خبرگزاری کار ایران

بطحایی خبر داد:

دانش‌آموزان از رفتن به مدرسه حس خوبی ندارند/تعطیلی سه مدرسه ایرانی در امارات

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۸۲۷

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعطیلی سه مدرسه ایرانی در کشور امارات، گفت: بخش عمده‌ای از مشکل کشور ما با امارات به دلیل اختلاف در دیپلماسی این دو کشور است.

به گزارش ایلنا، بطحایی،‌ وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه نشست پایانی هشتمین دوره مجلس دانش آموزی گفت: در رابطه با توسعه آموزش زبان روسی در مدارس، منظور ما این نبوده است که آموزش زبان روسی به عنوان زبان دوم و اجباری انجام شود بلکه بحث ما این است که چرا باید شرایطی را ایجاد کنیم که تدریس زبان خارجی به شکل انحصاری مربوط به زبان انگلیسی باشد.

وی تاکید کرد که بر اساس دستورالعمل شورای عالی آموزش و پرورش زبان‌های خارجی تدریس شده در کشور در مقاطع متوسطه اول و دوم، انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی و اسپانیایی هستند تا اگر تعدادی دانش آموز به هر دلیلی علاقمند به یادگیری زبان دوم آلمانی، روسی باشند این امکان برای آنها ایجاد شود.

بطحایی  با تاکید بر اینکه باید زمینه توسعه سایر زبان‌های خارجی به ویژه روسی را در مدارس کشور فراهم کنیم، گفت: در جریان سفر اخیری که به کشور روسیه داشتم طی گفت‌وگوهای انجام شده در تلاش هستیم تا این توافق ایجاد شود که زبان فارسی نیز در مدارس کشور روسیه به عنوان زبان دوم تدریس شود. همچنین مباحثی در کتاب‌های درسی مدارس کشور روسیه برای آشنایی با فرهنگ ایرانی قرار داده شود.

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با  آخرین وضعیت طرح حذف کنکور در کشور گفت: به نظر می‌رسد طرح حذف کنکور در آینده‌ای نزدیک به سرانجام برسد و ما در حال رسیدن به نقطه مشترکی بین دستگاه‌های دخیل در این موضوع هستیم. با این وجود برای دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی حاضر هیچ تغییری در کنکور ۹۸ به غیر از آنچه در سال جاری اتفاق می‌افتد به وجود نخواهد آمد و کنکور ۹۸ هیچ تفاوتی با کنکور ۹۷ نخواهد داشت.

بطحائی  با اشاره به تعطیلی سه مدرسه ایرانی در کشور امارات، گفت: بخش عمده‌ای از مشکل کشور ما با امارات به دلیل اختلاف در دیپلماسی این دو کشور است و آموزش و پرورش نمی‌تواند در مدیریت سیاسی وارد شود.بخشی از اختلال ایجاد شده به دلیل نارسایی در روابط دیپلماتیک و حمایت امارات از سیاست‌های توسعه طلبانه عربستان در منطقه و جنایات این کشور در یمن است.

وی تاکید کرد که مجموعه این اقدامات باعث شده است تا کشور امارات سیاست‌های انقباضی شدیدی علیه ایران اتخاذ کند که پیامد آن اختلال در ادامه فعالیت مدارس ایران در کشور امارات بوده است.

بطحایی گفت: وجود قدمت و سابقه طولانی مدت فعالیت مدارس ایرانی در کشور امارات، سه مدرسه ایرانی در این کشور به بهانه‌های مختلف تعطیل شده‌اند.امیدواریم مشکل حقوقی که کشور امارات برای مدارس ما ایجاد کرده است را برطرف کنیم.سیاست حاکمیت و دولت ایران استمرار فعالیت مدارس خارج از کشور با توجه به جمعیت زیاد ایرانیان ساکن حاشیه خلیج فارس است. همچنین نشانه‌های مثبتی برای بازگشایی مجدد این مدارس گزارش شده است.

بطحائی با مطرح کردن این سوال که اهداف آموزش و پرورش عمومی چیست؟ ادامه داد: پاسخ این سوال سرآغاز فرآیند برنامه ریزی درسی است. بخشی از یادگیری، مهارت‌های شناختی است که کودکان باید در مدرسه بیاموزند. بخشی از این آموزش آموختن قواعد، نوع ارتباط بین پدیده‌ها، آشنایی با مفاهیم شناختی و ... است که این بخش غالبا برای ادامه تحصیل در آموزش عالی مورد توجه است.

وی گفت:  هدف مهارت‌های شناختی این است که دانش آموزان بعد از مدت زمان تحصیل خود در مدرسه این مباحث را در آموزش عالی پیگیری کنند، این در حالیست که بخش دومی که در آموزش و پرورش همه کشورها مورد توجه است، گسترش و توسعه مهارت‌هایی است که افراد برای زندگی فردی و اجتماعی بیرون از مدرسه به آن احتیاج دارند.

بطحائی در افتتاحیه نشست پایانی هشتمین دوره مجلس دانش آموزی با بیان اینکه در آموزش و پرورش به دلایل مختلف مقاومت در برابر تغییر بسیار زیاد است، گفت: این پدیده سازمانی در بسیاری از کشورها وجود دارد و مختص کشور ما نیست. ما برای کاهش این مقاومت به ظرفیت تشکل‌های دانش آموزی و مجلس دانش آموزی نیازمندیم.

وی با اشاره به اینکه مجلس دانش آموزی نباید تبدیل به تشکلی تشریفاتی شود که سالی یکبار اعضای آن دور هم جمع می‌شوند، افزود: مجلس دانش آموزی ظرفیت عظیمی است که باید به شکل کاربردی از آن برای تحولات آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول استفاده کنیم. دوران دانش آموزی یکی از مهمترین دوران‌های مهم زندگی هر فرد است. در کشورهای مختلف این دوران از ۶ تا ۷ سالگی آغاز می‌شود و آموزش و پرورش عمومی بین ۱۱ تا ۱۲ سال بعد به طول می‌انجامد. هر چند در سال‌های اخیر کشورهای توسعه یافته سن آغاز تحصیل رسمی را کاهش داده‌اند و حتی به سه سالگی رسانده‌اند.

بطحائی در ادامه گفت: آموزش و پرورش نوین در حال کنار گذاشتن تست فرمول‌ها و حافظه محوری است، باید مدرسه را تبدیل به جایی کنیم که بچه‌ها با هم گفت‌وگو کردن را تمرین کنند و مهارت‌های کنترل خشم، رعایت حقوق دیگران، حفظ محیط زیست به عنوان میراث گذشتگان، علاقه به کشور و ... را در آن بیاموزند.

وی تاکید کرد: روحیه نشاط و شادابی در مدارس کشور کم است، دانش آموزان ما از آمدن به مدرسه حس خوبی ندارند و به همین دلیل هم هست که برخی از دانش آموزان با تعطیلی مدارس به دلایل مختلفی نظیر آلودگی هوا، بارش برف ابراز خوشحالی می‌کنند، چرا که مدارس ما فضای با نشاطی که دانش آموزان با اشتیاق به آن بروند را ندارند.

وزیر آموزش و پرورش یکی از دلایل نبود شادابی و نشاط را در مدارس انباشت مهارت‌های شناختی و حافظه محوری دانست و گفت: برای تسریع ایجاد این تحول در آموزش و پرورش به شدت به تشکل‌های دانش آموزی نیازمندیم، چرا که آنها بستر مناسبی برای این تغییرات هستند.

وزیر آموزش و پرورش گفت:  انجمن اسلامی و بسیج دو تشکل مهم و قوی در آموزش و پرورش هستند.مجلس دانش آموزی به نوعی نمایندگی این تشکل‌ها را نیز بر عهده دارند. توقع داریم برنامه منسجمی در معاونت پرورشی تنظیم شود تا برای این تغییر مسیر آماده شویم.

بطحائی با تاکید بر اینکه تحول در آموزش و پرورش برای ما یک ضرورت است تصریح کرد:‌ اقدامات اخیر مسئولین آموزش و پرورش برای تسریع این تحول بوده است. همچنین اسناد تصویب شده در مجلس دانش آموزی مانند سند کاهش استرس نیز باید ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نهادی است که در آن ۲۵ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور به نوعی با آن مرتبط هستند، گفت: در حال حاضر ۱۳ هزار دانش آموز و یک میلیون و ۷۰۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته در این سیستم وجود دارند که این تعداد سرمایه عظیمی برای این نهاد است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر تمام نظام‌های آموزشی کشورهای توسعه یافته بخش گسترش مهارت‌های اجتماعی را نسبت به گسترش مهارت‌های شناختی توسعه داده‌اند گفت: به عبارت دیگر این کشورها از حجم آموزش‌های شناختی خود کاسته و بر بخش آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی افزوده‌اند. دلیل این مسئله این است که پیچیدگی‌های مختلف زندگی در همه جوامع به سرعت رو به افزایش است.

وی تاکید کرد که متغیرها و عواملی که ما برای زندگی به آنها نیاز داریم به سرعت در حال گسترش است،‌ جای تمرین این عوامل و مهارت‌ها در مدرسه است. نظام‌های جدید مدرسه را تبدیل به یک «سالن تمرین» کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز