خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش‌ و پرورش:

خط‌کشی‌های بین تشکل‌های دانش‌آموزی نباید به دانش آموزان منتقل شود

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۶۶۳

وزیر آموزش‌وپرورش در کنگره مجامع اعضا، مربیان و مدرسین سازمان دانش‌آموزی اظهار کرد: خط‌کشی‌های بین تشکل‌های دانش‌آموزی نباید به دانش آموزان منتقل شود.

به گزارش ایلنا، صبح امروز سید محمد بطحایی در کنگره مجامع اعضا،‌ مربیان و مدرسین سازمان دانش‌آموزی در اردوگاه شهید باهنر تهران، اظهار کرد: یکی از مشکلات نظام تعلیم و تربیت ما، برخلاف نیازهای اجتماعی جامعه، به آموزش مهارت‌های اجتماعی در مدارس کمتر پرداخته می‌شود و مهارت‌های فردی جایگزین مهارت‌های اجتماعی شده و این موضوع رو به افزایش است.

وی افزود: آنچه برای آماده‌سازی دانش آموزان برای زندگی آینده به آن احتیاج داریم چنان‌که باید به آن پرداخته نشده و ما شاهد آن هستیم که بچه‌ها از جمع گریزان هستند و دوست دارند بیشتر تنها باشند؛ البته تنها آموزش‌وپرورش مقصر نیست، بلکه سایر عوامل خارج از آموزش‌وپرورش نیز دخیل است.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: بر اساس سندتحول، رویکردی که در قالب یکی از سیاست‌های سند در پیش گرفتیم افزایش سهم آموزش مهارت‌های اجتماعی در مدارس است، هرچند تحقق این موضوع دشوار است.

وی از ممنوعیت رقابت‌های فردی از مهر97 خبر داد و افزود: باید به سمتی برویم که هیچ رقابت فردی برگزار نشود و هیچ‌کس به خاطر موفقیت‌های فردی تشویق نشود؛ بلکه افراد به شکل گروهی مورد تشویق قرار گیرند.

بطحایی خاطرنشان کرد: برنامه‌های خوبی در خصوص نظام تعلیم و تربیت منتشر می‌شود؛ اما اثر آن را عملاً شاهد نیستیم و برای تحقق برنامه‌ها باید موانع را برطرف کرد.

وی با اشاره به ایرادی که مربیان پرورشی به علت نبود وقت کافی در مدارس برای انجام فعالیت‌های تربیتی مطرح می‌کنند، اظهار کرد: همه‌وقت دانش آموزان صرف آموزش کتب درسی می‌شود و جایی برای ارائه آموزه‌های تربیتی وجود ندارد، این‌یک مانع بزرگ است که باید آن را برطرف کنیم یا حداقل آن را کاهش دهیم و فرصت را برای فعالیت‌های اجتماعی در مدرسه فراهم کنیم.

عضو کابینه تدبیر و امید تشکل‌های دانش‌آموزی را بهترین وسیله و ابزار برای آموزش مهارت‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: مدرسه محلی برای تمرین زندگی است و نه‌فقط محلی برای تمرین دروس مختلف؛ بنابراین مهارت‌هایی مانند گذر از حقّ خود برای منافع دیگران، کنترل خشم، مدیریت عاطفه و ... را باید در مدرسه به دانش آموزان آموزش دهیم و چگونگی مراقبت کردن دانش آموزان از خود را به آن‌ها بیاموزیم.

وی ادامه داد: خواستیم این مسیر را اصلاح کنیم، کاهش آزمون‌ها را در دستور کار قراردادیم اما با مقاومت‌هایی مواجه شدیم.

بطحایی گفت: مدرسه محل زندگی دوم دانش آموزان است باید چنان محیطی شاد و جذابی باشد که بچه‌ها با اکراه مدرسه را ترک کنند.

وی بیان کرد: بر اساس پژوهش‌ها در حوزه پرورشی، افسردگی، اضطراب و خشم سه عامل مهم ناهنجاری‌های اجتماعی است که متأسفانه رو به افزایش است و در مناطق مختلف نیز متفاوت است.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: دانش‌آموزانی که قرار است آینده کشور را به آن‌ها بسپاریم باید امروز در مدرسه چگونگی اداره زندگی و جامعه خود را در مدرسه بیاموزند و تحمل دیگری را در خود نهادینه کنند.

وی گفت: لازمه حل مشکلات هم‌افزایی است و این مهم باید در مدرسه تمرین شود، لذا تشکل‌های دانش‌آموزی  بستر مناسبی برای تقویت هم افزایی و هم‌دلی و تمرین این تفاهم در دانش آموزان است و  تشکل‌های دانش‌آموزی نباید هم‌رنگ رویکرد غالب آموزش‌وپرورش شوند و آن‌ها هم به سمت فعالیت‌های فردی بروند.

بطحایی اظهار کرد: اگر تشکل‌ها به سمت انجام فعالیت‌های فردی بروند برخلاف اهداف اصلی خود حرکت کرده‌اند.

وی گفت: بسیاری از افراد برگزیده علمی در زندگی شخصی و اجتماعی خود دچار مشکل رفتاری هستند و مهارت حل‌وفصل مسائل زندگی خود را ندارد؛ ‌بنابراین نباید به چنین افرادی در مدرسه جایزه داد، بلکه باید همه فعالیت‌ها و رقابت‌ها جمعی باشد.

وزیر آموزش‌وپرورش اذعان کرد: در سازمان دانش‌آموزی هیچ فردی نباید به خاطر فعالیت فردی تشویق شود؛ بلکه تنها به خاطر فعالیت و رقابت‌های گروهی باید مورد تشویق قرار گیرد.

وی در پایان‌ بر ضرورت مدیریت و اداره  فعالیت‌های تشکل‌ها توسط خود دانش آموزان تأکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز