خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت بهداشت:

برخی مناطق با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر، بیمارستان ندارند

asdasd
کد خبر : ۵۷۴۷۰۸

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مناطقی در ایران وجود دارد که با وجود جمعیت 500 هزار نفری بیمارستان ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری امروز درباره اصول کلیدی منشور حقوق شهروندی گفت: در نظام سلامت هیچ کاری را نباید انجام دهیم مگر اینکه فقرا از آن بهره‌مند شوند. اگر فقرا از خدمات ما بهره ببرند باقی اقشار نیز بهره‌مند خواهند شد. در بیمه سلامت هرکس به اندازه توانش باید پرداختی داشته باشد و به اندازه نیازش خدمات دریافت کند. بنابراین کسی که درآمد بالا دارد باید پرداختی بیشتری نسبت به فقرا داشته باشد.

او ادامه داد: در برخی از کشورها اقشار ثروتمند وشهرنشین بسته خدمتی بیشتری را دریافت می کنند. هر کشوری باید بیمه پایه و خدمات سلامتی را برای خود تعریف کند تا همه شهروندان از‌آن بهره‌مند شوند.

حریرچی توصیه کرد: برای صیانت از حقوق شهروندی پرداخت زمان دریافت خدمت را باید به صفر یا حداقل رساند و پرداختی به صورت بیمه و پیش‌پرداخت باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به پرداختی‌ها به مردم گفت: در سال 93، 38.7 درصد و در سال 94 38.1 درصد پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کرد. مدل‌های مختلفی برای پرداختی از جیب مردم وجود دارد. اگر فردی 40 درصد از هزینه‌ها ی غیر خوراکی یا 25 درصد از کل درآمد خود را صرف سلامت کند دچار هزینه‌های کمرشکن شده است. البته دهک‌های بالا دچار این هزینه‌ها می‌شوند اما فقرا نمی شوند.

قائم‌مقام وزیر بهداشت تاکید کرد: در کشور ما 31 درصد از افرادی که دچار هزینه‌های کمرشکن درمان می شوند یعنی 40 درصد هزینه‌های غیر خوراکی را صرف سلامت می‌کنند جزو دهک بالا و حدود 20 درصد جزو دهک پایین هستند.

تصویب 69 شاخص عدالت سلامت

حریرچی با اشاره به جلسه شورای عالی سلامت با حضور رئیس جمهوری گفت: یکی از تصمیمات بسیار مهم این جلسه تصویب 69 شاخص مربوط به عدالت سلامت بود. مواردی مانند میزان مرگ نوزادان و اطفال زیر یک سال، مرگ مادران باردار، امید به زندگی، بروز حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی، نرخ ناباروری، میزان شاخص دندان‌های پوسیده و کشیده شده و نسبت روزهای سال با هوای آلوده به هوای تمیز از جمله موارد این 69 شاخص است.

او با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی و راهنمایی تشکیل مجامع سلامت نیز تصویب شده است گفت: طبق این آیین‌نامه وزارت بهداشت مکلف به اجرای آن در سطوح ملی و استانی است. این وزارتخانه علاوه بر طبقه‌بندی و اندازه‌گیری استاندارد مستمر کالاها و خدمات مرتبط به سلامت از لحاظ کیفیت باید از طریق سایت سازمان غذا و دارو به صورت شفاف و دقیق اطلاع‌رسانی کند.

درباره تعیین سقف دفترچه‌های بیمه تصمیم‌گیری نشده است

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تعیین سقف برای دفترچه‌های بیمه گفت: سازمان بیمه سلامت در حال بررسی این موضوع است. یکی از مشکلات اصلی ارائه‌کنندگان خدمات سلامت این است که سازمان های بیمه‌گر خدمات را می‌خرند اما زمان تحویل اعتبار می‌گویند محدودیت داریم. این موضوع نیاز به تصمیم‌گیری کلی دارد. برخی از مسئولان معتقدند هزینه‌های سلامت بالا است. منتقدین درخواست دارند هزینه‌ها کاهش پیدا کند و حق بیمه کم شود. همه این موارد نیاز به تامین اعتبار و بررسی دارد.

حریرچی خاطرنشان کرد: همچنان درباره تعیین سقف تصمیم‌گیری انجام نشده است و همه اقدامات صورت گرفته برای کاهش ارائه خدمات غیر ضروری بوده است.

قائم‌مقام وزیر بهداشت با اشاره به مطالبات شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده تجهیزات پزشکی افزود: وزارت بهداشت متولی سلامت است. بدهکاری‌های ناشی از این مسئله این است که تامین‌کنندگان منابع که عمدتاً بیمه‌ها هستند پرداختی نداشته‌اند و مراکز بهداشت، درمان و مراکز خصوصی و تامین اجتماعی به پیمانکاران بدهکارند. البته ما شرمنده همه پیمانکاران و پرسنل خود هستیم.

او تاکید کرد: با تولید تجهیزات به شکل غیر قانونی قطعاً برخورد می‌کنیم. خوشبختانه بعد از طرح تحول سلامت اقدام به کدبندی تجهیزات بیمارستان‌های دولتی کرده‌ایم و در حال حاضر فقط برخی از بیمارستان‌های غیر دولتی کد و شناسه تجهیزات ندارند. در کشوری که قاچاق وجود دارد نمی‌توان ادعا کرد که تولید تجهیزات پزشکی به صورت غیرقانونی اتفاق نیفتد اما همه تلاش ما این است که این مسئله را به حداقل برسانیم.

شرایط حال حاضر بیمارستان‌های دولتی بحرانی است

حریرچی درباره میزان بودجه سال 97 وزارت بهداشت گفت: درخواست ما این است که نقش بودجه کاملا مشخص به منابع پایدار متصل باشد و طبق زمانبندی مشخص تعلق بگیرد. اگر بودجه سال 93 را هم به ما بدهند طرح تحول سلامت را اداره می کنیم.

حریرچی درباره انتشار تصاویر عمل‌های جراحی به صورت زنده گفت: همانطور که معاون سازمان نظام پزشکی اعلام کرد این اقدامات غیر قانونی است. از طرفی بسیاری از این تبلیغات غیر واقعی است. همچنین تبلیغ دارو نیز در کشور ما غیرقانونی تلقی می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بیمارستان‌ها در زمان وقوع زلزله گفت: بیمارستان‌های پلاسکویی و تخت‌های فرسوده در تهران بسیار زیاد است. از 13هزار و 441 تخت دولتی و دانشگاهی در تهران 11هزار و 701تخت فرسوده وجود داشت. در این مدت تعداد تخت‌های موجود در تهران در سال 95 به 13  هزار و 895 رسیده است که 10 هزار و 419 تخت فرسوده هستند که این رقم بسیار زیادی است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: با توجه به اینکه اکثر بیمارستان‌ها در نقاط مرکزی شهر قرار دارند در زمان وقوع زلزله برای انتقال مجروحان قطعا به مشکل برخورد می‌کنند البته پیش‌بینی‌های لازم و تقسیم وظایف صورت گرفته تا در صورت وجود بحران، مشکلات کمتری داشته باشیم.

حریرچی در پایان با اشاره به اینکه مناطقی در ایران وجود دارد که با جمعیت 500 هزار نفری بیمارستان ندارند ، گفت: هم اکنون اکثر تخت‌های بیمارستان‌های دولتی تهران تا حدود 85 درصد اشغال هستند که این میزان خود به معنای بحران است. ما در حال حاضر در بیمارستان‌ها بحران داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز