خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت بهداشت:

۱۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور سیگار می‌کشند

asdasd
کد خبر : ۵۹۲۹۷۱

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه عامل مرگ سالیانه هفت میلیون نفر در دنیا بر اثر مصرف سیگار است، گفت: 10 درصد از جمعیت بالای 18 سال کشور سیگار می‌کشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری خود با اشاره به افزایش مصرف دخانیات گفت: 10 درصد از جمعیت بالای 18 سال کشور سیگار می‌کشند و 14 درصد از جمعیت به صورت روزانه سیگار و قلیان مصرف می‌کنند. شیوع مصرف سیگار در میان جوانان 3.4 درصد است و 4.8 درصد پسران و 2.1 دختران سیگار مصرف می‌کنند در ایران هفت میلیون نفر از جمعیت بالای 15 سال و 100 هزار نفر از نوجوانان 13 تا 15 سال سیگار می‌کشند در صورتی که دخانیات بزرگترین عامل پیشگیری از سرطان در دنیا است و سیگار هفت هزار ماده شیمیایی دارد که 70 نوع آن قطعا سرطان‌زا هستند.

او با بیان اینکه عامل مرگ سالیانه هفت میلیون نفر در دنیا بر اثر مصرف سیگار است، گفت: 900 هزار نفر از این جمعیت در معرض دود سیگار قرار دارند در ایران نیز سالانه 55 هزار نفر به دلیل مصرف سیگار و دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. همچنین بیش از 90 درصد از موارد ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار است.

او ادامه داد:‌ مصرف سیگار و دخانیات حداقل 14 نوع سرطان ایجاد می‌کند در ایران سالانه 10 هزار میلیارد تومان صرف خرید سیگار می‌شود.

حریرچی افزود: هزینه درمان مستقیم بیماری‌های ناشی از مصرف مستقیم دخانیات و سیگار سالانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومان و هزینه‌های غیرمستقیم آن حدود 40 هزار میلیارد تومان است. هر سال 80 هزار میلیارد تومان صرف خرید هزینه درمان مستقیم و غیرمستقیم بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار می‌شود در حالی که بودجه وزارت بهداشت از محل هدفمندی یارانه‌ها در صورت تخصیص کامل 4800 میلیارد تومان است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره آموزش و پیشگیری در کاهش مصرف سیگار گفت: مهمترین و موثرترین استراتژی برای کاهش مصرف دخانیات مخصوصا در سنین جوانی و نوجوانی و اقشار متوسط و پایین جامعه افزایش مالیات سیگار و گرانی آن است که درآمد حاصل از آن می‌تواند صرف آموزش، ورزش و بهداشت و درمان شود.

حریرچی افزود: گرانی در مواد دخانی و مخدر بسیار موثر است چراکه قدرت خرید مردم در این موارد کاهش می‌یابد.  سازمان بهداشت جهانی بهترین نرخ مالیات بر سیگار را 75 درصد در سطح عرضه می‌داند. در ایران پس از 11 سال از تصویب قانون جامع کنترل دخانیات سود حاصل از دخانیات به سرمایه‌دار می‌رسد. در صنایع دخانی در کشور سه هزار نفر اشتغال دارند که البته با منافع حاصل از مالیات 75 درصدی در سطح عرضه می‌تواند در سایر صنایع استفاده شود.

حریرچی با اشاره به مشاهدات اخیر برای سوءاستفاده مالی از همراهان بیماران گفت: اخیراً مشاهده شده که برخی افراد تحت عنوان پزشک، پرستار یا کارمند بیمارستان با مردم تماس می‌گیرند و از تصادف یکی از اعضای خانواده آنها خبر می‌دهند و درخواست واریز پول می‌کنند در حالی که چنین بیماری وجود ندارد. رسماً اعلام می‌کنیم این موارد کلاهبرداری است و مردم نباید به درخواست‌ها توجه کنند.

او ادامه داد: مردم برای خدمات پزشکی، تشخیصی و دارویی نباید هیچ پرداختی به جز در صندوق بیمارستان‌ها و با صورتحساب مهردار داشته باشند. هرگونه دریافت و پرداخت خارج از صندوق بیمارستان‌ها از قبیل کارت به کارت با هر ادعایی ممنوع و غیر قانونی است.  مردم در صورت مشاهده تخلفاتی مانند ارجاع به خارج از صندوق بیمارستان‌ها و پرداخت هزینه‌های درمانی خارج از بیمارستان‌ها با سامانه 190 وزارت بهداشت تماس بگیرند.

قائم مقام وزیر بهداشت تاکید کرد: بیمارستان‌های دولتی خدمات خود را با تعرفه مصوب دولتی ارائه می‌کنند اما مطالبات آنها با تاخیر زیاد و قابل توجه پرداخت می‌شود. درسال 93، 65 درصد و در سال 94، 55 درصد و سال گذشته فقط 47 درصد از هزینه خدمات به بیمارستان‌ها پرداخته شده و مابقی مطالبات آنها به سال بعد موکول شده است.

او با اشاره به اینکه سازمان‌های بیمه‌گر 65 تا 67 درصد هزینه خدمات ارائه شده بیمارستان‌های دولتی را پرداخت نکرده‌اند تصریح کرد: در بیمارستان‌های دولتی از ساکنان مناطق روستایی 5 درصد و از ساکنان مناطق شهری 10 درصد هزینه دریافت می‌شود. همچنین مددکاران و خیریه‌هایی برای افرادی که در پرداخت هزینه‌های درمانی مشکل دارند در بیمارستان‌ها وجود دارد. به بیمارستان‌ها با وجود مطالبات بالا تاکید می‌شود که همان فرانشیز مصوب و اندک را دریافت کنند.

او خاطرنشان کرد: برای تامین هزینه های برخی بیماران مانند نوزادان اتباع خارجی که مدت زیادی در بیمارستان‌ها بستری هستند و هزینه‌ آنها زیاد است مشکل داریم. در برخی موارد ممکن است فردی فاقد شناسنامه باشد یا سرپرست قانونی نداشته باشد. مسن باشد یا نوزاد خانواده معتاد بستری شود که برای ترخیص مشکلات قانونی وجود دارد و متاسفانه در چنین مواقعی در رسانه‌ها بدون استعلام از وزارت بهداشت تعبیر گروگانگیری به کار برده می‌شود. توصیه می‌شود در چنین مواردی از وزارت بهداشت استعلام شود.

او افزود: اظهاراتی مبنی بر دریافت هزینه‌های 20 تا 30 میلیون تومانی در بیمارستان‌های دولتی صورت گرفته که بی‌اساس و نادرست است.

حریرچی با بیان اینکه 70 درصد بیماری‌ها در چند دهه گذشته به دلیل ابتلا به بیماری‌های عفونی و واگیردار بوده است گفت: در حال حاضر 80 درصد بیماری‌ها ناشی از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر است بنابراین باید استراتژی‌های ما تغییر کند. در زمانی به مبلغ کمتر از 5 دلار توسط واکسن از ابتلا به بیماری‌های واگیر جلوگیری می کردند اما امروز با هزینه‌ای بیشتر از 5 دلار فقط می‌توان یک قرص دیابت خریداری کرد.

حریرچی افزود: در کشوری که بیشترین عامل مرگ و میر تصادفات است اولویت‌های درمان آن و پیشگیری باید متفاوت باشد. سالانه 700 تا 800 هزار بستری ناشی از تصادفات داریم بنابراین باید درصدی از بیمارستان‌هایمان را به تصادفات اختصاص دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: سال 55 جمعیت کشور 32 میلیون نفر بود که 17 میلیون نفر آنها روستایی بودند و فقط 15 میلیون نفر در شهر زندگی می‌کردند. امروز جمعیت کشور 79 میلیون و 926 نفر است که 59 میلیون آنها در شهر زندگی می‌کنند. در حال حاضر بعد خانوار نیز کاهش یافته است و جمعیت بالای 60 سال رو به افزایش است.

حریرچی با اشاره به ساخت بیمارستان در3 شهر شیراز، تهران و تبریز گفت: ساخت آنها توسط کارگران و مهندسان ایرانی انجام می‌شود و تجهیزات آن از تولیدات داخل است. فقط برخی از دستگاه‌های پزشکی مثل سونوگرافی و ام‌آر‌آی از خارج از کشور وارد می‌شود. متاسفانه یکی از دلایلی که در بیمارستان ها کمبود تخت داریم این است که سرمایه‌گذاری برای این قسمت کافی نیست.

او یکی از اهداف وزارت بهداشت را توجه به بیماری‌های غیرواگیر دانست وگفت: این بیماری‌ها بیشتر در شهرها شیوع  دارد و از آنجایی که جمعیت کشور رو به سالمندی است نیاز افراد به بستری شدن بیشتر خواهد بود. بنابراین به جای اینکه افراد در بیمارستان مراقبت شوند باید در منزل توسط تیم‌های درمانی مراقبت شوند. سیستم بهداشت و درمان ما باید مترقی و پویا باشد و نحوه بکارگیری نیرو و تجهیزات متناسب با جامعه تغییر کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به میزان اعتبارات سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: بودجه حوزه سلامت طبق تفاهم‌نامه باسازمان برنامه و بودجه تنظیم شده. تخصیص‌ها به موقع صورت می‌گیرد و مشکل جدی در تامین منابع نخواهیم داشت. همچنین سازمان برنامه و بودجه قول داده با منابعی که آزاد می‌شود کمک جدی به ما بکند.

حریرچی درباره طرح پزشک خانواده افزود: سیاست‌های کلی سلامت و اسناد بالادستی وزارت بهداشت مکلف به اجرای برنامه پزشک خانواده، نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات است. اقدامات در مورد این برنامه در استان‌های مختلفی صورت گرفته اما با توجه به کاهش بودجه و میزان بودجه سال آینده اجرای این طرح با کندی پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز