خبرگزاری کار ایران

به بهانه تغییر نام خیابان شنگرف به استاد عبدالله انوار مطرح شد؛

مسجدجامعی: انوار بزرگترین فهرست‌نویس زنده جهان اسلام است

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۳۱۲

عضو شورای شهر گفت: باتوجه به اینکه خیابان شنگرف در حاشیه کتابخانه ملی است؛ استاد انوار بنیانگذار فهرست‌نویسی و بزرگترین فهرست‌نویس زنده جهان اسلام هستند. باید این خیابان را به نام ایشان نامگذاری کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در شصت و ششمین جلسه شورای شهر تهران و در جریان تصویب تغییر نام خیابان شنگرف به استاد عبدالله انوار که به پیشنهاد کتابخانه ملی در کمیته نامگذاری شورای شهر مطرح شده بود، احمد مسجدجامعی با اشاره به جایگاه علمی و پژوهشی استاد انوار گفت: مهمترین ویژگی ایشان این است که جامع‌الاطراف و عمیق هستند همچنین ایشان تنها شخصیتی است که همه آثار ابن سینا را در حوزه‌های مختلف از حکمت تا موسیقی تصحیح کرده است.

عضو شورای شهر با اشاره به مفهوم تصحیح کردن که به معنای متن شناسی و جلوگیری از تحریف‌های احتمالی است، افزود: کار سخت ایشان تطبیق نت‌نویسی قدیم با جدید بوده است. ایشان زبان قدیم موسیقیایی را به زبان جدید تبدیل کرده است. در جهان در حوزه شناخت آثار ابن سینا کسی مانند ایشان وجود ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه انوار تهران شناس بزرگی است؛ با اشاره به نارضایتی او از نامگذاری خیابانی به اسم خودش، گفت:‌ در گذشته نیز موارد این چنین در رابطه با نامگذاری‌ها داشتیم که خانواده موافق نبودند همچون تغییر نام خیابان ری به مرحوم فلسفی که با مخالفت خانواده ایشان مواجه شد.

وی ادامه داد: بحث من سر این است که اگر ایشان هم تاکید کرده باشند که جایی را به اسم من نگذارید؛ چه باید کرد. همین مساله در مورد قیصر امین‌پور هم ایجاد شد و او با نامگذاری خیابانی به اسم قیصر مخالفت کرد البته اکنون خیابانی به اسم قیصر وجود دارد اما در زمان حیات ایشان این اتفاق نیفتاد اما تبدیل  نام خیابان شنگرف به استاد انوار از این جهت اهمیت دارد که این خیابان در اطراف کتابخانه ملی است.

عضو کمیسیون اجتماعی فرهنگی شورای شهر با بیان اینکه انوار اولین کسی بود که فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی را نوشت، ادامه داد: تهیه فهرست نسخ خطی کار بسیار دشواری بود و کمتر کسی در این زمینه مهارت دارد. به همین دلیل هم اصل پیشنهاد مربوط به کتابخانه ملی است. باتوجه به اینکه این خیابان در حاشیه کتابخانه ملی است؛ استاد انوار بنیانگذار فهرست‌نویسی و بزرگترین فهرست‌نویس زنده جهان اسلام هستند. باید این خیابان را به نام ایشان نامگذاری کنیم.

وی در انتها خاطرنشان کرد: برخی شخصیت‌ها بودند که به دلیل تواضع نخواستند نام تاریخی یا فرهنگی خیابانی برداشته و نام خودشان گذاشته شود. در مورد ایشان هم این مساله در حال تکرار است چراکه ایشان شخصیت بسیار بزرگی بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز