خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس خبر داد؛

برگزاری کلاس‌های آمادگی زایمان برای یک میلیون از زنان باردار کشور

asdasd
کد خبر : ۳۳۷۷۴۶

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از برگزاری کلاسهای آمادگی برای زایمان یک میلیون نفر از زنان کشور تا کنون خبر داد.

به گزارش ایلنا، اسماعیل مطلق گفت: این کلاسها 8 جلسه هستند که از 20 هفته بارداری آغاز و تا 37 هفته بارداری به پایان می رسد. هر جلسه 90 دقیقه است در هرجلسه مطالب تئوری، ورزش، تن آرامی، تکنیک تنفس و ماساژ آموزش داده می شود.

دکتر مطلق در ادامه گفت: مطالب تئوری عبارتند از : بهداشت فردی با تاکید بر آناتومی و فیزیولوژی، تغذیه دوران بارداری، سلامت روان و بهداشت روانی، آموزش علائم هشدار، انتخاب روش مناسب زایمان و برنامه ریزی برای زایمان، روشهای کاهش درد زایمان، مراحل زایمان، مراقبتهای پس از زایمان، شیردهی، بهداشت نوزاد

وی گفت: این آموزشها به مادر کمک می کند تا آگاهانه در خصوص انتخاب روش زایمان تصمیم بگیرد و بهترین روش زایمان با کمترین عوارض برای خود و نوزادش را انتخاب کند. انتخاب آگاهانه زایمان طبیعی سبب پذیرش و کنترل درد زایمان می شود. مادر می تواند با انتخاب خود روش بی دردی یا کم دردی را انتخاب کند.

دکتر مطلق ادامه داد: این دوره آموزشی در دو جلسه برای همسران نیز برگزار می شود همچنین مادر می تواند به دلخواه خود یک همراه را در 8 جلسه کلاس به همراه بیاورد.

وی هدف نهایی این کلاسها را بهبود سبک زندگی در بارداری، حین زایمان و تولد نوزاد است که بر پایه حفظ حقوق طبیعی و سلامت مادر و جنین استوار دانست.

به گفته دکتر مطلق بارداری و زایمان یک فرآیند طبیعی و فیزیولوژیک است که یک خانم در زندگی آن را تجربه می کند. در این دوران تغییراتی در ساختار جسمی و روانی مادر رخ می دهد که مادر باید از آنها اطلاع داشته باشد و تحت حمایت قرار گیرد.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در ادامه با بیان اینکه عدم آگاهی و ترس از ناشناخته های دوران بارداری باعث ایجاد اضطراب می شود ، گفت: ترس و اضطراب حس نگرانی به مغز داده و سبب افزایش ترشح هورمونهای استرس می شود و در نتیجه منجر به زایمان زودرس یا حتی عدم پیشرفت زایمان می شود و این موارد منجر به مداخلات پزشکی غیر ضروری می شود.

مطلق افزود: در تمام کشورهای توسعه یافته دنیا، امروزه اعتقاد بر این است که از میزان مداخلات پزشکی در حین بارداری و زایمان کاسته شود و  توانمندسازی مادران باردار و خانواده های آنها با فراهم نمودن شرایط برگزاری کلاسهای آمادگی دوران بارداری می تواند راه حل مناسبی برای این معضل باشد. از این رو مراقبتهای دوران بارداری به انجام معاینه، آزمایش و سونوگرافی ختم نمی شود.

وی  گفت: آموزشها به مادر کمک می کند تا بارداری سالم تر و با عارضه کمتری داشته باشد ضمن اینکه مادر باردار با کسب مهارت خود مراقبتی، مدیریت ذهن و جسم قادر خواهد شد تا از رهایش پویای جسمی و روانی برخوردار شود. همچنین با ذهنیت مثبتی که از درد زایمان کسب خواهد کرد، نگرانی های وی در بارداری کاهش یافته و می تواند در مهمترین تجربه زندگی خود نقشی فعال داشته باشد.

مطلق در ادامه گفت: مادر می تواند در هنگام زایمان دردهای حاصل از انقباضات رحمی را از طریق تمرین های تنفسی و تن آرامی به طور ارادی کنترل کند. آموزش تمرینهای اسکلتی - عضلانی، تکنیک صحیح  تنفس، تن آرامی، تمرکز و اصلاح وضعیت به مادر کمک می کند تا دوران بارداری و مراحل مختلف لیبر را با کمترین عوارض سپری کند.

بنابر اعلام دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت محل برگزاری این کلاسها مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستانها، مراکز مشاوره خدمات مامایی است و توسط ماماهای آموزش دیده در خصوص آمادگی برای زایمان آموزش داده می شود . زمان شروع برنامه در بیمارستانها و مراکز مشاوره مامایی از سال 1387و در مراکز بهداشتی درمانی از دی ماه سال 1393 است و مادران از هفته 20 بارداری می توانند به یکی از این مراکز برای شرکت در کلاس مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز