خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

عقب‌گرد ایران در رده‌بندی‌های جهانی محیط زیست/ اعتقادی به ملاحظات زیست محیطی وجود ندارد

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران با اشاره به اینکه بخش مربوط به محیط زیست در منشور حقوق شهروندی مشابه مواردی است؛ که در قانون نیز پیش از این آمده بود، گفت: بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که با اجرایی شدن حقوق شهروندی در حوزه محیط زیست فاصله داریم.

مجید عباسپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد جایگاه محیط زیست در منشور حقوق شهروندی گفت: مباحث مربوط به محیط زیست در منشور حقوق شهروندی بیشتر برپایه اصل ۵۰ قانون اساسی است که داشتن محیط زیست سالم را برای شهروندان یک اصل می‌داند و تقریبا‌‌ همان مطالبی است که در اصل ۵۰ نیز آمده‌ است.

وی ادامه داد: برای نمونه در منشور حقوق شهروندی همانند قانون آمده است که هر توسعه صنعتی و زیر بنایی باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشد که عملا باید پیش از این هم بر اساس قانون این مساله در کشور اجرا می‌شده و در واقع بحث ارزیابی‌های زیست محیطی از سال ۷۳، در چند مرحله اجباری شده است، بنابراین منشور حقوق شهروندی برپایه اصولی است که قبلا هم وجود داشته است.

رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه علوم و تحقیقات افزود: اما مهم این است که چگونه این منشور اجرایی شود، که برای این امر باید سعی کنیم حقوق شهروندی شناخته و آگاهی‌های لازم در مورد آن به مردم داده شود، همچنین در مورد عملیاتی کردن آن اقدامات جدی صورت بگیرد؛ به طور مثال وقتی باغی در تهران تخریب می‌شود یا درختانش را خشک می‌کنند که بتوانند مجوز ساخت و ساز بگیرند این امر تجاوز به حقوق دیگر شهروندان شناخته شده، از همین رو  اقدامات عملی برای برخورد با خاطیان صورت بگیرد که در واقع این امر نیازمند همکاری قوای مختلف در کشور است.

عباسپور با اشاره به اینکه همه کلیات لازم در زمینه محیط زیست در منشور حقوق شهروندی آمده‌است، اظهار کرد: در این منشور تاکید شده که شهروندان حق استفاده از محیط زیست سالم را دارند اما چگونگی حق بهره‌مندی از آن نیازمند ایجاد زمینه‌های لازم و ساختار عملیاتی است و به حمایت سه قوه و عزم و اراده ملی نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه منشور حقوق شهروندی نشات گرفته از ایده‌های امام خمینی است، در پاسخ به اینکه چقدر با اجرایی شدن کامل منشور حقوق شهروندی در حوزه محیط زیست فاصله داریم، گفت: در بخش‌های مختلف متفاوت است، اما در مجموع در حوزه پذیرفتن، آگاهی داشتن و مسئولیت پذیری شهروندان در زمینه محیط زیست نیز علی رغم حرکت‌هایی که در زمینه فرهنگ سازی شده، هنوز با شرایط مناسب فاصله داریم.

این استاد دانشگاه توضیح داد: در بعد اجرایی نیز هنوز به عزم ملی برای رعایت مسائل زیست محیطی نرسیده‌ایم، شاهدیم که گاهی مجریان پروژه‌های مربوط به توسعه به ملاحظات زیست محیطی برخی اعتقادی ندارند و مثلا می‌بینیم که احداث یک جاده در جنگل ابر هنوز مورد مناقشه است، در حالی که باید به فکر راه حلی برای جلوگیری از بین رفتن این منابع خدادای باشیم.

عباسپور تاکید کرد: با وجود آنکه برخی پروژه‌های توسعه با شرایط زیست محیطی سازگار نیست اما می‌بینیم که گاهی فشار می‌آورند که این پروژه‌ها اجرا شود. گاهی مجریان برنامه‌های توسعه فکر می‌کنند؛ برقراری ملاحظات زیست محیطی، مخالف توسعه است در حالی که اینگونه نیست و با بکارگیری فناوری‌های جدید می‌توان توسعه را سازگار با محیط زیست کرد.

وی در پایان تاکید کرد: باید توجه کنیم که در رتبه بندی‌های جهانی ما زمانی در حوزه محیط زیست رتبه ۵۰ و ۶۰ را داشتیم، اما عقب گرد کردیم به طوری که گفته می‌شود؛ اکنون در رتبه ۱۲۰ تا ۱۳۰ هستیم که این نشان می‌دهد در حوزه محیط زیست با منشور حقوق شهروندی فاصله داریم.

 

کد خبر : ۴۴۱۱۸۶