خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون سلامت و خدمات محیط زیست شورای شهر تهران مطرح کرد:

وجود قطعات بدن انسان و عفونت در زباله‌های بیمارستانی/تعهد دانشگاه‌های علوم پزشکی برای بی‌خطر کردن زباله‌های خطرناک

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۸۵۱

رئیس کمیسیون سلامت و خدمات محیط زیست شورای شهر تهران گفت: اگر شهروندان موردی را مشاهده کردند که زباله‌های بیمارستانی و خطرناک امحا و رفع خطر نشده است سریعا آن را به شورا تذکر دهند ما این مساله را منتشر و در صحن شورا تذکر خواهیم داد.

زهرا صدراعظم نوری (عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون سلامت و خدمات محیط زیست شورای شهر تهران) با اشاره به معضل زباله‌های بیمارستانی تصریح کرد: براساس قانون مدیریت پسماند که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، زباله‌های خطرناک، ویژه و بیمارستانی باید ازسوی تولیدکننده امحا و بی‌خطرسازی شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئول زباله‌های بیمارستانی و خطرناک تولیدکننده‌های آن هستند، اضافه کرد: شهرداری در ارتباط با زباله‌های خطرناک هیچ مسئولیتی ندارد و فقط مسئول جمع‌آوری و امحای زباله‌های خانگی و غیرخطرناک است.

صدراعظم نوری با اشاره به وظایف بیمارستان‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی برای امحای زباله‌های بیمارستانی افزود: این مراکز مسئولیت دارند، این زباله‌ها را بی‌خطر کنند و بعد تحویل پیمانکاران شهرداری قرار بدهند. در همین راستا با مجموعه دانشکده‌های علوم پزشکی و استانداری جلساتی برگزار کردیم و نمایندگان وزارت بهداشت، شورای شهر و سازمان حفاظت محیط زیست حضور  نیز در این جلسه حضور داشتند. در این جلسه مقرر شد وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی زباله‌های خطرناک خود را بی‌خطر کنند و زباله‌ی بی‌خطر شده تحویل دهند.

وی با بیان اینکه وظیفه نظارت بر بی‌خطرسازی زباله‌های خطرناک و بیمارستانی برعهده سازمان محیط زیست است, افزود: پیمانکاران شهرداری با تایید سازمان محیط زیست باید زباله‌های بی‌خطر شده بیمارستانی را تحویل بگیرند. این روند قانونی است اما ممکن است در این میان تخلفاتی صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت بهداشت هنوز نتوانسته در این خصوص اقدام جدی صورت دهد و کماکان بیمارستان‌های بسیاری هستند که زباله‌های خود را بی‌خطر نمی‌کنند, گفت: شاید بهتر باشد شما این سوال را از خود وزارت بهداشت بپرسید. نهادهای مسئول باید بودجه مورد نیاز را تخصیص و تعبیه کنند و باید زباله‌های خود را با دستگاه‌های زباله‌سوز بی‌خطر کنند البته بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این کار را انجام می‌دهند و اگر در برخی مراکز امکانات آن وجود ندارد، بیمارستان‌ها باید زباله‌های خود را به جای دیگری منتقل کنند تا پس از بی‌خطرسازی، تحویل پیمانکار داده شده و در مکان مناسب دفن شود.

وی ادامه داد: پس از این جلسات تصمیم گرفتیم مستقیما وارد مذاکره با شرکت علوم پزشکی شویم چراکه به نظر می‌رسد اشکالاتی در خصوص ارتباط میان دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارتخانه‌های مربوطه وجود دارد. در هر صورت این فرآیند به صورتی طی شود که کمترین ضایعه‌ای را برای شهروندان داشته باشد.

وی ادامه داد:‌ اگر شما یا شهروندان موردی را مشاهده کردید که زباله‌های بیمارستانی و خطرناک امحا و رفع خطر نشده است سریعا آن را به شورا تذکر دهید ما این مساله را منتشر و در صحن شورا تذکر خواهیم داد.

وی با بیان اینکه نسوزاندن زباله‌های بیمارستانی خطرات فراوانی دارد، افزود: خطرات آنها بر هیچکس پوشیده نیست این زباله‌ها به شدت آ‌لوده است و در درون آنها اجزای بدن انسان، خون، عفونت و میکروب‌های متعددی وجود دارد و طبیعی است که آلودگی فراوان دارد و وقتی با بقیه زباله مخلوط می‌شود همه جا را آلوده می‌کنند. این زباله‌ها خاک را آلوده کرده و شیرآبه حاصل از آنها آلودگی بالایی دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز