خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان انتقال خون خبر داد:

سامانه جدید غربالگری اهداکنندگان خون در ۶ استان مستقر می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۸۲۸۱۲

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون با اشاره به استقرار سامانه جدید غربالگری اهداکنندگان خون، گفت: به دنبال این پروژه می‌توان کار متمرکزسازی آزمایش‌های سلامت خون در سازمان انتقال خون را هم انجام داد. به این صورت که نمونه‌های خونی اهدا کنندگان را از سایر مراکز و استان‌ها به مراکز و استان‌هایی که این دستگاه در آن‌ها مستقر است ارسال می‌کنیم تا آزمایش شوند.

به گزارش ایلنا، کریم شمس در مراسم رونمایی از سامانه جدید غربالگری سلامت خون اهدا کنندگان خون با روش الکتروکمی لومی نسانس، با اشاره به راه‌اندازی سیستم غربالگری آزمایش‌های سلامت اهدا کنندگان خون، گفت: روش قبلی در این زمینه ۱۰ سال پیش مستقر شده بود و دستگاه‌ها دچار استهلاک شده بودند. بنابراین به روز رسانی دستگاه‌ها و روش کار در دستور کار سازمان انتقال خون قرار داشت؛ به طوریکه طی دو سال گذشته مطالعات زیادی در این حوزه انجام شد و کمپانی‌های بزرگی که در این زمینه فعال بودند مورد بررسی قرار گرفتند.

وی افزود: نهایتا مناقصه‌ای در سازمان انتقال خون بین شرکت‌هایی که توانایی انجام این روش را داشتند، برگزار شد. الزامات انتقال خون در این مناقصه این بود که اولا دستگاه‌ها به صورت FOC یعنی امانی در اختیار سازمان انتقال خون قرار گیرند و هزینه نگهداری و تعمیرات هم بر عهده کمپانی مربوطه باشد. از طرفی سازمان انتقال خون تعهد کرده است که برای انجام تست‌ها و مواد مصرفی هزینه‌هایی را به شرکت تامین کننده تجهیزات پرداخت کند.

شمس با بیان اینکه این کار روشی نوین است که در دنیا اتفاق می‌افتد، ادامه داد: البته این روش در ایران متداول نبوده و اولین بار است که با این حجم در کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف ما در این کار این بود که بتوانیم از تکنولوژی به تکنولوژی دیگر بدون پرداخت هزینه‌های سرمایه‌ای حرکت کنیم؛ چرا که دستگاه‌ها بعد از چند سال دچار استهلاک می‌شوند و نیازمند به روزرسانی هستند. از طرفی آزمایشات هم روز به روز در سطح دنیا تغییر می‌کنند. بنابراین برایمان مهم بود که تکنولوژی روز دنیا را در اختیار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کار عملیاتی این موضوع از شش ماه پیش آغاز شد، اظهار کرد: امروز این سامانه در شش استان مازندران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و تهران مستقر می‌شود و رسما کارش را آغاز می‌کند تا اهدا کنندگان را با این روش غربالگری کند.

شمس همچنین گفت: از طرفی می‌توان به دنبال این پروژه، کار متمرکزسازی آزمایش‌های سلامت خون در سازمان انتقال خون را هم انجام داد؛ به این صورت که به جای اینکه تست‌ها را در ۳۱ مرکز استان انجام دهیم و هزینه‌های زیادی را بپردازیم، آزمایش‌ها را در تعداد معدودی از استان‌های کشور که در سطح مناطقمان هستند با استقرار این دستگاه‌ها انجام می‌دهیم و نمونه‌های خونی اهداکنندگان را از سایر مراکز و استان‌ها به مراکز و استان‌هایی که این دستگاه در آن‌ها مستقر است ارسال می‌کنیم تا آزمایش شوند.

وی اظهار کرد: این پروژه بسیار مترقی است و تمام دنیا این روش را به کار می‌برد. به عنوان مثال در غرب آلمان فقط یک آزمایشگاه کار غربالگری خون‌های اهدایی را انجام می‌دهد. بنابراین ما هم می‌خواهیم در هشت مرکز این کار را انجام دهیم. در عین حال باید توجه کرد که این غربالگری‌ها شامل غربالگری خون و فراورده‌های خونی از نظر ویروس‌های HIV، هپاتیت B و HC هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز