خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت بهداشت:

بیش از 50 درصد خانوارهای ایرانی بیشتر از میزان مورد نیاز غذا می‌خورند

asdasd
کد خبر : ۵۸۷۹۷۲

سخنگوی وزارت بهداشت درباره سبد غذایی خانوارهای ایرانی گفت: بیش از 50 درصد خانوارهای ایرانی بیشتر از میزان مورد نیاز غذا و کالری دریافت می‌کنند. حدود 20 درصد از خانوارها مصرف غذا و دریافت انرژی مناسبی دارند اما بیشتر از 20 درصد از خانوارهای ایرانی غذای کمتری استفاده و کالری کمتری دریافت می‌کنند یا ترکیب غذایی آنها نامناسب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت امروز در نشست خبری یکی از مهمترین اهداف نظام سلامت را افزایش امید به زندگی دانست و گفت: امید به زندگی در سال‌های قبل از انقلاب، 54 سال بود و در دهه 40 شمسی بین 45 تا 50 سال، اما امروز در زنان ایرانی 78.4 سال و در مردان 73.8 سال است. افزایش 25 سال امید به زندگی در این چهار دهه پیشرفت بسیار چشمگیر و خیره‌کننده‌ است که ناشی از بهبود زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی و اقدامات حوزه سلامت در چند دهه گذشته بوده است.

او ادامه داد: حدود 65 سال است که انسان سالم محور توسعه و پیشرفت کشور است. در بازه زمانی طولانی‌تری این محور به صورت مولد و کارا در دسترس است. البته این سن امید به زندگی سالم در تصمیمات کشوری در سن بازنشستگی و فراغت از کار هم تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد.

حریرچی افزود: رتبه ما در امید به زندگی در سال‌های گذشته بین 100 تا 110 کشور دیگر به رتبه 63 رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: یکی دیگر از اهداف بسیار مهم حوزه سلامت کاهش مرگ و میر زودرس است. تا همین اواخر مرگ قبل از 50 سالگی مرگ زودرس تعریف می‌شد و تا دهه 70 شمسی و قبل از آن بیش از 80 درصد موارد مرگ ایرانیان زیر 70 سالگی بود و حدود 10 درصد و حداکثر 20 درصد از ایرانیان تا بالای 60 سال عمر می‌کردند. اما با پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی - درمانی اخیر در کشور هم‌اکنون نزدیک به 50 درصد ایرانیان یعنی 47 درصد از کل یا 51 درصد از زنان و 43 درصد از مردان ایرانی بیش از 70 سال عمر می‌کنند.

او افزود: در سال 95 از 360 هزار مرگ و میر اتفاق افتاده در کشور 219 هزار در مردان و 141 هزار در  زنان ایرانی رخ داده است که 193 هزار یا 53 درصد کل مرگ‌ها قبل از 70 سالگی بوده است.  124 هزار مرگ مربوط به مردان و 69 هزار مرگ مربوط به زنان در زیر 70 سالگی است. بنابراین همه باید تلاش کنیم تا موارد مرگ و میر زودرس قبل از 70 سالگی کاهش یابد.

حریرچی درباره سبد غذایی خانوارهای ایرانی گفت: بیش از 50 درصد خانوارهای ایرانی بیشتر از میزان مورد نیاز غذا و کالری دریافت می‌کنند. حدود 20 درصد از خانوارها مصرف غذا و دریافت انرژی مناسبی دارنداما بیشتر از 20 درصد از خانوارهای ایرانی غذای کمتری استفاده و کالری کمتری دریافت می‌کنند. یا ترکیب غذایی آنها نامناسب است.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به عملکرد اورژانس تهران گفت: روزانه 10 تا 12 هزار تماس تلفنی فقط با اورژانس تهران گرفته می‌شود که 30 درصد آن یعنی حدود 3هزار مورد مزاحمت است و وقت پرسنل اورژانس را می‌گیرد. متاسفانه حدود یک درصد از این موارد اطلاعات کاملا غلط و دروغ می‌دهند و پرسنل اورژانس هنگام مراجعه به محل با ساختگی بودن و مزاحمت تماس گیرنده و عدم وجود بیمار و مورد اورژانسی مواجه می‌شوند. البته همه موارد مزاحمت‌های تلفنی از طریق مراجع قانونی و قضایی پیگیری می‌شود. اما راه اصلی پیشگیری از چنین مواردی ارتقای فرهنگ عمومی در این زمینه است.

حریرچی درباره نسبت هزینه از درآمد ناخالص ملی گفت: علم اقتصاد به ما می‌گوید که چگونه منابع محدود را برای نیازهای نامحدودمان مصرف کنیم و حوزه سلامت از این قاعده جدا نیست. بنابراین باید اقدام درمانی اثربخش باشد و موجب افزایش طول عمر یا افزایش کیفیت عمر شود و از سوی دیگر نباید ضرری به بیمار بزند. همچنین اقدام درمانی باید مقرون به صرفه باشد  و گفته می‌شود نیم برابر تا سه برابر سرانه تولید ناخالص ملی هر کشور را می‌توان برای یک سال عمر با کیفیت هزینه کرد.

او با اشاره به سموم مورد استفاده در کشاورزی گفت: اقدامات بسیار زیادی در مورد سموم کشاورزی که حتی حساس‌تر از کودها هستند، انجام شده است نظارت بر کودها و سموم دفع آفات با همکاری وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی صورت گرفته است. همچنین اکثر سموم کشاورزی شناسنامه‌دار شده و مراکز تولید سم غیررسمی به حداقل رسیده است. از طرفی آگاهی بخشی درباره مصرف آنها نیز افزایش پیدا کرده است.

حریرچی افزود: درباره کودها وزارت بهداشت نقش حمایت‌طلبی، آگاهی‌بخشی و ترویج دانش را دارد و کسی از وزارت بهداشت انتظار ندارد که در مزارع کودها را بسنجد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه خودروها و سهم آلایندگی آنها در حیطه وظیفه هشدار و آگاهی بخشی وزارت بهداشت است گفت: ابزار قانونی برای جلوگیری از تولید خودرو در اختیار وزارت بهداشت نیست و سازمان‌ها و سمن‌ها نیز سهم زیادی در این مورد دارند.

او افزود: متاسفانه تولید سیگار در ایران در طول ادوار گذشته افزایش داشته همچنین اقداماتی که در مورد آلودگی هوا انجام شده کافی نیست. تولید خودرو در ایران برای برخی افراد نفع اقتصادی دارد اما برای کل کشور ندارد. زیرا با احتساب آلودگی هوا و بیماری‌هایی که به همراه می‌آورد هزینه‌های مستقیم سلامت و سال‌های از دست رفته عمر به اقتصاد ملی ضربه می‌زند.

حریرچی تصریح کرد: براساس نظر مراکز علمی معتبر دنیا در اکثر نظام‌های اقتصادی مانند صنعت و گردشگری و بهداشت و درمان حدود 20 تا 30 درصد منابع دچار استفاده غیربهینه می‌شود در کشور ما نیز وزارت بهداشت و بیمه‌ها، شورای عالی بیمه در مورد بسته بیمه پایه سلامت تصمیم گیری می‌کند و در این بسته‌ها باید همه مردم و بیمه‌شدگان بهره‌مند شوند و مجموعه اقدامات آن باید هزینه اثربخش و مطابق با اقتصاد آن کشور باشد . در چند دهه گذشته بسته بیمه پایه سلامت نسبت به منابع در اختیار وزارت بهداشت و بیمه ها گسترده‌تر بوده است و باید ببینیم که منابع موجود پاسخگوی نیازها هست یا خیر.

حریرچی با اشاره به افزایش نقش بیمه‌ها گفت: امروز با معضل تاخیر در پرداخت بیمه‌ها روبه‌رو هستیم. ممکن است خدمتی در بسته بیمه پایه قرار گیرد اما پاسخگوی نیاز درمانی یک کشور نباشد و با کمک خیرین مابقی هزینه‌ها تامین شود. بنابراین هیج محدودیتی خوشایند نیست و افرادی که اقدام به محدودسازی خدمات می‌کنند به عواقب آن توجه نمی‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص واردات محصولات تراریخته گفت: واردات این محصولات در جایی غیر از وزارت بهداشت تصمیم‌گیری می‌شود. در مورد محصولات کشاورزی وزارت کشاورزی تصمیم‌گیری می‌کند.  تنها سه محصول تراریخته شامل روغن سویا، کلزا و ذرت می‌تواند وارد کشور شود. البته درباره این سه محصول برخی دانه این سه روغن را فقط برای روغن‌گیری در کشور وارد می‌کنند و در بعضی موارد به صورت روغن مایع وارد کشور می‌شود. همچنین در داخل کشور کشت محصول تراریخته در مقیاس محصول فراگیر نداریم. محصولات موجود در بازار نیز به صورت دوره‌ای بررسی می‌شود که آیا از محصول تراریخته استفاده می‌شود یا خیر و به محصولی  مجوز داده می‌شود که سالم است. وظیفه مسوولیت وزارت بهداشت حفظ و تامین سلامت است و محصولی را که ما تایید می‌کنیم  یعنی سلامتش مطمئن است.

حریرچی خاطرنشان کرد: یکی از گله‌هایی که از تامین اجتماعی داریم این است که نباید تفاوتی بین پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان وزارت بهداشت و تامین اجتماعی وجود داشته باشد. پرداخت اصل حقوق و کارانه در بیمارستان‌های تامین اجتماعی به روز و تاخیر آن 45 روز است اما در بیمارستان‌های دولتی که به مردم، کارگران و نیازمندان خدمات ارائه می‌کند کارانه با تاخیر 10 تا 14 ماه پرداخت می‌شود. این کار عادلانه و درست نیست. یکی از اشکالات ما به تامین اجتماعی این است که درمان مستقیم و بیمارستان‌های ملکی این سازمان بسیار گران‌تر از درمان بیمارستان‌های دولتی اداره می‌شود.

او افزود: در پرداخت اضافه کار و کارانه پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران بیمارستان های دولتی دچار مشکل در تاخیرهای طولانی‌مدت است. اما تامین اجتماعی در پرداخت پرسنل خود تاخیری ندارد. در صورتی که مطالبات پرسنل درمانی دانشگاهی علوم پزشکی مطالبات خود از تامین اجتماعی را با تاخیر 14 ماهه دریافت می‌کند و این کار عادلانه نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره خدمات بیماران در مناطق زلزله‌زده گفت: خدمات به مراجعه‌کنندگان مراکز درمانی در مناطق زلزله‌زده مناسب و قابل قبول است. در مورد ادعای فوتی در اثر سرمازدگی در مناطق زلزله زده افراد بیمار در این مناطق با تاخیر مراجعه کردندو در دو ماه اخیر پنج کودک به دلیل بیماری‌های مختلف در بیمارستان بستری شدند که سه کودک همچنان با حال عمومی خوب در بیمارستان بستری هستند. ممکن است کودکان در مناطق غیرزلزله زده نیز دچار سرماخوردگی و در بیمارستان بستری شوند اما در فضای مجازی این گونه موضوعات بزرگنمایی می‌شود.

او ادامه داد: کودک ساکن در مناطق زلزله زده که فوت شد اختلال ژنتیکی مادرزادی داشت و به همین علت هم فوت کرد. این موضوع مربوط به آذرماه است. اما متاسفانه در بهمن در فضای مجازی منتشر شد که به خلاف آن را منتسب به سرمازدگی کردند.

حریرچی افزود: کودک دیگری که بستری بود به دلیل سرماخوردگی و عفونت ریه مراجعه کرده بود که اقدامات درمانی مناسب برای او انجام و از بیمارستان ترخیص شد. همچنین در شهر سرپل ذهاب و شهرهای زلزله‌زده همجوار وزارت بهداشت، پزشک و تسهیلات بیشتری نسبت به گذشته در این مکان‌ها فراهم کرده است و اقدامات درمانی لازم به مراجعین ارائه می‌شود اما اینکه کسی با تاخیر به مراکز درمانی مراجعه کند موضوعی جداست. اولین ارگانی که از آن در حادثه زلزله قدردانی شد وزارت بهداشت و حوزه سلامت بود. همچنین دستگاه‌های ذی‌ربط در خصوص تامین آب آشامیدنی سالم، سرویس بهداشتی و امکانات مناسب برای اسکان موقت و دائم مناطق زلزله زده مانند گذشته به مسوولیت خود عمل خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز