خبرگزاری کار ایران

سردار حمید هداوند:

بهترین راه مبارزه با آسیب و جرم، کنترل اجتماعی علل آن است

asdasd
کد خبر : ۵۴۲۶۹۳

معاون هماهنگ کننده پلیس پایتخت در سخنانی بیان داشت: امنیت اجتماعی یک رابطه دو سویه است که یک سوی آن را مشارکت پذیری شهروندان و سوی دیگر آن، تلاش پلیس در ایجاد امنیت است که بدون همکاری شهروندان ایجاد امنیت اجتماعی به شکل واقعی غیرممکن خواهد بود.

به گزارش ایلنا به نقل از کانال خبری پلیس سردار حمید هداوند، تصریح کرد: اجتماع به مجموع انسانهایی گفته می‌شود که به دلایل مختلف اعم از مادی و معنوی گرد هم جمع شده و اجزا و خرده نظام‌های مختلفی را در خود شکل می‌دهد. این اجزا با یکدیگر و حتی با اجتماع‌های دیگر در ارتباط بوده از قوانین و مقرراتی را که نظم اجتماعی را ایجاد می‌کند، پیروی می‌کند.

در نظم اجتماعی آنچه مهم است، داشتن امنیت اجتماعی - احساس اطمینان خاطر- برای تمام افراد جامعه است. در این نوع امنیت، جامعه و گروه انسانی و هریک از اجزای اجتماع در ایجاد آن نقش اساسی دارند و تمام تلاش‌های جوامع انسانی رسیدن به این نوع امنیت است.

گفتنی است همانطور که بدن آدمی با داشتن نظم و انتظام بین اجزای خود، گاهی با بیماری مواجه می‌شود. نظام‌های اجتماعی نیز فارغ از این موضوع نبوده و حتی با داشتن قوانین و مقررات متناسب با نیاز جامعه و پویا، با یکسری بیمارهایی اجتماعی به نام پدیده‌های اجتماعی مواجه خواهد شد که در شکل ابتدایی، به این پدیده‌ها، آسیب و در صورت شیوع و برهم زدن نظم و هنجارها اجتماعی به آن جرم گفته می‌شود.

این پدیده‌های اجتماعی از آسیب تا جرم از رفتار انسان نشات می‌گیرد. بنابراین پدیده‌های اجتماعی بدون علت به وجود نمی‌آیند؛ بلکه دارای علل سازنده‌ای هستند که تجمیع این عوامل، موجب تغییر رفتار انسان خلاف مقررات جامعه می گردد.  

بهترین راهکار برای از بین بردن علت سازنده پدیده‌های اجتماعی، کنترل آن عوامل است. کنترل اجتماعی به مجموع عوامل محسوس و نا محسوسی گفته می‌شود که یک جامعه در جهت حفظ معیارهای خود به کار می‌برد. به تعبیری دیگر مجموعه موانعی است که جامعه به منظور جلوگیری از کجروی اجتماعی در راه افراد مخل نظم اجتماعی قرار می‌دهد.

ازجمله کنترل‌های اجتماعی توجه به هشدارهای پلیس و رعایت آن توسط شهروندان است که از بروز بی‌نظمی و برهم خوردن امنیت اجتماعی و گرفتار شدن در دام مجرمین جلوگیری خواهد کرد.

در مراجعاتی که اخیرا شاهد آن می‌باشیم مراجعه مالباختگانی است که به مراکز انتظامی در خصوص کلاهبرداری در فضای مجازی شکایت دارند.  

کلاهبرداری در فضای مجازی به دلیل پایین بودن سطح آگاهی مردم، مشکلات فرهنگی و اخلاقی کاربران، سهولت ارتکاب و پنهان ماندن مجرمان، عدم نیاز به مخفی شدن بعد از وقوع جرم، عدم نیاز به همکار، معاون و شریک در انجام جرم، عدم نیاز به حضور در محدوده جغرافیایی خاص، عدم نیاز به زمان مناسب و ... به راحتی انجام می‌شود. پس هوشیاری هر چه بیشتر شهروندان را در محیط‌های مجازی می‌طلبد که توصیه می‌شود:  

۱. اطلاعات شخصی و بیوگرافی زندگی خویش را در اختیار مخاطب خود در فضای مجازی قرار ندهید و این احتمال را بدهید که ممکن است اظهارات و اطلاعاتی که او می‌گوید کذب باشد و از طرفی دیگر از قصد و نیت او در ایجاد ارتباط در فضای مجازی، آگاهی ندارید؛ بهتر است در تبادل اطلاعات، دقت لازم را داشته باشید.

۲. به هیچ وجه مکالمه در فضای مجازی را به ملاقات‌های حضوری در محیط های اجتماعی و انجام معامله و یا دیدار‌های دوستانه تبدیل نکنید.  

۳. از واریز کردن وجه نقد در حساب‌های دیگران دور کنید و ریسک پذیری خود را در این فضا ها کاهش بدهید.

سردار هداوند در پایان خاطر نشان کرد: امنیت اجتماعی یک رابطه دو سویه است که یک سوی آن را مشارکت پذیری شهروندان و سوی دیگر آن، تلاش پلیس در ایجاد امنیت است که بدون همکاری شهروندان ایجاد امنیت اجتماعی به شکل واقعی غیرممکن خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز