خبرگزاری کار ایران

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر مطرح کرد:

عدم مشارکت مردم علت ناکامی کنترل آسیب های اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۳۱۱۸۷۹

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: اعتمادی سازی، شاخصی مهم در حوزه مبارزه با مواد مخدر به شمار می‌آید.

به گزارش ایلنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر، علیرضا جزینی در دوره آموزشی کارشناسان توسعه مشارکت های مردمی دبیرخانه ستاد و شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ها افزود: یکی از مبادی اعتماد مردم به مسوولان این است که خرده فروشان از سطح شهر جمع آوری شوند و مواد مخدری وجود نداشته باشد که باید این امر محقق شود؛ چرا که اعتماد اجتماعی مردم یکی از مولفه های مشارکت به شمار می آید.

وی عدم مشارکت مردم را علت ناکامی کنترل آسیب های اجتماعی دانست و اظهارداشت: باید رویکرد اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر را با مشارکت گرفتن از اقشار مختلف در جامعه نهادینه کرد؛ مبنای رویکرد اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر که از سال گذشته مطرح شد، مشارکت اجتماعی است و تلاش ستاد نیز تقویت و استمرار این رویکرد است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر تاکید کرد: این رویکرد را باید با مشارکت گرفتن از اقشار مختلف در جامعه نهادینه کرد و شعاری عمل نکرد؛ تفاوت امر نهادینه شدن با موضوع شعاری در این است که وقتی مسوولی در هر سازمانی، سیاستی را اعمال و نهادینه کرد با تغییر وی، سیاست ها عوض نشود؛ به همین منظور ما باید به دنبال نهادینه کردن این رویکرد باشیم.

جزینی ادامه داد: مسایل اجتماعی در عصر حاضر باید با رفتار و کنش اجتماعی قابل حل و رفع باشند و چهار طیف «فرد، گروه، جامعه و سازمان» در این مشارکت بسیج شوند؛ به واقع بسیج اجتماعی یکی دیگر از مولفه های مشارکت است که به عنوان شاخصی مهم مطرح است.

وی خطاب به کارشناسان گفت: مشارکت جویی خیران، روحانیون، معلمان، دانشگاهیان و انجمن های اسلامی، اتحادیه و اصناف در فرآیند مبارزه با مواد مخدر بسیار مهم است؛ باید برای خیران جا بیفتد که معتادان نیاز به کمک و همراهی دارند و این انگیزه در آنان تقویت شود که معتادان جزء افراد کم درآمد جامعه هستند که با کمک دیگران می توانند به بهبودی برسند و زندگی تشکیل دهند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بر اشتغال زایی بهبودیافتگان و افراد در حال ترک به عنوان عاملی مهم در جلوگیری از عود مجدد اعتیاد آنان تاکید کرد و گفت: این، موضوع بسیار مهمی است که آنان بتوانند پس از درمان؛ به خوبی به زندگی خود ادامه دهند که در این میان برخی استان ها با استفاده از ظرفیت استان خود، خوب عمل کرده اند.

جزینی با بیان اینکه یکی از سیاست های مهم ستاد مبارزه با مواد مخدر در مشارکت اجتماعی، توجه به حوزه پیشگیری از اعتیاد است، اظهارداشت: برنامه های آموزشی این حوزه می بایست به افراد ذی نفوذ جامعه به منظور انتقال به مردم ارایه کرد که با این اقدام، مفهوم مشارکت عملی می شود.

وی، همچنین ظرفیت سازی در نهادهای مختلف، ارتقاء دانش و آگاهی، برنامه ریزی و بازتوانی و حمایت اجتماعی در ارتباط با مداخلات درمانی، فراهم سازی زمینه های مشارکت اجتماعی، رصد مستمر فعالیت ها و حمایت اجتماعی از زنان را از عوامل مهم در افزایش مشارکت حداکثری جامعه در کنترل آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد برشمرد.

جزینی افزایش همبستگی اجتماعی، توسعه توانمندسازی اجتماعی، ایجاد امنیت اجتماعی، استفاده از خدمات اجتماعی با ایجاد شبکه های اجتماعی را از جمله مولفه های اصلی در مشارکت اجتماعی برشمرد و اینکه باید با دو شاخصه کیفیت زندگی بهتر و بهبود عملکرد زندگی شاهد کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز