خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

لزوم توجه به معیشت جامعه پرستاری/ با روش‌های جدید وضعیت کارانه پرستاران بهتر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۸۶۰۸۰

رئیس بیمارستان طرفه گفت: معیشت پرستاران باید مورد توجه قرار بگیرد؛ با اصلاح قوانین می‌توانیم تاخیر در پرداخت این کادر را جبران کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیمارستان طرفه 78 سال پیش ساخته شد؛ حوالی میدان بهارستان. امروز این بیمارستان به یکی از مراکز درمانی تخصصی چشم پزشکی تبدیل شده، جایی که می‌توان گفت بیمارانش از آن راضی هستند و کادر پرستاری‌اش می‌گوید: «ما نسبت به بیمارستان‌های دولتی دیگر وضعیت خوبی داریم.» روز میلاد حضرت زینب روز پرستار نام‌گذاری شده به همین بهانه به بیمارستان طرفه رفتیم و با رئیس این بیمارستان و پرستاران آن از نزدیک گفت‌و‌گو کردیم.

وضعیت کارانه پرستاران بهتر می‌شود

محمد فقیهی، رئیس بیمارستان طرفه در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره وضعیت پرستاران این بیمارستان گفت: جامعه پرستاران دو نیاز معنوی و اقتصادی دارند. از نظر معنوی به قدری کار پرستاری فاخر است که مسائل مالی را بی ارزش می‌کند اما در هر صورت موضوع اقتصاد نیز بسیار مهم است و باید به آن توجه شود.

او ادامه داد: پرداخت حقوق پرستاران و مشکلاتی که در این زمینه در حوزه سلامت وجود دارد نیاز به زمان و قوانین دارد. البته روش جدیدی اتخاذ شده که وضعیت کادر پرستاری در زمینه کارانه بهتر خواهد شد.

رئیس بیمارستان طرفه با اشاره به روز پرستار، گفت: بیمارستان طرفه در تلاش بوده از جوانب مختلف کادر پرستاری را تامین کند. در گذشته قسمتی به نام 17 شهریور وابسته به این بیمارستان بود که جدا و کادر درمانی آن به بیمارستان طرفه اضافه شد و همین مسئله تا حدودی باعث جبران کمبود نیرو شد.

فقیهی با بیان اینکه بیمارستان طرفه در منطقه استراتژیکی قرار دارد، افزود: این بیمارستان به خاطر منطقه جغرافیایی که در آن قرار دارد بیشتر وقت‌ها در حالت آماده باش، است. بنابراین باید کادر درمانی خوب داشته باشد و در طول 80 سالی که تاسیس شده خدمات ارزنده‌ای ارائه کرده و از سابقه خوبی برخوردار است.

لزوم توجه به معیشت جامعه پرستاری/ با روش‌های جدید وضعیت کارانه پرستاران بهتر می‌شود

آموزش‌های بالینی در دانشگاه کفاف نمی‌دهد

رئیس بیمارستان طرفه درباره وضعیت آموزش پزشکی، خاطر نشان کرد: فاصله‌ای که این روزها بین فارغ‌التحصیلان پرستاری تا آموزه‌های بالینی وجود دارد، قابل توجه است اما این موضوع در مواردی مانند پزشکی هم دیده می‌شود. آموزش‌های بالینی در دانشگاه برای پرستاران کفاف نمی‌دهد و نیاز است که این نوع آموزش بیشتر و سیستم آموزشی در دانشگاه‌ها قوی‌تر شود.

او تاکید کرد: بینش فردی در کار پرستاری بسیار اهمیت دارد و فردی که این شغل را انتخاب می‌کند باید علاقه داشته باشد. پرستار باید ارزش کارش را بداند. جامعه نیز به این قشر توجه خاصی دارد و ما باید بر جنبه معنوی بسیار کار کنیم.

فقیهی با بیان اینکه مشکلات سیستم پرستاری منتقل می‌شود، گفت: خوشبختانه پرستاران بیمارستان طرفه رضایت نسبی دارند اما بخش‌نامه‌ها، قوانین و تاخیر در پرداخت‌ها مشکلاتی دارند که باید اصلاح شود.

رئیس بیمارستان طرفه ادامه داد: نواقص باید اصلاح شود. اجرای طرح‌های بزرگ نیاز به عزم ملی دارند. برنامه‌ای که طرح تحول سلامت برای مردم ایجاد کرد یک طرح استثنایی بود. ما امروز می‌بینیم که مردم با خیال راحت برای درمان مراجعه می‌کنند اما حمایت از این طرح به عزم ملی و پشتیبانی‌ وزارت‌خانه‌های دیگر را هم نیاز دارد.

او افزود: همان‌طور که وزیر بهداشت هم اشاره کرده، این طرح نیاز به تعدیل دارد و باید به آن نظارت بیشتری شود و حواشی طرح نیز اصلاح شود تا بتوانیم به اهدافمان برسیم. طرح تحول سلامت باید استمرار داشته باشد که این موضوع نیاز به حمایت چند وزارت‌خانه دارد زیرا این طرح برای اقشار ضعیف یک نعمت الهی محسوب می شود. قشر محروم دیگر فرش و دارایی‌هایش را برای درمان نمی‌فروشد که همین گام بسیار بزرگی است.

لزوم توجه به معیشت جامعه پرستاری/ با روش‌های جدید وضعیت کارانه پرستاران بهتر می‌شود

برخورد با پرستاران نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

یکی از پرستاران بیمارستان طرفه درباره وضعیت پرستاران در کشور گفت:  بسیاری از حرف‌ها دیگر گفتن ندارد؛ همه می دانند که در بدترین شرایط پرستاران باید سرکار حاضر باشند، تعطیلات ندارند و در معرض بیماری‌های روحی و جسمی هستند. این حرف‌ها بارها زده شده است. در حال حاضر توقعات بیماران بالا رفته و آنها نسبت به گذشته آگاه شدند و به نوعی مطالباتی دارند که گاهی باعث بدرفتاری با پرستاران می‌شود. متاسفانه صبر و حوصله مردم نسبت به گذشته کم شده و گاهی که کادر به بیماران اورژانسی که وضعیت بدتری دارند،‌ می‌رسند خیلی زود اعتراض می‌شود. برخورد با پرستاران نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. بیماران همان‌طور که نسبت به حقوق‌شان آگاه شدند باید نحوه برخورد با کادر درمان را هم در نظر داشته باشند و این مسئله به فرهنگ‌سازی دارد.

احترام متقابل نسبت به پرستاران وجود ندارد

یکی دیگر از پرستاران درباره همین موضوع تصریح کرد: پرستاران در معرض بیماری‌های مختلف قرار دارند و در خارج از ایران احترام زیادی برای آنها قائل هستند در حالی که مردم ما گاهی به این قشر احترام نمی‌گذارند. احترامی که پرستاران برای بیماران قائل هستند متقابل نیست و آنها با وجود سختی‌های زیاد کار خیلی وقت‌ها مورد بی احترامی نیز قرار می‌گیرند یا از آنها شکایت می‌شوند. کارهای خوب پرستاران کمتر دیده می‌شود. متاسفانه رسانه‌ای مانند صدا و سیما اصلا برای فرهنگ‌سازی و نشان دادن واقعیت زندگی و کار پرستاران کاری انجام نداده، سریال اخیری که در این زمینه ساخته شده با واقعیت کاری پرستاران خیلی فاصله دارد.

لزوم توجه به معیشت جامعه پرستاری/ با روش‌های جدید وضعیت کارانه پرستاران بهتر می‌شود

صلاحیت حرفه‌ای باید قبل از ورود فارغ‌التحصیلان به بیمارستان انجام شود

رئیس‌پور، مدیر پرستاری بیمارستان طرفه نیز درباره وضعیت پرستاران گفت: خوشبختانه بیمارستان طرفه در حوزه پرستاری از شرایط بهتری نسبت به بیمارستان‌های دولتی دیگر برخوردار است. اما مسئله‌ای که این روزها بیش از پیش به چشم می‌آید فاصله فارغ‌التحصیلان از شرایط واقعی بیمارستان و به اصطلاح بالین است. بسیاری از آنها بعد از گذراندن طرح دو ساله دوباره برای تحصیلات تکمیلی به دانشگاه می‌روند و می‌خواهند هیات علمی شوند. این موضوع باید طوری بررسی شود که افرادی که می‌خواهند هیات علمی شوند به سمت کار اجرایی در بیمارستان نیایند.

 او ادامه داد: موضوعی مانند صلاحیت حرفه‌ای باید قبل از ورود فارغ‌التحصیلان به بیمارستان انجام شود تا وقتی افراد به عنوان پرستار وارد بیمارستان می‌شوند بتوان از آن استفاده کرد.

مدیر پرستاری بیمارستان طرفه با اشاره به مشکلات شغل پرستاری، گفت: ما نیاز به کارهای بنیادین داریم. پرستاران برای بیمارستان تربیت شوند. هم‌چنین ویژگی‌های خوب و بد شغل پرستاری باید به داوطلبان اطلاع‌رسانی شود تا آنها بدانند که قرار است در آینده با چه مسائلی برخورد کنند.

چالش‌ها و مشکلات شغل پرستاری باید نشان داده شود

رئیس‌پور با تاکید بر اینکه نگاه پرستار باید به شغلش عمیق باشد، افزود: برخی از افرادی که امروز وارد شغل پرستاری می‌شوند این شغل را دوست ندارند این مسئله باید با آگاه سازی داوطلبان حل شود. امروز اکثر داوطلبان می‌خواهند عضو هیات علمی حوزه پرستاری شوند در صورتی که نباید این موضوع را تفکیک کرد و مانند حوزه پزشکی باید به حوزه پرستاری نگاه شود. آموزش باید به بالین بیاید.

او تصریح کرد: چالش‌ها و مشکلات شغل پرستاری باید نشان داده شود. ما در هر شرایطی حتی آلودگی هوا باید به سرکار بیایم. از طرفی اکثر پرستاران ما بانوان هستند که بسیاری از این‌ها خانواده و فرزند دارند و به خاطر نوع شغل‌شان نمی‌توانند درست به فرزندانشان برسند. ما باید طوری برای پرستاران برنامه‌ریزی کنیم که آنها برای زندگی شخصی‌شان هم فرصت داشته باشند. ما همیشه درگیر پر کردن شیفت‌ها هستیم چون کمبود نیرو داریم البته وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده مخصوصا بیمارستان طرفه در تلاش بوده این مسائل را تا حدود زیادی حل کند.

رئیس‌پور درباره وضعیت حقوق، کارانه و اضافه‌کار پرستاران گفت: همه این موارد به تفکیک قابل محاسبه است و باید برای کادر نحوه محاسبه آن توضیح داده شود که افراد بدانند که چطور اضافه کار و کارانه حساب می‌شود. خوشبختانه این موضوع در بیمارستان طرفه مشکلی ندارد و اگر هم مسئله‌ای پیش بیاید جبران می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز