن است که بخش قابل توجهی از هزینه‌های شهرداری قابل کاهش است که با توجه به برنامه سوم شهرداری در این راستا تلاش خواهیم کرد.

افزایش سهم شهرداری از درآمد پایدار تا 50 درصد

شهردار تهران ضمن اشاره به تصویب درآمد پایدار شهرداری در دولت گفت: براساس این مصوبه که امیدواریم در مجلس هم تصویب شود سهم شهرداری از درآمد پایدار از یک سوم به 50 درصد از محل ارزش افزوده افزایش یافته است. دولت حاضر شد از بخشی از درآمد خود بگذرد که این موضوع قابل تقدیر است.

به گفته محمدعلی افشانی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بازطراحی شبکه بی‌آرتی، برقی کردن وسایل نقلیه، توسعه وضعیت عبور و مرور دوچرخه و پیاده، حفظ و جلوگیری از تخریب باغات و توسعه فضای سبز تهران از دیگر موارد مورد توجه در برنامه سوم پنجساله شهرداری تهران است.

افشانی در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه ظرف سه ماه گذشته در شمال تهران برای پیشگیری از کوه‌خواری در تمام مسیر شیارها و گودها برای درختکاری زده شد. مخازن آب با وزارت نیرو صورت‌جلسه شد و آب مورد نیاز تامین شد. همچنین مناقصه برای احداث مخازن آب برگزار شد و اکنون هیچ کس نمی‌تواند اقدام به کوه‌خواری کند و منافع شخصی خود را به منافع عموم ترجیح دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه توسعه امکانات معاینه فنی در برنامه سوم مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: شرایط باید به گونه‌ای باشد که همه خودروها دارای معاینه فنی باشند؛ این کار به افزایش کیفیت هوای شهر کمک می‌کند. اکنون وضعیت هوا و معاینه فنی به هیچ وجه مطلوب نیست.

افشانی با اشاره به بازآفرینی اجتماعی بافت شهری و پذیرش تنوع قومی و مذهبی در برنامه سوم گفت: اینجا پایتخت ایران و مرکز تنوع قومی و دینی است. این موضوع سبب یک همگرایی ملی می‌شود که اگر نباشد شرایط واگرایی مردم مهیا خواهد شد. قبل از محرم 31 شهر در تهران مرکزی برای آشنایی سایر اقوام با خود داشتند که این از ضرورت‌های پایتخت است.

جمع‌آوری متکدیان پایتخت تا شهریور سال 98

شهردار تهران تاکید کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی و تکدی‌گری از برنامه‌هایی است که مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور برای آن برنامه دارند. مقام معظم رهبری شش ماه یک بار در این خصوص جلسه برگزار می‌کند. انسان نباید تحقیر شود. اینکه افراد برای یک لقمه نان به سوی دیگران دست دراز می‌کنند از مرگ بدتر است. ما در برنامه خود جمع‌آوری متکدیان تا شهریور سال 98 را گنجانده‌ایم و این کار را وظیفه خود می‌دانیم.

وی همچنین بیان کرد: تدوین سند مهارت‌سنجی آتش‌نشانان، تدوین برنامه جامع ارزیابی و مناسب‌سازی کمی و کیفی ناوگان تجهیزات ازجمله مواردی است که در حوزه مدیریت بحران در برنامه پنج ساله سوم شهرداری دیده‌ایم.

افشانی افزود: به تازگی چهار نردبان از گمرک ترخیص شده است که برای آتش سوزی در برج‌های بلند به کار می‌آید. یکی از تاسف‌های عمیق من این است که گفته‌اند پادگان‌ها از فضای شهری بیرون بروند. در مدیریت بحران سربازهای ورزیده می‌توانند کمک خوبی برای ما باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز