خبرگزاری کار ایران

مصاحبه تفصیلی ایلنا با وزیر آموزش و پرورش: /بخش نخست/

برنامه‌ریزی برای مقابله با "تفکر سلفی‌گری" در اتاق فکر آموزش و پرورش/ائمه جماعات برای جلوگیری از ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان ورود کنند

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای فاز دوم طرح رتبه‌بندی، افزایش حقوق بازشستگان، آخرین وضعیت بیمه تکمیلی فرهنگیان در سال تحصیلی آینده، ازدواج زودهنگام دانش آموزان و شناسایی اولیای بی‌سواد توضیحاتی را ارائه کرد.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در گفت وگوی تفصیلی با خبرنگار ایلنا، درباره خروجی کارگروهی که متشکل از صاحب نظران در این وزارتخانه تشکیل شده، توضیح داد و اظهار داشت: بعضی از موضوعاتی که در رابطه با آموزش و پرورش اهمیت دارد، فراتر از حوزه ماموریت یک معاونت است، بالاخره هر وزارتخانه‌ای معاونت‌هایی دارد و تقسیم کارهایی صورت می‌گیرد، ولی بعضی موضوعات، فرامعاونتی است؛ یعنی موضوعی نیست که بگوییم این معاون خاص باید آن را پیگیری کند مانند مسایل کلان آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت. ما این گونه موضوعات را در دولت یازدهم به اتاق فکر واگذار کردیم که در واقع این لفظ اتاق فکر در آموزش و پرورش قبل از دولت یازدهم وجود نداشته است.

ورود آموزش و پرورش به موضوعات حساس

بررسی تاثیر " تفکر سلفی‌گری" بر قشر جوان

وی افزود: یکی از همکاران را به عنوان مشاور وزیر در اتاق فکر منصوب کردیم و بعد از آنها خواستم که عناوین موضوعات را پیشنهاد دهند و لذا چندین جلسه با همکارانمان داشتیم که از بین این عناوین، اولویت‌دارترین موضوع را انتخاب کنند. روی موضوع "سلفی‌گری" و تاثیرات این طرز تفکر در قشر جوان کار شده و برنامه‌ریزی‌هایی ذیل این خروجی انجام شده‌ و در حال اجراست و در برنامه‌های ما دیده شده است.

بررسی آسیب‌های اجتماعی و فضای مجازی در اتاق فکر آموزش و پرورش

لزوم مشارکت سایر دستگاه‌ها برای حل مشکلات

وزیر آموزش و پرورش موضوع مدارس خارج از کشور را یکی از دیگر موضوعات مورد بحث در اتاق فکر عنوان کرد و گفت: با توجه به پراکندگی ایرانیان در خارج از کشور، این موضوعی است که در حال حاضر در حال مطالعه و بررسی است؛ بحث آسیب‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز بحث‌های جدیدی است که ما در حال حاضر مبتلابه آن هستیم و اعضای این اتاق مشغول بررسی چنین موضوعاتی هستند و امیدوارم به تدریج خروجی‌ها در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم با یک تقسیم کار، ابتدا در داخل وزارت آموزش و پرورش و بعضا درخارج از وزارتخانه مشارکت سایر دستگاهها چه نهادهایی دولتی و چه نهادهای غیردولتی را برای برطرف کردن این مشکلات جلب کنیم.

تلاش آموزش و پرورش برای جلوگیری از "ازدواج دانش‌آموزان" کافی نیست

"صدا و سیما" و "ائمه جماعات" ورود کنند

وی درباره ازدواج دانش‌آموزان در برخی استان‌ها و اینکه آیا آموزش و پرورش درصدد فرهنگسازی برای جلوگیری از اینگونه ازدواج‌ها بوده است؟ گفت: ما از طریق انجمن اولیا و مربیان در این زمینه در حال تلاش هستیم، اما به نظر می‌رسد؛ این قبیل مسائل فرهنگی فراتر از دستگاه تعلیم و تربیت است و بیشتر باید بر روی فرهنگ عمومی کار شود که در این راستا صدا و سیما نقش بالاتری از آموزش و پرورش دارد. ما از طریق انجمن اولیا و مربیان و نشست با خانواده‌ها در تلاش هستیم، اما این تلاش حتما کافی نیست و سایر نهادهای ذی‌ربط به خصوص ائمه جماعات، صدا و سیما، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات و خیلی از نهادهای فرهنگی دیگر می‌توانند در اصلاح فرهنگ عمومی کار کنند.

آخرین خبرها از ادامه اجرای طرح رتبه‌بندی

اجرای فاز دوم رتبه‌بندی برای کسانی که به 6 سال سابقه می‌رسند

فانی همچنین در پاسخ به سوال دیگر درباره اجرای فاز دوم اجرای طرح رتبه‌بندی و اختصاص اعتبار، گفت: مهر ۹۴ طرح رتبه‌بندی را اجرا کردیم و کسانی که سابقه خدمتشان بالای ۶ سال بود، مهر ۹۴ مشمول رتبه‌بندی شدند و احکامشان صادر شد، ولی در همان زمان تعدادی از همکاران ما بودند که زیر ۶ سال سابقه داشتند. فاز دوم را برای افرادی که در فروردین ۹۵ به ۶ سال تمام می‌رسیدند، قرار دادیم. مهر ۹۵ باز هم تعداد دیگری به ۶ سال تمام می‌رسند، در فاز دوم رتبه‌بندی کسانی که این طرح شامل حالشان نشده به تدریج مشمول طرح خواهند شد.

خبر خوب برای بازنشستگان

افزایش حقوق ناشی از رتبه‌بندی، برای بازنشستگان لحاظ می‌شود

وی ادامه داد: در رابطه با همکارانی که مهر 94 مشمول رتبه‌بندی و بعد بازنشسته شدند، سازمان بازنشستگی با پیگیری‌های زیادی که آموزش و پرورش داشت، چند روز اخیر موافقت کرد؛ افزایش حقوق همکارانی که قبل از بازنشستگی مشمول رتبه‌بندی شده بودند، در حقوق بازنشستگی‌شان لحاظ شود؛  لذا از مهر 94 به بعد هر یک از همکارانی که رتبه‌بندی و بازنشسته هم شدند، این افزایش ناشی از رتبه‌بندی در حقوقشان در نظر گرفته می‌شود.

25

رایزنی برای افزایش حقوق بازنشستگانی که حقوق پایینی دارند

لایحه ترمیم حقوق و بیمه بازنشستگان باید توسط وزارت کار ارائه شود

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه در سفر به کرمانشاه از تنظیم لایحه‌ای مبنی بر ترمیم حقوق و بیمه بازنشستگان خبر داده بودید، آیا این لایحه توسط آموزش و پرورش ارائه می‌شود یا وزارت کار؟ اظهار داشت: من به این صراحت این موضوع را نگفته‌ام. به هر حال متولی بازنشستگان در کشور، وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی است و پرونده بازنشستگان آموزش و پرورش و هم بازنشستگان سایر دستگاه‌ها به وزارت کار منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت‌هایی داشتم و پیگیری تشکیل جلسه‌ای با ایشان هستم که درباره همکاران بازنشسته که سال‌ها پیش بازنشسته شدند و حقوقشان؛ کم است، پیگیری‌هایی صورت گیرد. در واقع لایحه ترمیم حقوق بازنشستگان باید توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به دولت بیاید.

فانی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش 760 هزار همکار بازنشسته داریم، افزود: این آمار نسبت به بقیه دستگاه‌ها حجم بسیار بالایی است و امیدواریم این کار به نتیجه برسد و حقوق بازنشستگان آموزش و پرورش ترمیم شود. البته در جریان هستید که دولت برای سال 95 یک ترمیمی نسبت به حقوق‌های خیلی کم انجام داد و امیدواریم که دولت قادر به ادامه ترمیم باشد.

شناسایی اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان و برگزاری کلاس سوادآموزی

بهبود وضعیت 4 استان محروم کشور با همکاری سایر نهادها

فانی ادامه داد: البته یکی دیگر از اقداماتی که انجام دادیم؛ این بود که در این دولت، خانواده‌هایی که بی‌سواد هستند و فرزندانشان در مدارس ما درس می‌خوانند را باسواد کنیم؛ چرا که معتقدیم اگر خانواده‌ها باسواد شوند، یقینا می‌تواند؛ موثر باشند. از ۲ سال پیش مدیران مدارس را مکلف کردیم که خانواده‌های بیسواد را شناسایی کنند و در همان مدرسه بعدازظهرها کلاس سوادآموزی بگذارند که در اجرای این برنامه نیز موفق بودیم. به هر حال رشد فرهنگ خانواده‌ها را در حدی که وظیفه ما باشد، یقینا انجام داده و خواهیم داد.

وی با اشاره به یکی از دیگر از اقدامات آموزش و پرورش، ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته، این است که برای بهبود وضعیت در استان‌های محروم، شورایی را تعیین کردیم و از نهادهای درون آموزش و پرورش و سایر نهادها مثل معاونت روستایی رییس جمهور، بنیاد برکت، بنیادمستضعفان، بنیاد علوی و وزارت تعاون، سازمان مدیریت و کمیته امداد دعوت کردیم و خوشبختانه همه دعوت ما را پذیرفتند و اقدامات بسیار خوبی برای ۴ استان سیستان و بلوچستان ، آذربایجان غربی، هرمزگان و جنوب کرمان انجام شد و قرار بر این شد؛ هزار کلاس درس با مشارکت ۵۰ درصد آموزش و پرورش و ۵۰ درصد بنیادمستضعفان در این استان‌ها احداث شود. 

اختصاص 170 میلیارد تومان برای فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد:‌ همچنین با همکاری بنیاد برکت و معاونت روستایی رییس جمهور با آموزش و پرورش، ۵۰۰ ردیف استخدامی برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شد. همچنین سازمان مدیریت، علاوه بر بودجه‌های عادی، ۱۷۰ میلیارد تومان برای احداث فضای آموزشی به سیستان و بلوچستان اختصاص داد و اقداماتی از این دست که برکات بسیار خوبی داشته است.

رضایت فرهنگیان از اجرای یکساله روش صندوقی بیمه

بیمه تکمیلی فرهنگیان به روش صندوقی در سال تحصیلی آینده ادامه دارد

فانی درباره اجرای بیمه تکمیلی فرهنگیان به روش صندوقی و اینکه آیا این روش همچنان در سال تحصیلی آینده ادامه پیدا خواهد کرد؟ تصریح کرد: همکاران ما که متقاضی استفاده بیمه تکمیلی هستند، هزینه‌هایشان را آموزش و پرورش از طریق صندوقی که برای این منظور تشکیل داده پرداخت می‌کند و این روش همچنان برای سال تحصیلی آینده ادامه خواهد داشت؛ بعضی از همکاران ما حتی تا 600 میلیون تومان هزینه درمان برای بیماری‌های صعب‌العلاج و سخت را ظرف یکسال اخیر از طریق صندوقی دریافت کرده‌اند. اجرای روش صندوقی بسیار خوب بوده، ضمن اینکه بازخوردی که ما از اجرای یکساله داشتیم، یک رضایت نسبی در همکاران ما به وجود آورده است. حدود دو هفته پیش جلسه‌ای با بخش تعاون وزارتخانه داشتیم و ارزیابی ما از این روش  مثبت بود.

کد خبر : ۳۹۸۷۶۳