خبرگزاری کار ایران

ابتکار در گفت‌وگو با ایلنا:

گرد و غبار سبب افزایش سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه گرد و غبار تهدیدی برای سلامتی افراد است، اظهار کرد: گردو غبار می‌تواند؛ موجب بیماری‌های مختلف از جمله تاثیرگذاری بر غلظت خون و سکته‌های قلبی و مغزی بشود.

معصومه ابتکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با احتمال آلودگی گردوغبار وارد شده به ایران از کشور عراق به آلاینده‌های مختلف مناطق جنگی مانند فلزات سنگین و ...گفت: ما مطالعاتی را با همکاری دانشگاه‌ها در این زمینه انجام داده‌ایم، اما هیچ چیز قطعی به دست نیامده‌ که این آلودگی‌ها را تایید کند، بنابراین تا زمانی که این مساله تایید نشود؛ امکان گزارش‌دهی نیست، اما دانشگاه‌ها همچنان روی این موضوع کار می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه به جز خوزستان در کدام یک از استان‌های غربی کشور این مطالعات انجام شده  و نتایج آن به صورت رسمی منتشر شده‌است؟ اظهار کرد: این مطالعات در دانشگاه کرمانشاه نیز انجام شده، اما نتایج آن به صورت رسمی اعلام نشده و در نتایج آن نیز موردی وجود نداشته که به صورت متقن بشود در مورد این آلودگی‌ها نتیجه‌گیری کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه گردوغبار می‌تواند؛ آسیب زیادی به سلامتی افراد بزند، افزود: در مورد بیماری‌هایی که گرد و غبار می‌تواند؛ آنها را ایجاد کند، بر اساس آنچه که در منابع علمی موجود است، می‌توانیم در ابتدا از بیماری‌های تنفسی، آسم  و آلرژی و سپس از تاثیر گرد و غبار بر غلظت خون و در نتیجه سکته‌های قلبی ومغزی نام ببریم، اما در مورد اثبات سرطان‌زایی گردو غبار در منابع علمی چیزی وجود ندارد و هیچکدام از کارشناسان و متخصصان آن را تایید نکرده‌اند، وزارت بهداشت نیز اعلام کرده که ارتباط میان گرد و غبار با سرطان تایید نشده است.

ابتکار در پاسخ به اینکه آیا تولد کودکان ناقص الخلقه نیز می تواند از اثرات آلودگی هوا ناشی از ریزگرد ها  باشد؟ گفت:در این مورد هیچ چیزی  اثبات نشده و قطعی نیست و خوب نیست که در این زمینه به شایعه پردازی دست بزنیم.

کد خبر : ۳۹۹۲۴۵