خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس آگاهی کشور:

31 درصد مقتولان قربانی بستگان خود هستند/ پراید بالاترین آمار سرقت را دارد

asdasd
کد خبر : ۳۷۶۴۲۹

رئیس پلیس آگاهی کشور اظهار کرد: 31 درصد از قتل‌ها در سال گذشته بر اثر نزاع‌های خانوادگی اتفاق افتاده است و مقتولان به دست بستگان خود کشته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار محمدرضا مقیمی؛ رئیس پلیس آگاهی کشور در نشست خبری که امروز برگزار شد، اظهار کرد: سعی بر این داریم که بدون اینکه افکار عمومی را به تزلزل بیندازیم و نگرانی در بین مردم را افزایش دهیم اطلاع‌رسانی خوب و امنیت را برای مردم به وجود بیاوریم و بهداشت روانی را در جامعه ایجاد کنیم.

وی با اشاره به موضوع آدم‌ربایی در کشور اظهار کرد: برخی عناوین در برخی از استان‌ها اصلاً وجود ندارد و به طور مثال آمار آدم‌ربایی در خیلی از استان‌ها صفر است.

مقیمی با بیان اینکه آرامش و امنیت نسبی را در کشور برقرار کرده‌ایم، گفت: باید هر سازمانی سهم خود را از ایجاد امنیت مشخص کند و همه سازمان‌ها برای سلامت و امنیت مردم تلاش کنند.

رئیس پلیس آگاهی کشور تاکید کرد: اطلاع‌رسانی‌ها باید ایجاد آرامش روانی را در جامعه داشته باشد و افکار عمومی را تحت‌الشعاع قرار ندهد و در این راستا اصحاب رسانه در مردمی کردن پلیس آگاهی باید کمک کنند و از انتشار اخبار و گزارشات غیرمستند که افکار عمومی را نگران می‌کند؛ بپرهیزند.

مقیمی با اشاره به جرائم جنایی در کشور اظهار کرد: در موضوع جرائم جنایی وضعیت بهتری را نسبت به گذشته در کشور داریم و تقریباً نسبت به کل کشور این جرائم سیل نزولی را به خود گرفته است.

وی افزود: در پنج سال گذشته هر سال نسبت به سال قبل جرائم قتل کمتری را شاهد بوده‌ایم به طوری که در سال 93، 2.50 درصد نرخ قتل بوده است و در سال 94 این آمار به 2.40 درصد رسیده است و به طور کلی این نرخ در حال کاهش است که این مسئله نشان‌دهنده ارتقاء فرهنگ مردم است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین انگیزه قتل در مجموع قتل‌های سال گذشته نزاع بوده است گفت: اختلافات قبلی بین قاتل و مقتول و بعضاً موضوعات خانوادگی بیشترین انگیزه‌های قتل را به خود اختصاص می‌دهند.

مقیمی ادامه داد: 31 درصد از مقتولان توسط بستگان خود به قتل رسیده‌اند و جا دارد که متخصصین بهداشت روان، جامعه‌شناسان و روانشناسان در این زمینه کار کنند چرا که این آمارقابل توجه و نگران‌کننده‌ است اگرچه نسبت به سال گذشته 6درصد کاهش داشته است.

در اکثر قتل‌ها از سلاح سرد استفاده شده است

رئیس پلیس آگاهی کشور ادامه داد: در اکثر قتل‌ها طبق آمار از سلاح سرد استفاده شده است به طوری که قتل با سلاح سرد در سال 94 حدود 37 درصد بوده است و این مسئله جا دارد تا قانونی که به مجلس در این زمینه ارائه شده مورد بررسی نیز قرار بگیرد.

وی افزود: 35 درصد قتل‌های صورت گرفته نیز با سلاح گرم اتفاق افتاده که این عددها بسیار قابل تامل است و جای بررسی دارد.

مقیمی با بیان اینکه پلیس آگاهی گردهمایی را از نیروهای بازنشسته ایجاد کرده است و توانسته به قتل‌های رخ داده به سال‌های قبل بپردازد گفت: با همکاری این گروه در سال 94، 26 درصد کشفیات قتل‌ها متعلق به قتل‌های معوقه سال‌های قبل است که این مسئله برای پلیس جای امیدواری دارد که توانسته است انتظار اولیای دم را برآورده و قاتلان فراری را دستگیر کند و حتی در این راستا گروهی را در گلستان دستگیر کرده‌ایم که سابقه شرارت آنها به 15 سال قبل برمی‌گردد.

رئیس پلیس آگاهی کشور در ادامه از رشد 18 درصدی کشف قاتلان در سال 94 نسبت به سنوات گذشته خبر داد و گفت: یکی از علل این موفقیت داشتن تجهیزات و امکانات جدید است که پرونده‌های گذشته را با امکانات جدید مجدداً مورد بازنگری قرار می‌دهیم و گاهاً قاتلان سریالی را باتوجه به شیوه و شگرد از طریق تجهیزات بهتر و به‌روزتر شناسایی می‌کنیم.

وی افزود: هرچقدر که در موضوع پلیس علمی و کشف جرم هزینه کنیم موجب امنیت، افزایش ریسک جرم و کاهش جرائم می‌شود. بنابراین هزینه کردن در این حوزه مفید و موثر است و در کشف و پی‌جویی جرم اثر مثبت دارد.

رئیس پلیس آگاهی کشور با بیان اینکه در سرقت مسلحانه تقریباً نزدیک به 52 درصدسرقت‌ها خیابانی و خرد است گفت: بقیه سرقت‌های خرد و وسایل نقلیه تشکیل می‌دهد.

وی تاکید کرد: عمدتاً سرقت‌های مسلحانه تعداد خیلی کمی دارند و می‌توان گفت زیر یک درصد هستند اما باید همین آمار کم نیز کشف شود و به دلیل اهمیتی که پلیس  آگاهی به این سرقت‌ها می‌دهد در صورتی که یک سال بگذرد و پرونده به نتیجه نرسد از دست افسر پی‌جو خارج نمی شود تا به نتیجه برسد.

سردار مقیمی تاکید کرد:‌ سرقت‌های مسلحانه جزو جرائم خشن هستند و برای پلیس از اولویت ویژه‌ای برخوردار هستند به طوری که در سال جاری از کنار هیچ سرقت مسلحانه‌ای نمی‌گذریم و تا کشف نشود آن را دنبال می‌کنیم.

رئیس پلیس آگاهی کشور اظهار کرد: در بسیاری از موارد سرقت‌های مسلحانه در کمتر از چهارساعت کشف شده و به طور کلی حداکثر تا 34 ساعت کشف این سرقت‌ها به طول می‌انجامد و تعدادی بسیار کمی هستند که ممکن است کشف نشوند و به ماه یا سال برسند.

مقیمی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در بحث‌های سرقت‌های مسلحانه و غیرمسلحانه داریم سرقت از بانک‌ها، طلافروشی‌ها و بنگاه‌های معاملاتی هستند، گفت: عمدتاً بانک‌های دولتی بیشتر از بانک‌های خصوصی مورد سرقت قرار می‌گیرند و مراکز تجاری که سطح متوسط و ضعیفی دارد از مراکز تجاری بزرگتر و قوی‌تر بیشتر مورد سرقت قرار گرفته‌اند که یکی از علل این مسئله امکانات و تجهیزات ضعیف ایمنی در این بانک‌ها و مراکز تجاری است.

وی تصریح کرد: بانک‌های دولتی در خصوص تجهیزات جلوگیری از سرقت بسیار ضعیف عمل می‌کنند و از این تجهیزات استفاده نمی‌کنند و یا اگر استفاده می‌کنند ورژن‌های بسیار ضعیف و قدیمی را مورد استفاده قرار می‌دهند که در بسیاری از موارد دوربین‌های مورد استفاده در بانک‌ها قدیمی و با پیکسل پایین است که تصویر سارقان را مشخص نمی‌کند و یا اصلاً کارمند بانک دوربین را راه نینداخته است.

وی در ادامه تاکید کرد: استفاده از تجهیزات ایمنی و دوربین مداربسته کار بسیار ضروری است که باید در اماکن تجاری و بانک‌ها مورد توجه قرار بگیرد و بدیهی است که مکان‌هایی که فاقد اصول امنیتی و حفاظتی باشند مورد آسیب بیشتری قرار می‌گیرند.

مقیمی در ادامه با اشاره به اینکه بعضی اماکن از نظر موقعیت جغرافیایی جایگاه خوبی ندارند گفت: متاسفانه بدون هماهنگی و مجوز اماکن تجاری و مهم در مکان‌های نامناسب احساس می‌شوند در حالی که در جلسات پلیس آگاهی با صاحبان اصناف این مسئله مورد تاکید قرار گرفته است.

90 درصد خودروهای سرقتی، تولید داخل است

وی تاکید کرد: صنوف پرخطر اعم از طلافروش ها، طلاسازها و طلاکیفی‌ها باید از مشاوره‌های پلیس استفاده کنند و تجهیزات ایمنی را با خود به همراه داشته باشند.

رئیس پلیس آگاهی کشور با تاکید بر اینکه صنوف مختلف می‌توانند با هماهنگی و مراجعه به پلیس از نگهبان‌های محله و از گاردهای پلیس استفاده کنند گفت: متاسفانه صنوف مختلف برای هزینه کمی که باید بپردازند جان و مال خود را به خطر می‌اندازند و از سیستم‌ها و سامانه‌هایی که در خصوص تجهیزات ایمنی و پشتیبانی وجود دارد استفاده نمی‌کنند.

 مقیمی با بیان اینکه در موضوع سرقت با توجه به اولویت‌های ناجا، فعالیت قرارگاه مبارزه با سرقت تشکیل شده است گفت: در سال 94 کاهش 5.5 درصدی موضوعات سرقت را داشتیم اما متاسفانه در بحث خودرو موفقیت عمل نکردیم در حالی که نزدیک به 90 درصد سرقت‌های خودرو سرقت خودروهای داخلی هستند که 70 درصد این سرقت‌ها و همچنین بالاترین آمار سرقت را پراید به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: از جمع خودروهایی که سرقت می‌شوند 90 درصدشان داخلی هستند و به طور کلی 90 درصد خودروهای سرقت شده کشف می‌شود.

مقیمی تاکید کرد: وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه باید اقداماتی را انجام دهند تا آمار سرقت وسیله نقلیه پایین بیاید و در این زمینه مجموعه‌های سازنده و ناظر بر صنعت و پلیس باید با هم هماهنگ باشند.

وی در خصوص فعالیت‌های پلیس آگاهی در حوزه قاچاق کالا اظهار کرد: در موضوع قاچاق کالا اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است و اردوگاه  قاچاق کالا با محوریت سوخت از سال گذشته کار خود را آغاز کرده است.

وی افزود: در موضوع قاچاق کالا در سال 94 از نظر ارزش ریالی 15 درصد افزایش وجود داشته و در خصوص انهدام و کشف پرونده‌های بالای 500 میلیون تومان نسبت به سال 25 درصد افزایش کشف را نسبت به سال 93 داشته ایم.

افزایش 14 درصدی آمار کلاهبرداری

مقیمی با بیان اینکه آمار وقوعات کلاهبرداری در سال 94 نسبت به سال 93، 14 درصد افزایش داشته است گفت: در مقابل 9/7 درصد کشفیات نیز در این زمینه افزایش پیدا کرده است و همچنین کشف وقوع کلاهبرداری‌ها نسبت به سال 93 در حدود 3/5 درصد کاهش داشته است .

وی با اشاره به افزایش کلاهبرداری‌های پیامکی،‌ اجاره و دلالی و امور اداری و بانکی تاکید کرد: متاسفانه کلاهبرداری از طریق عابر بانک‌ها رو به افزایش است و در این زمینه سارقان گاها با تحریک احساسات مردم با مضامین برنده شدن سفر عتبات عالیات و سفر به اماکن  مذهبی اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کنند.

مقیمی در خصوص سوءقصد به یکی از مدیرعاملان سازمان جنگل‌ها اظهار کرد:  این فرد در حال حاضر زنده است و در این زمینه سوء قصدی اتفاق نیفتاده است.

رییس پلیس آگاهی ناجا با هشدار به خانواده‌ها در خصوص مراقبت از فرزندان خود اظهار کرد: با پایان مدرسه‌ها در فصل تابستان باید خانواده ها بیشتر مراقب فرزندان خود باشند چرا که در این فصل آمار قتل و سرقت از کودکان افزایش پیدا می‌کند.

وی همچنین به خانواده ها توصیه کرد که از آویزان کردن زیور الات به فرزندان خود پرهیز کنند چرا که این مساله موجب ترغیب مجرمان و مورد هدف  قرار گرفتن کودکانی خواهد شد که زیورالاتی همراه خود دارند.  

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز