خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

نباید در اجرای طرح تحول سلامت گرفتار حاشیه‌ها شویم

وزیر بهداشت افزایش مطالبات مردم در حوزه سلامت را باعث افتخار عنوان کرد و گفت: افزایش مطالبه مردم باعث می‌شود مسئولین نتوانند به عقب برگردند.

به گزارش ایلنا، سید حسن هاشمی در بازدید از مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی حضرت رسول اکرم(ص)، ضمن تبریک کسب موفقیت دانشگاه علوم پزشکی ایران در آزمون‌های تخصصی و فوق تخصصی بورد به اساتید این دانشگاه گفت: این موفقیت نشان می‌دهد که اساتید این دانشگاه علاوه بر اقدامات درمانی در بیمارستان، عاشقانه به امر آموزش نیز توجه ویژه دارند.

وزیر بهداشت ضمن تشکر از اقداماتی که مسئولین بیمارستان حضرت رسول برای نوسازی این بیمارستان انجام داده‌اند، گفت: امیدوارم که در کنار توجه به نوسازی بیمارستان و ساخت پاویون دستیاران، به پرستاران نیز توجه شود.

هاشمی تاکید کرد: پرستاران بخشی از تیم درمانی هستند که به مردم خدمت می‌کنند و یقیناً فشار کاری که به آنها وارد می‌شود بیشتر از سایر گروههاست.

وی با اشاره به تلاش بیمارستان برای توسعه فضای فیزیکی گفت: امیدوارم زمینی که در بخش شمالی بیمارستان قرار دارد به بیمارستان ملحق شود و ما نیز در این زمینه کمک‌های لازم را خواهیم داشت.

وزیر بهداشت اظهار داشت: متاسفانه بیمارستان‌های آموزشی بیشتر شبیه مراکز درمانی شده‌اند و این مسئله مربوط به دوران دولت یازدهم نیست و به زمانی برمی‌گردد که طرح ادغام آموزش پزشکی و بهداری صورت گرفت.

وی افزود: البته هدف از ادغام آن بود که آموزش به فیلد بیاید و دانشجویان در مراکز درمانی و بهداشتی شهرها و روستا‌ها قرار بگیرند اما متاسفانه بعد از گذشت این همه سال نیز هنوز ادغام به طور کامل اجرا نشده است.

هاشمی در عین حال گفت: البته باید از این موضوع خوشحال بود چرا که آموزش پزشکی از آسیب‌های جدی که گریبان‌گیر آموزش عالی کشوراست و از خصوصی‌سازی بی‌رویه‌ای که در این سال‌ها صورت گرفته مصون بوده است.

وزیر بهداشت با اشاره به دیدارهایی که با وزرای بهداشت سایر کشورها داشته است، افزود: بسیاری از این وزرا از عدم همراهی وزارت آموزش عالی کشورشان با وزارت بهداشت در بخش آموزش پزشکی گلایه‌مند هستند و ما از این حیث مشکلی نداریم.

وی با اشاره به افزایش مراجعات مردم به بیمارستان ها در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت خاطرنشان کرد: اگر مطالبات مردم زیاد شده است ما باید به آن افتخار کنیم چراکه وظیفه حکومت و دولت تأمین خدمات و ارائه آن به مردم است و ما از این بابت خوشحال هستیم.

هاشمی با تاکید بر لزوم تداوم اجرای طرح تحول سلامت در دولت‌ها و مجلس‌های آینده گفت: اگر مطالبات مردم افزایش پیدا کند باعث می‌شود که سیاستگذاران و مسئولین نتوانند به عقب برگردند و ملزم به استمرار اجرای طرح تحول سلامت باشند.

وی افزود: باید مراقب باشیم در اجرای طرح تحول سلامت گرفتار حاشیه ها نشویم و مسیر درست را برویم. البته نقایصی وجود دارد که باید با کمک هم آنها را برطرف کنیم.

وی با اشاره به افزایش مراجعات به مراکز درمانی پس از اجرای طرح تحول سلامت گفت: 28 درصد کسانی که بعد از اجرای طرح تحول به بیمارستان‌ها مراجعه کردند، تحت پوشش کمیته امداد هستند و این بدین معنا است که این افراد تا دیروز نمی‌توانستند به بیمارستان بیایند و این افتخار ماست که بتوانیم به آنها خدمات ارائه کنیم.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جامعه علمی ادعای قداست ندارد و همیشه به دنبال ضعف‌های خود و جامعه است و برای رفع آنها تلاش می‌کند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: نباید به شایعات و یا اشتباهاتی که به نام طرح تحول سلامت گفته می‌شود دامن زد. آنچه که به عنوان طرح تحول سلامت ارائه شده است باید دقیقاً اجرا شود. باید تلاش کنیم تراز بیمارستان مثبت شود و رضایت تمام کارکنان بیمارستان از پایین ترین تا بالاترین رده ها فراهم شود.

وی با اشاره به تأمین شدن منافع ملی در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت اظهار داشت: همه ما پیش از آنکه منافع صنفی خود را در نظر بگیریم باید به منافع ملی توجه داشته باشیم. کشور در حال حاضر در شرایط خاصی قرار دارد و باید با در نظر گرفتن این شرایط به صورت منطقی و با صبر و حوصله و البته امیدواری به تدریج به سمت اصلاح گام برداریم.

هاشمی خاطرنشان: مدعی نیستیم که تمام مشکلات کشور را حل می‌کنیم اما همین که چند قدم به پیش برویم و عقب گرد نداشته باشیم راضی کننده است.

وزیر بهداشت گفت: قدردانی مردم نشانه آن است که معتقدند که ما هرچه داریم در طبق اخلاص گذاشتیم تا مشکلات آنها را حل کنیم. البته هنوز بسیاری از مشکلات مردم پابرجاست و ما باید برای رفع آنها بیشتر تلاش کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به مشکلاتی که پدیده حاشیه‌نشینی برای بخش درمان در تهران ایجاد کرده است، گفت: متاسفانه یک میلیون جمعیت در حاشیه اطراف تهران زندگی می‌کنند که اغلب آنها کارگر هستند و حق بیمه پرداخت می‌کنند ولی حتی یک بیمارستان هم برای آنها ساخته نشده است که فشار این پدیده به بیمارستان‌های شهر تهران تحمیل می شود.

کد خبر : ۳۱۰۵۶۲