خبرگزاری کار ایران

فرهادی:

دانشگاه‌ها برای اعزام هیات به کشورهای دیگر با وزارت‌خارجه هماهنگ کنند

وزیر علوم گفت: شنیده می‌شود هیاتی از دانشگاهی به کشوری اعزام شده، بدون آنکه سفارتخانه از آن مطلع باشد؛ این موضوع بعدها مشکلاتی را ایجاد می‌کند. از این رو دانشگاه‌ها باید با وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها هماهنگ باشند.

به گزارش ایلنا، محمد فرهادی صبح امروز در نهمین نشست معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری منتخب که در وزارت علوم، تحقیقات و فناروی برگزار شد، با اشاره به اینکه همکاری های علمی و بین المللی از برنامه های وزارت علوم است، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۲۸۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در سطح کشور وجود دارد و بیش از ۷۶ هزار هیات علمی فعال هستند.

وزیر علوم با بیان این مطلب که ما باید سهم خودمان را در ارتباط با علم و فناوری در منطقه و بین الملل کسب کنیم، افزود: سال گذشته ۱۴۸۵ نفر از اساتید از کشورهای خارجی به کشور ما آمدند و در ۵ ماه اول امسال در این زمینه رشد ۲۵ درصدی نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته داشتیم.

فرهادی با بیان اینکه تاسیس دوره های مشترک را یکی از اولویت های برنامه بین المللی وزارت علوم عنوان کرد و گفت: عملا این برنامه شروع شده است و در سه ماه اول امسال سه دوره مشترک با کره و دو کشور اروپایی آغاز کرده ایم که البته این کافی نیست. تعدادی از کشورها را به عنوان کشور هدف در حوزه بین الملل مشخص کرده ایم که باید ارتباطات بیشتری با این کشورها داشته باشیم. چین و روسیه از این دسته کشورها به شمار می آیند.

وزیر علوم ادامه داد: کشور های اروپایی نیز عمیقا علاقه مند به همکاری با ایران کنند؛ به طوری که ۱۴۱ پروژه تحقیقاتی بین اساتید ایرانی و اروپایی امضا شده که از هر دو طرف حمایت و نظارت می شود؛ از سوی دیگر نیز با اتحادیه اروپا چندین پروژه منعقد شده است.

وی بر اجرایی شدن تفاهم نامه هایی که با دانشگاه های خارجی منعقد می شود تاکید کرد و افزود: برخی از دانشگاه ها تعداد بسیار زیادی تفاهم نامه امضا کرده اند به طوری که شمارش آن یک تا دو ساعت زمان میبرد. این دانشگاه ها باید در زمینه اجرای تفاهم نامه بیشتر فعال باشند تا اینکه تعداد آن را افزایش دهند.

وزیر علوم در پایان تاکید کرد: شنیده می شود هیاتی از دانشگاهی به کشوری اعزام شده، بدون آنکه سفارتخانه از آن مطلع باشد؛ این موضوع بعدها مشکلاتی را ایجاد می کند. از این رو دانشگاه ها باید با وزارت امور خارجه و سفارتخانه ها هماهنگ باشند.

کد خبر : ۴۰۸۱۰۵