خبرگزاری کار ایران

تولید و بسط امنیت؛ با وحدت

asdasd
کد خبر : ۳۳۴۰۱۶

معاون اجتماعی ناجا معتقد است؛ بر اساس شمار فراوان از یافته‌ها و تحلیل‌های علمی، وقتی در درون جماعتی انسجام و وحدت رو به فزونی می نهد و واگرایی و گسلش سیر نزولی پیدا می کند، از میزان شیوع کجروی‌ها و انحرافات اجتماعی فرو کاسته می شود.

به گزارش ایلنا از  پایگاه خبری پلیس، سردار "سعید منتظرالمهدی" طی یادداشتی به بررسی تأثیر وحدت میان شیعه و سنی بر تولید و بسط امنیت پرداخته است.

در این یادداشت می‌خوانید:

یک. شمیم دل انگیز هفته وحدت امسال نیز همچون یکایک سال های سه دهه اخیر فضای کشورمان را عطرآگین نموده است. عطر شامه نواز و مطبوع و دلپذیر این انسجامِ درون و بین مذهبی آنچنان خواستنی است که همه و همه از هر گروه و قشر و طایفه‌ای ، خود را در معرض آن قرار می دهند تا از آن ، که نشان از رسول نازنین و وحدت آفرین اسلام حضرت ختمی مرتبت (ص) دارد ، فیضی ببرند و به وجد و نشاط دست یابند. چه، همگان بر این واقعیت خوشایند آگاه‌اند که به وجد حاصل از فرو شدن در حال و هوای میلاد آن منادی حقیقی وحدت، و آن محبوب قلب ها، وجدی است معنوی و عارفانه و لاجرم لذتی را در اذهان و دل ها پدید می آورد که می توان آن را بر صدر سلسله مراتب لذت های معنوی جای داد.

دو. وحدت، به ویژه وحدت میان مسلمان شیعه و سنی و بالاخص در زمانه‌ای که دگم اندیشان و منحرفان فکری با کنش و رفتار و قدم و قلم خود می‌کوشند تا چهره‌ای ملکوک و بغایت زشت و ناپسند و غیر واقعی از سیمای رحمانی و ستودنی و دوست داشتنی این سردار برکت و همدلی و همزبانی اسلام عزیز به نمایش بگذارند، آثار و برکات پرشمار و پر معنای فراوانی دارد که یکی از مهمترین آنها ایجاد و بسط و تقویت ” امنیت “ است . چه، به باور رهبر فرزانه و وحدت آفرین انقلاب حضرت آیه ا... خامنه‌ای، امینت هم ناشی از وحدت است. اگر وحدت نباشد امنیت به خطر می افتد و ایجاد ناامنی می شود (26/1/79).

سه. امنیت حاصل از وحدت هم متاثر از "عوامل درونی" است و هم حاصل کارکرد ”عوامل بیرونی“ مراد از عوامل درونی آن است که به سبب نزدیکی و انسجام دو گروه اصلی مسلمان ، یعنی شیعیان و سنیان، نفرت ها، کینه ها، بدبینی ها، سوء تفاهم‌ها و بسیاری دیگر از احساسات منفی از میان بر می خیزند و جای خود را به دوستی و رفاقت و هم گامی و هم حسی و خوش بینی و واقع نگری می دهند. ناگفته هویدا است که این گونه احساسات مثبت و خوشایند، درون را سرشار از آرامش می سازد ، قلوب را تسکین می بخشند و ذهن و زبان را از هر نوع رنجش و ناامنی پیراسته می‌سازد. اما ، اثر عوامل بیرونی بگونه ای دیگر است. وقتی شمار پر شماری از مسلمانان، خود را همدل و همگام و هم بخت ارزیابی کنند و خود را در سنگر و صف و جبهه واحدی ببینند از یکسو خود احساس اعتماد به نفس فوق العاده می نمایند و لاجرم این احساس، امنیت اجتماعی آنان را دو چندان می سازد و از دیگر سو ، دشمنان قسم خورده نیز از چنین انسجام و اتحاد و ائتلافی به وحشت می افتند و حداقل از اعمال برخی تهدیدهای خصمانه و ناجوانمردانه خود دست بر می‌دارند و بدین ترتیب ” امنیت ملی “ مسلمانان مضاعف می گردد. حتی به تعبیر دیگر شاید بتوان ، وحدت را نوعی ”موازنه تهدید“ تلقی کرد که وزنش از هر نوع تهدید بیرونی دشمن، فزون تر است و لاجرم اثراتش برای مسلمانان بی بدیل تر.

چهار. بر اساس شمار فراوان از یافته‌ها و تحلیل‌های علمی، وقتی در درون جماعتی انسجام و وحدت رو به فزونی می نهد و واگرایی و گسلش سیر نزولی پیدا می کند، از میزان شیوع کجروی‌ها و انحرافات اجتماعی فرو کاسته می شود. این ادعا را می توان در چارچوب بسیاری از رویکردهای جامعه شناسی و روان شناسی اجتماعی تبیین کرد. که در بسیاری از آن رویکردها اذعان شده است که به هنگام وحدت، فشار هنجاری برای روی‌گردانی از کجروی افزایش می یابد و بر میزان ” همنوایی“ برای دست یازیدن به کنش های هنجارمند و اخلاقی افزوده می شود .

مخلص کلام!

وحدت، به ویژه وقتی در سایه وجود نازنین ترین مخلوقات شکل بگیرد، تماماَ رحمت و برکت است. این رحمت از یک سو معنوی و رحمانی و عارفانه است و از دیگر سو اجتماعی و روانی و بشری، بسط چنین وحدتی مستلزم اراده همگانی است؛ اعم از شیعه و سنی. هر کسی می تواند با قلم و قدم و نیت و اراده در این میان سهم و نقشی داشته باشد.

بیائید هر یک نقش خود را آنگونه که مورد پسند رسول رحمه للعالمین است ایفاد کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز