خبرگزاری کار ایران

رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران:

فعالیت سیاسی نباید در شهرداری انجام شود

asdasd
کد خبر : ۳۷۱۸۶۳

رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تاکید کرد: شهرداری تهران باید از ایجاد شائبه هر گونه فعالیت سیاسی پرهیز کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد حکیمی‌پور در جلسه مناظره‌ای که با همراهی مرتضی طلایی ظهر امروز در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد؛ به دستور امام راحل در مورد تشکیل شوراهای شهر و روستا ۳ ماه پس از پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: در آن زمان هنوز نه قانون اساسی تصویب شده بود و دولت موقت هم بر سر کار بود، اما امام چنین دستوری را صادر کردند و در بسیاری از شهر‌ها شورا‌ها برپا شدند اما تنها برای یک دوره.

وی با اشاره به اینکه آرزوی انقلابیون واگذاری امور مردم به مردم بود، ادامه داد: در فصل ۷ قانون اساسی به موضوع شورا‌ها اشاره شده و از شوراهای شهر به عنوان ارکان تصمیم‌گیری در اداره امور کشور یاد شده است.

حکیمی‌پور با تاکید بر اینکه در قانون اساسی ۷ اصل به شورا‌ها اختصاص داده شده است، اظهار کرد: اداره امور کشور از طریق انتخابات صورت می‌گیرد که شورا‌ها نیز به عنوان یکی از ارکان تصمیم‌گیری از طریق برگزاری انتخابات شکل می‌گیرد و اهمیت این موضوع به حدی است که در قانون اساسی فصلی به نام شورا‌ها داریم.

رئیس فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر با یادآوری اینکه اولین انتخابات شورا‌ها در سال ۷۷ و در دوران دولت اصلاحات برگزار شد ادامه داد: شورا‌ها با تاخیر زمانی ایجاد شده‌اند که این موضوع باعث شد؛ هماهنگی این نهاد با نهادهایی که پیش از آن تشکیل شده بودند سخت شود همچنین پذیرش شورا‌ها برای نهادهای مقدم همچون وزارت کشور و استانداری‌ها که زود‌تر تشکیل شده و در برخی امور به عنوان قائم مقام شوراهای شهر و شهرستان فعالیت می‌کردند؛ سخت بود.

وی با اشاره به اینکه ۸ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی قانون شورا‌ها مورد اصلاح قرار گرفت، ادامه داد: این اصلاحات ۴ بار قبل و ۴ بار بعد از انتخابات سال ۷۷ صورت گرفت.

حکیمی‌پور در ادامه درخصوص نحوه استفاده مدیریت شهری از جوانان و تحصیلکردگان دانشگاهی اظهار کرد: برای اینکه شورا‌ها هدفمند شوند شورایاری‌ها در ۳۵۴ محله تهران ایجاد شدند که چهارمین دوره آن سال گذشته برگزار شد که این شورایار‌ها غالبا جوانان و تحصیلکردگانی هستند که در سطح محلات اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنند.

این عضو شورای شهر خاطر نشان کرد: از ۳ هزار و ۵۰۰ عضو اصلی شورایاری‌ها ۳ هزار و ۳۰۰ نفر دارای تحصیلات دکتری و کار‌شناسی ارشد هستند. همچنین مرکز مشاوره‌ای شورا نیز اساسی تشکیل شده است.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم در ۶ ماموریت اصلی شهرداری ارتباط هدفمند و تعریف شده با مراکز علمی را در دستور کار قرار دهیم. همچنین برای نخستین‌بار پژوهشگاهی در شورا راه‌اندازی شده که طرح‌ها و لوایح را مورد بررسی علمی قرار می‌دهد.

رئیس فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر همچنین درخصوص نشست اخیر قالیباف با نمایندگان منتخب مجلس اظهار کرد: شورا و شهرداری نهادهایی خدماتی و اجتماعی‌اند و میزبان فعالیت‌های سیاسی نیستند، لذا ما کوشش کردیم که حاشیه‌سازی نشود و تلاش هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرای شورا بر آن بود که به این عرصه‌ها ورود پیدا نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ هم باید پرهیز کند از اینکه شائبه و ابهامی ایجاد شود که در خصوص این اقدام شهرداری برخی دوستان هم تذکراتی دادند و توضیحاتی نیز از طرف شهرداری ارائه شد.

حکیمی‌پور ادامه داد: دوستان شورا حساسیت لازم را در این زمینه دارند و به شهردار تهران قانونا تذکراتی داده شده و موضوع در حال پیگیری است.

رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر با تاکید بر اهمیت انتخابات هیات رئیسه شورا و انتخاب شهردار اظهار کرد: انتخاب شهردار را با یک رای واگذار کردیم که دلیل آن نیز رأی یکی از اعضای اصلاح‌طلب شورا بود که باعث شد ایشان را از فراکسیون اصلاح طلبان بیرون بگذاریم.
 

وی عنوان کرد: درسی که از آن واقعه گرفتیم آن بود که باید پیشینه و سابقه عملی افراد در حوزه باور‌هایشان را نیز مورد توجه قرار دهیم.

حکیمی‌پور خاطر نشان کرد: دو جناح اصلاح طلب و اصولگرای شورا به عنوان دو بال نظام معرفی شده‌اند که کمک به شکوفایی آن می‌کند، لذا ضروری است این افراد دارای تربیت تشکیلاتی باشند.

وی افزود: ما به شخص به عنوان یکی از اعضای شورا احترام می‌گذاریم و ما به عنوان همفکر با ایشان مشورت نمی‌کنیم و تا جایی که می‌دانم ایشان از حزب خودشان هم اخراج شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز