خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از عضو شورای نویسندگان سخن معلم؛

درس‌های دبیر کل خانه کارگر برای معلمان و تشکل‌های مدنی معلمان

asdasd
کد خبر : ۳۳۴۴۳۷

دولت باید شرایطی را فراهم کند که امکان اظهار نظر اجتماعی برای آحاد جامعه از جمله کارگران فراهم شود تا در فضای گفت‌و‌گوهای اجتماعی عادلانه و منصفانه زمینه برای ارتقاء و پالایش جامعه فراهم شود.

 علیرضا محجوب، نماینده مجلس و دبیر کل خانه کارگر درنشست با شورای نویسندگان «سخن معلم» گفت: «حرکت صنفی تابع آرامش و برنامه است و باید معطوف به نتیجه باشد.

محجوب تاکید کرد: مهم این نیست که در مجلس چه کسی باشد. ماهیت حرکت از این طرف، ماهیت مقابله از آن طرف را می‌سازد. کنش صحیح موجب واکنش صحیح است و بالعکس.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: کنش‌های صنفی در معلمان و آموزش و پرورش باید با کمترین هزینه و تلفات همراه باشد، در غیر این صورت به نتیجه نمی‌رسید.

این نماینده مجلس تصریح کرد: به خاطر داشته باشیم که با افراط و تندروی هیچ دستاورد پایداری نخواهیم داشت.

محجوب ضمن اعلام این نکته که در مجلس اشتیاق برای کار کردن برای معلمان وجود دارد، اذعان کرد: این مساله کافی نیست که فقط خواسته وجود داشته باشد، بلکه برای تحقق آن خواسته باید راه حل وجود داشته باشد. باید به نماینده حامی معلمان، راه کار‌های عملی و اجرایی ارائه شود، در غیر این صورت او به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد.

محجوب تاکید کرد: این شورا و این جمع قابلیت آن را دارد که با قلم و کار‌شناسی مسائل و بیان چالش‌های آموزش و پرورش و معلمان این مسیر را نشان دهد و حتی تشکل‌ها و گروه‌های دیگر را بیدار و فعال کند.»

در چند جمله فوق الذکردبیر کل خانه کارگر یک دنیا درس تشکیلاتی و صنفی نهفته است که لازم است کلیه تشکل‌های مدنی، به ویژه تشکل‌های مدنی فعال در آموزش و پرورش و همه قلم به دستان به ویژه شورای نویسندگان سخن معلم در پویشی (کمپینی) به تشریح این مطالب مهم بپردازند.

اینجانب در حد بضاعتم، استنباط خود را از فرمایشات گوهر بار این استاد کار تشکیلاتی را بیان می‌نمایم، به امید آنکه اندیشمندان و متفکرین و فعالان تشکل‌های مدنی این قطره را پالایش نمایند.

علیرضا محجوب در این نشست گفت: حرکت صنفی تابع آرامش و برنامه است و باید معطوف به نتیجه باشد.

حرکت با برنامه بر پایه استراتژی و تاکتیک استوار است.

فاز اول، فازدوم و... مشخص دارد و معطوف به نتیجه خواهد بود؛ یعنی برای رسیدن به هدف برنامه ریزی و طی طریق می‌شود.

با یک مثال حرکت با برنامه را توضیح می‌دهم.

در اردیبهشت سال ۹۳ خانه کارگر جهت برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر، درخواستی به وزارت کشور ارائه می‌دهد و اعلام می‌کند.» اگر مجوز راهپیمایی صادر شود، روز جهانی کارگر را باشکوه برگزار می‌کنیم و در غیر این صورت، اجتماع بزرگی را در یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های شهر تهران برگزار خواهیم کرد.

در خبر‌ها می‌خوانیم:

» ستاد مرکزی گرامی داشت هفته کارگر برای ۱۱ اردیبهشت، روز جهانی کارگر برنامه راهپیمایی کارگران را تدارک دیده است و به این منظور درخواست مجوز این راهپیمایی را به وزارت کشور ارسال کرده است و با توجه به جلوگیری از راهپیمایی کارگران طی شش سال پایانی دولت احمدی‌نژاد، کارگران امیدوارند در اولین سال تصدی دولت یازدهم، مجوز راهپیمایی روز جهانی کارگر صادر شود. «

متأسفانه در دولت تدبیر و امید، برای بزرگداشت روز جهانی کارگر در سال ۱۳۹۳ مجوز راهپیمایی صادر نمی‌شود ولی، کارگرانˏ هوشمند و رهبرانˏ توانمند که از قبل عدم مجوز را پیش بینی کرده بودند، مراسم را در استادیوم ۱۲۰۰۰ نفری مجموعه ورزشی آزادی شهر تهران با حضور ریاست محترم جمهور مردم T دکتر روحانی برگزار می‌نمایند و قطعنامه‌ای با ۲۱ ماده صادر می‌کنند.

خلاصه این ۲۱ ماده چنین است:

تقریبأ یک سوم (سی و سه درصد) مواد قطعنامه تأمین کننده همسویی همه آحاد جامعه با کارگران می‌باشد که عبارتند از:

حمایت از فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد کارگران و اقتصاد مقاومتی، حمایت از دکتر روحانی و دولت تدبیر و امید، محکوم کردن همه تحریم‌های ناعادلانه، درخواست اقدامات حقوقی و قانونی از سازمان‌های بین المللی برای رفع تحریم‌ها، تشکر از رئیس جمهور برای انتخاب وزیر از جامعه کارگری.

بیش از یک سوم (بیش از چهل و پنج درصد) مواد قطعنامه شامل خواسته‌های صد در صد صنفی کار‌شناسی شده (اشاره به ماده و تبصره و مقررات مصوب که اجرا نشده و... دارد) که عبارتند از:

خواستار اجرای فوری ماده ۱۰ قانون تسهیل نوسازی صنایع، خواستار اجرای استفساریه مجلس شورای اسلامی، استقلال مالی ـ اداری سازمان تأمین اجتماعی، تقویت درمان مستقیم از طریق اعمال مدیریت‌های کارآمد و مشارکت نظارتی جامعه کارگری، ساماندهی قراردادهای موقت کار، خواستار اعمال نظارت جدی‌تر بخش بازرسی وزارت تعاون ـ کار و رفاه اجتماعی بر کارگاه‌ها برای حصول اطمینان از اجرای قانون کار در این کارگاه‌ها، خواستار فعال شدن هرچه بیشتر گروه‌های اجتماعی در اجرای فصل هفتم قانون کار به خصوص در بخش حقوق و دستمزد، تقویت حمایت‌های اجتماعی از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها خصوصاً در حوزه بهداشت و درمان، حمایت از زنان کارگر و کودکان کار، خواهان اجرای کامل قانون بیمه کارگران ساختمانی فقط و فقط سه ماده از ۲۱ ماده (کمتر از پانزده درصد) ساختاری می‌باشد که عبارتند از:

خواستار اصلاح برخی مواد فصل ششم قانون کار و قانون شورا‌ها با هدف کارآمد کردن فعالیت تشکل‌های کارگری به منظور انطباق با مقاوله نامه‌های ۹۸ و ۸۷ سازمان جهانی کار.

دولت باید شرایطی را فراهم کند که امکان اظهار نظر اجتماعی برای آحاد جامعه از جمله کارگران فراهم شود تا در فضای گفت‌و‌گوهای اجتماعی عادلانه و منصفانه زمینه برای ارتقاء و پالایش جامعه فراهم شود.

تقویت گفت‌و‌گوهای اجتماعی از طریق ساختار سه جانبه گرایی کلید حل بسیاری از مشکلات پیشِ روست لذا ما خواستار اِعمال شفافیت در ساختار سه جانبه گرایی با لحاظ کردن حق هر گونه اظهار نظر از طرف هر گروه اجتماعی بوده و از صدا و سیمای جمهوری اسلامی می‌خواهیم که زمینه تبلیغ گفت‌و‌گوهای اجتماعی را فراهم آورد.

در پایان قطعنامه آمده است: راهپیمایی روز کارگر را حق قانونی خود می‌دانیم و از همه مسئولان امر می‌خواهیم که به جای مخالفت با آن در اجرای آن تسهیل نمایند؛ نتیجه آنکه:

این حرکت آرام و با برنامه به بار می‌نشیند و در سال بعد راهپیمایی روز جهانی کارگر با شکوه بر گزار می‌گردد.

علیرضا محجوب می گوید: مهم این نیست که در مجلس چه کسی باشد. ماهیت حرکت از این طرف، ماهیت مقابله از آن طرف را می‌سازد. کنش صحیح موجب واکنش صحیح است و بالعکس.

با ذکر یک مثال این موضوع را توضیح می‌دهم:

نهاد‌های مدنی به خصوص تشکل‌های مدنی فعال در آموزش و پرورش به عنوان حلقه واسط بین مردم و مسئولین موظف هستند چالش‌های آموزش و پرورش را بررسی نمایند.

از یک سو با کار‌شناسان و مسئولین آموزش و پرورش و دولت و نهادهای مسئول وارد چانه زنی و تعامل شوند و سوی دیگر به عنوان بازخورد اطلاعات نظرات بدنه آموزش و پرورش را پس از تحلیل و کار‌شناسی به مسئولین منتقل نمایند.

مثال بارز آن جمع آوری و ارائه نظرات تشکل‌های مدنی فعال در آموزش و پرورش در رابطه با برنامه ششم توسعه می‌باشد که این فرآیند و اقدام مثبت تشکل‌های مدنی ستودنی است.

اگر تشکل‌های مدنی این وظیفه خطیر خود را فراموش کنند و یا بسیار کمرنگ به آن بپردازند مانند آنست که در خواب می‌باشند. این گونه تشکل بی‌تأثیر خواهند بود.

به عبارت دیگر، تشکل مدنی بدون ورود به چالش‌ها، بدون تحلیل چالش‌ها، بدون تعامل با مسئولین جهت یافتن راهکار‌ها، یک تشکل بدون کنش است.

بد‌تر آنست که تشکلی که کار کار‌شناسی را فراموش کرده است و بدون برنامه است وارد فاز عملیاتی شود که کنش منفی این تشکل‌های غیر مدنی منجر به واکنش منفی و مخرب از سوی مسئولین می‌شود.

استاد محجوب به درستی می‌فرمایند: مهم این نیست که در مجلس چه کسی باشد.

تشکل‌های مدنی برنامه دار، با هر دولت و هر مجلسی وارد مذاکره و گفت‌و‌گو می‌شوند و امتیاز می‌گیرند.

آن دسته از فرهنگیان فرهیخته و تشکل‌های مدنی معلمان که نتوانستند در سال تحصیلی گذشته (۱۳۹۴-۱۳۹۳) با نمایندگان مجلس تعامل نمایند مرتکب «اشتباه استراتژیک» شده‌اند.

تجربه این استاد بزرگ کار تشکیلاتی این واقعیت تلخ را بیان می‌کند.

در پایان برخود واجب می‌دانم که به عنوان یک معلم از حسن نیت علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر نسبت به جامعه فرهنگیان صمیمانه و صادقانه تشکر نمایم، زیرا راهنمایی‌های ایشان برای همه تشکل‌های مدنی و تمامی فرهنگیان فرهیخته مفید می‌باشد.

استاد محجوب در ادامه به راهنمایی تشکل‌های مدنی فعال در آموزش و پرورش می‌پردازد و به یک تکیه‌گاه اشاره می‌کند.

سعید شهسوارزاده.عضو شورای نویسندگان سخن معلم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز